REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Piotr Dziedzic
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli poszukujesz taniego i w miarę bezawaryjnego samochodu, może warto skusić się na Forda Escorta? Pojawił się w 1967r. i był produkowany aż do 2000r, a przy tym był najlepiej sprzedającym się modelem Forda. Czy obecnie warto kupować leciwe już modele Forda Escorta?

Często myśląc o Fordzie Escorcie, ma się przed oczami: pordzewiały, różnokolorowy, zaniedbany samochód. Jednak należy wziąć pod uwagę, że może to też być bardzo wdzięczny wóz i po odrobinie dopieszczenia, potrafi bezawaryjnie przebyć setki tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Krótka historia modelu

Ford Escort narodził  w Anglii w 1967 roku. Miał konwencjonalny jak na owe czasy napęd na koła tylne oraz czterobiegową skrzynię. Początkowo auto produkowane było, jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp. Z czasem pojawiła się także wersja trzydrzwiowa oraz van. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.1, 1.3 i 1.6 dm3. Wszystkie silniki były silnikami benzynowymi. W latach 60’tych sporadycznie stosowano w autach rodzinnych silniki zasilane olejem napędowym nie były one oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania. Dla tych, ceniących sportowy charakter auta przygotowano wersję RS2000, z silnikiem o pojemności 2 litrów, osiągającą prędkość maksymalną 110 mil/godz.
Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2,155,301 jego egzemplarzy!

Zobacz też: Ford Escort: wymiana linki napinacza sprzęgła

REKLAMA

W 1975 pojawiła się druga generacja Escorta. Nowe było przede wszystkim nadwozie, a silniki pozostały te same, co w Escorcie Mk I. Dodatkowo wprowadzono jednostkę 1,8 l w wersji RS1800. Wersję RS2000 można było odróżnić po podwójnych reflektorach z przodu.

Ford Escort stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie (dotyczy lat 1982-1986). Do sukcesu tego przyczyniły się: nowoczesna sylwetka samochodu, duży wybór wersji silnikowych oraz świetne własności jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w początkowym okresie produkcji MK III (tj. 1980-1984) oferta Forda powiększyła się o kolejne, nowe modele: kabriolet, 1.6 litrowy model XR3 oraz topowy model 1.8 litrowy RS Turbo. W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchbackiem.

Na początku 1986 przeprowadzono facelifting. Zmieniono zderzaki, pas przedni, pojawiła się nowa jednostka 1,4 l. Mk IV charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że Mk IV był natychmiast rozpoznawalny, jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana termostatu

REKLAMA

W 1990 roku zaprezentowano kolejną wersję Escorta. Zastosowano jednostki 1,3 l (60 KM), 1,4 l (71 KM), 1,6 l (105 KM), 1,6 l 16V (90 KM), 1,8l 16V i diesel 1,8 l (60 KM). Wersja XR3i otrzymała silnik 1,8 l o mocy 130 KM (pozostałe 1,8 l 105 i 115 KM), a nowy RS2000 silnik 2,0 l o mocy 150 KM. Ta ostatnia miała możliwość otrzymania napędu na cztery koła. Za to nowy Escort RS Cosworth, wprowadzony w 1992 roku miał silnik 2,0 l 16V Turbo o mocy seryjnej 220 KM i napęd 4x4 w standardzie. Produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach.

Pierwsze zmiany stylistyczne przeprowadzono w 1992 roku, zmieniając pas przedni (charakterystyczny owalny wlot w atrapie chłodnicy) i tylne lampy. W 1995 roku Ford zrezygnował z nazwy Orion i sedan także otrzymał nazwę Escort. Ta wersja Escorta z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowana była również w polskich zakładach Forda w Płońsku.

Kolejny facelift miał miejsce w styczniu 1995 roku. Zmieniono pas przedni i deskę rozdzielczą.

W 1998 Escorta zastąpił całkowicie nowy model – Ford Focus. Produkcję teoretycznie zakończono w 2000, a ostatni furgon zszedł z taśmy w 2002 roku.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana podświetlenia zapalniczki

Ford Escort Mk VI (Mk VII)

Najczęściej na ulicach widzi się właśnie tę wersję modelu (tylko najmłodszych modeli nie „pożarła” jeszcze rdza). Były produkowane od 1995 do 2000 r.

Nadwozie:

Linia boczna przystaje do  swych czasów, okresu gdy dopiero pojawiały się krągłości i smukłość w designie. Tył skopiowany z modelu produkowanego w okresie: 1992-1995, jednak zmieniono tylny zderzak: usunięto srebrny pasek, który był tylko w tym modelu. Przód natomiast zastosowano zupełnie nowy, a dzięki swym małym przednim kloszom, zyskał miano „chomika”.

Wnętrze:

Środek Escorta jest bardzo ergonomiczny. Wszystkie przełączniki są proste, duże, łatwo dostępne kierowcy Plastiki są twarde i łatwo się rysują, jednak nawet po kilkunastu latach nie pękają i nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Kabina jest przestronna, co dziwne, zmieści się wewnątrz 5 osób, które dość swobodnie mogą przemieszać się na dłuższych trasach. Na duży plus zasługuje przestrzeń bagażowa: w hatchbacku to ponad 370 litrów, w którym zmieści się nadzwyczaj wiele.

Zobacz też: Jak zdemontować zbiornik paliwa w Fordzie Escorcie?

Wyposażenie Forda Escort

Ford Escort dostępny był w wielu odmianach wyposażenia. Można było przebierać wśród opcji np. skórzana tapicerka, klimatyzacja, 4x el. Szyby, elektrycznie sterowane lusterka, czy ogrzewane przednia i tylna szyba. Od 1996r. seryjnie montowano ABS w modelach escorta. Na rynku wtórnym jest naprawdę wiele konfiguracji wyposażenia, dlatego też każdy znajdzie odpowiednie dla siebie. Pamiętać należy, że po kilkunastu latach pewne systemy elektryczne i elektroniczne mogą po prostu szwankować i może warto ograniczyć je do minimum, aby zniwelować ryzyko awarii?

Silniki Forda Escort

Jednostek napędowych zastosowano naprawdę wiele. Najczęściej spotykanymi są wersje benzynowe: 1.3 60KM i 1.6 90KM (zetec). Słabsza jednostka cechuje się wysokim spalaniem i niskimi parametrami. Nie jest ona powszechnie polecana przez użytkowników. Jednak 1.6 16V Zetec, to naprawdę dobry silnik. Mimo upływu czasu, cechuje się wysoką trwałością. Należy jednak pamiętać o regularnej wymianie eksploatacyjnych części osprzętu silnika, a najbardziej silników krokowych, przewodów wysokiego napięcia, czy świec zapłonowych. Jeśli ktoś przestrzega zaleceń producenta, to gwarantuje sobie bardzo dobre użytkowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że silniki te bardzo lubią benzynę/gaz i spalanie 11 litrów w mieście, nie powinno zaskakiwać.  Nie poleca się szczególnie silników 1.4, gdyż są bardzo niedopracowane i przestarzałe, a częste naprawy naprawdę mogą popsuć główny cel zakupu escorta: ekonomię.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana alternatora w wersji z klimatyzacją

Zawieszenie Forda Escort

Oprócz podatności na rdzę, to chyba największy mankament Escorta. Mianowicie przednie zawieszenie jest mało odporne na polskie drogi. Najczęściej wymienić trzeba końcówki drążków kierowniczych, czy łączniki stabilizacji. Ich ceny są bardzo niskie i są bardzo szeroko dostępne.

Ford Escort a LPG

Silniki zetec, są dość wrażliwe na jakość instalacji gazowej. Mianowicie, ich kolektory dolotowe są plastikowe, przez co generacja założonej instalacji musi być do niego dostosowana. Poleca się gaz sekwencyjny, by uniknąć wybuchów w silniku oraz aby uchronić kolektor przed rozerwaniem.

Niestety, modele Forda z tamtego okresu, są wyjątkowo podatne na rdzę. Przed zakupem, należy dokładnie przyjrzeć się podłużnicom, progom, nadkolom, czy elementom nadwozia. Decydując się na escorta, trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby odsiać zniszczone samochody. Pośród wielu ogłoszeń, można swobodnie odnaleźć zadbany egzemplarz, który posłuży jeszcze kilka lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA