REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Peugeot 206 to tani ale bardzo awaryjny przedstawiciel segmentu małych aut.
Peugeot 206 to tani ale bardzo awaryjny przedstawiciel segmentu małych aut.

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 206 debiutował w 1998 roku zastępując wysłużonego Peugeota 205. Mimo pewnych obaw ze strony firmy Peugeot, udało mu się osiągnąć na rynku sukces większy niż jego poprzednik. Ile jest wart po latach i czego należy się po nim spodziewać?

Miejskie auta zawsze były kluczowym produktem koncernów motoryzacyjnych, zwłaszcza  tych francuskich i włoskich. Od tego jak zostaną przyjęte przez rynek zależy reputacja marki oraz jej kondycja finansowa. Gdy w 1998 roku Peugeot przedstawił następcę produkowanej przez piętnaście lat 205-tki zainteresowanie nową 206-tką przerosło oczekiwania francuskiego producenta.

REKLAMA

Peugeot 206 występuje w wersji zarówno 3- jak i 5-drzwiowej. Oprócz tego na rynku spotkać można bardziej praktyczną wersje kombi, produkowaną  od 2002r. oznaczaną jako SW, oraz wersję coupe-cabrio (CC), ze sztywnym, metalowym dachem. Entuzjaści dynamicznej jazdy powinni zwrócić uwagę na wersję S16, która dysponuje dwulitrowym silnikiem o mocy 136KM. Dla najbardziej wymagających kierowców przygotowano sportową odmianę RC(177KM), rozpędzającą się 0-100km/h w czasie 7,5 sekundy.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Silniki Peugeota 206

REKLAMA

W ponad dziesięcioletniej historii produkcji Peugeota 206, pod jego maską zagościło wiele jednostek napędowych, niekiedy pamiętających jeszcze czasy starej 205-tki(1.6 8V). Najsłabsza ma pojemność 1.1-litra, 8-zaworową głowicę i moc 60KM. Najlepiej czuje się ona w mieście, gdzie jej dynamika powinna zadowolić przeciętnego kierowcę. Gorzej sprawa się ma obszarów pozamiejskich, tam wyraźnie brakuje jej mocy. Najbardziej polecane są wersje benzynowe 1.4 i 1.6, które udanie łączą kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa(zwłaszcza wersja 1.6 16V o mocy 109KM, na bazie której oparto rajdowy Puchar Peugeota).

Modele z silnikiem 2-litrowym o mocy 136 KM posiadają dwoistą naturę, z jednej strony potrafią być ciche i komfortowe podczas jazdy autostradą, a z drugiej oferują świetny dźwięk i osiągi w górnym zakresie obrotów. Na samym szczycie gamy silnikowej występuje odmiana RC, która generuje 177KM przy 7 tys. obr./min. Pod względem usterkowości silników benzynowych trzeba pogodzić się z notorycznie występującymi wyciekami oleju spod głowicy(szczególnie wersje 8-zaworowe) i nieszczelnościami w układzie chłodzenia, a także liczyć się z awariami, m.in. cewki zapłonowej czy silniczka krokowego wolnych obrotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

REKLAMA

Oferta jednostek wysokoprężnych obejmuje cztery odmiany. Najsłabsza i jednocześnie najstarsza jest wersja 1.9D o mocy 68KM wyposażona we wtrysk pośredni. Nie jest wrażliwa na jakość paliwa, jednak brak turbosprężarki wyraźnie pozbawia jej dynamiki. Potrafi jednak wytrzymać ogromne przebiegi, spala 5-6litrów oleju napędowego na każde 100km i jeśli znajdziemy dobry egzemplarz, posłuży nam on przez wiele lat.

Najlepsze opinie zbiera odmiana 2.0 HDi, której turbodoładowany silnik jest nie tylko wyraźnie żwawszy od odmiany 1.9D, ale i spala od niej mniej paliwa. Koszty jego serwisowania są wyższe niż w  1.9D jednak i jemu nie straszne są przebiegi rzędu 300tys. km. Zdecydowanie bardziej awaryjne potrafią być nowoczesne wersje 1.4 HDi i 1.6HDi, w których uszkodzeniu łatwiej ulegają takie elementy jak wtryskiwacze, turbosprężarki czy filtr oczyszczania spalin w 1.6HDi FAP. Oba silniki zaskakują jednak spalaniem na poziomie 4-5 litrów na 100km, wysoką kulturą pracy i dużą dynamiką(1.6HDi).

Benzynowe silniki w 206-tce posiadają kolektory ssące wykonane z tworzywa sztucznego, przez co mogą współpracować tylko z instalacjami wtrysku autogazu (instalacje co najmniej III-generacji)

Zawieszenie Peugeota 206

Peugeot 206 wyposażony jest w klasyczny w tamtym okresie zestaw - z przodu kolumny McPhersona (z niewymiennymi sworzniami wahaczy), z tyłu belka skrętna. Trwałość tego układu daje jasno do zrozumienia, że auto to nie było projektowane pod nasze drogi. Szybko zużywają się w nim łączniki przedniego stabilizatora i tuleje przednich wahaczy. Ich integralna konstrukcja sprawia, że niesie to za sobą konieczność wymiany całych wahaczy. Stuki w tylnym zawieszeniu oznaczać mogą w najlepszym wypadku problem z łożyskami belki skrętnej, które wytrzymują ok.100tys.km. Gorsza sprawa jeśli regeneracji wymaga cała tylna belka (koszt ok.1500zł).

Podczas jazdy testowej należy sprawdzić czy z okolic tylnego zawieszenia nie dochodzą stuki, zwłaszcza jeśli auto ma przebieg większy niż 100tys.km. Koszt regeneracji tylnej belki skrętnej jest wysoki!

Układ napędowy Peugeota 206

W kilkuletnich egzemplarzach należy zwrócić szczególną uwagę na stan gumowych osłon przegubów napędowych. Jeśli guma jest sparciała należy profilaktycznie wymienić je na nowe, by nie ryzykować zniszczenia przegubów. Słaba precyzja w wybieraniu poszczególnych przełożeń przez manualną skrzynię biegów, zwłaszcza wstecznego biegu w wersji 1.6 16V i 2.0 16V, oraz sporadyczne jej uszkodzenia to jej największe minusy. Plusem jest na pewno duży wybór do niej używanych części zamiennych czy nawet całych skrzyń, co obniża koszt jej ewentualnej wymiany.

Zobacz też: Używany Peugeot 406 Coupe: cień Ferrari

Elektronika Peugeota 206

Układy elektryczne w Peugeocie 206 to najsłabszy punkt francuskiego auta. Instalacja elektryczna jest wrażliwa na wilgoć a efektem są sytuacje, w których sporadycznie dochodzi do nieskoordynowanego rozbłysku kontrolek na desce rozdzielczej. Do 2001r. rejestrowane były nagminne przypadki awarii cewek zapłonowych(w późniejszych modelach ta i wiele innych usterek zniknęły). Uszkodzeniu ulegają czujniki położenia wału korbowego, wałka rozrządu czy sondy lambda. Często posłuszeństwa odmawia wentylator chłodnicy, przez co może dojść do przegrzania jednostki napędowej. We wnętrzu auta należy skontrolować działanie elektrycznie regulowanych szyb oraz funkcjonowanie automatycznej klimatyzacji, mającej czasami problem z precyzyjnym nastawieniem temperatury.

Nadwozie Peugeota 206

Nadwozie Peugeota 206  oprócz dużej funkcjonalności cechuje się także dobrym zabezpieczeniem przed korozją. Rdza występuje sporadycznie, głównie w okolicach tylnych nadkoli. Pod względem użyteczności na co dzień, najciekawsze wydają się być 5-drzwiowy hatchback oraz kombi(SW). Pierwszy idealne spełni oczekiwania auta miejskiego, a tylne drzwi ułatwią zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. Dla małych rodzin bardziej praktyczna okaże się odmiana SW, w której dostępny jest bagażnik o pojemności 313l oraz tylna kanapa przesunięta bardziej do tyłu w stosunku do tej z hatchbacka.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Wnętrze Peugeota 206

Projekt deski rozdzielczej Peugeota 206 jest równie ciekawie zaprojektowany co jego nadwozie i starzeje się równie wolno jak ono. Mała, trójramienna kierownica dostępna w wyposażeniu standardowym, dobrze leży w dłoniach a kolumna kierownicza jest regulowana na wysokość. Deska rozdzielcza wykonana jest w zdecydowanej większości z twardego plastiku, który potrafi skrzypieć na nierównościach. Na tle rywali, 206-tka jest przeważnie znacznie lepiej wyposażona, dzięki czemu nie musimy rezygnować z takich udogodnień jak elektrycznie sterowane szyby i lusterka, skórzana kierownica, przyciemnione szyby, centralny zamek, immobiliser, 2 poduszki powietrzne czy automatyczna klimatyzacja.

Rankingi awaryjności

Trzeba jasno powiedzieć- Peugeot 206 nie jest najtrwalszym autem w swojej klasie. Potwierdzają to nie tylko opinie ich użytkowników ale i wyniki przeprowadzanych regularnie badań rzeczoznawców z DEKRY i niezależnych ekspertów z TUV i GTU.  Wg DEKRY, tylko 42% przebadanych Peugeotów 206 z przebiegiem 100-150tys.km, nie posiadało żadnych usterek. Poważne usterki zanotowano w przypadku 22,50% pojazdów. Słaby wizerunek francuskiego „malucha” psują także liczne akcje serwisowe, które przeprowadzano w trakcie jego obecności na rynku. Jego kierowców wzywano m.in. w związku z usterkami wspomagania hamulców, nieszczelnościami układu chłodzącego w dieslach, niesprawną poduszką pasażera czy źle zamontowanych rozrusznikiem. Wyjątkowo poważna była akcja nawrotowa przeprowadzona w 2000 roku, związana z możliwością niekontrolowanego wybuchu bocznych poduszek powietrznych w ponad 40 tys. aut.

Zobacz też: Używane Suzuki Swift: japoński pantofelek

Podsumowanie

Peugeot 206 to auto, które pomimo upływu lat nadal wzbudza sobą duże zainteresowanie na rynku samochodów używanych. Lubią je zwłaszcza młode osoby, które przekonuje do siebie dynamiczną linią nadwozia, dużym wyborem jednostek napędowych(także stricte sportowych) oraz czterema wersjami nadwoziowymi. Nie da się też ukryć, że o wyborze tego a nie innego auta, decyduje jego niska cena oraz dobre wyposażenie. Największą bolączką 206-tki jest jej wysoka usterkowość. Irytują zwłaszcza drobne usterki instalacji elektrycznej, oraz niska trwałość elementów zawieszenia auta. Koszt napraw nie jest jednak wysoki a łatwo dostępne części(także używane) znacząco obniżają koszt napraw.

Zalety:

- funkcjonalne nadwozie o dynamicznej linii,

-czterech różne wersje nadwoziowe;

-duży wybór wersji silnikowych, w tym udanych odmian sportowych;

-dobre wyposażenie w stosunku do klasowych rywali,

- niska cena zakupu;

-tanie i łatwo dostępne części zamienne

Wady:

-wysoka usterkowość zwłaszcza układów elektrycznych i zawieszenia,

-wiele egzemplarzy mocno wyeksploatowanych,

-problemy z odsprzedaniem auta;

-duża utrata wartości;

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA