REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Piotr Czerniakowski
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.
Alfa Romeo 147 jest propozycja dla ludzi, którzy nie uznają kompromisów pomiędzy stylem i przyjemnością z jazdy, a kosztami eksploatacji.

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktową Alfę Romeo zaprezentowano w 2000 roku, zastępując nią model 145/146. Konstrukcyjnie auto spokrewnione jest z większą Alfą, modelem 156 i dzieli z nią większość podzespołów. W 2001 roku Alfa Romeo 147 została nagrodzona tytułem European Car of the Year. Jednak każda róża ma kolce i podobnie jest z piękną, kompaktową włoszką.

Nadwozie Alfy Romeo 147

Samochód został zaprojektowany przez Waltera de’Silvę i Wolfganga Eggera – creme de la creme świata stylistycznego. Widać to z każdej strony. Oryginalna, ponadczasowa linia nadwozia nawiązuje do historycznych modeli marki. Boczne przetłoczenia oraz przednie i tylne lampy ujawniają związki z większą alfą 156. Samochód prezentuje się zgrabnie i dynamicznie. W zasadzie jedynie co można zrobić dla urody 147-ki, to założenie ładnej felgi. W końcu, jak powiadają, prawdziwa uroda obroni się sama.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 147

Wnętrze Alfy Romeo 147

REKLAMA

Samochód był oferowany w dwóch wariantach nadwozia: 3 i 5-drzwiowy hatchback. Z przodu miejsca jest naprawdę dużo, z tyłu jedynie wystarczająco. Wsiadanie i wysiadanie nie jest uciążliwe, nawet w wersji 3-drzwiowej. Fotel kierowcy jest wygodny i dobrze trzyma w zakrętach. Podobnie jest z fotelem pasażera. Widoczność do tyłu mogłaby być trochę lepsza – parkowanie tym autem nie należy do najprostszych rzeczy. Bagażnik standardowo pomieści niewiele, bo tylko 280 litrów. Istnieje jednak możliwość złożenia tylnej kanapy, co daję nam przestrzeń bagażową o pojemności 1030 l.

Deska rozdzielcza to klasyczna Alfa Romeo z tamtego okresu. Ergonomia stoi na wysokim poziomie, rozmieszczenie dźwigni zmiany biegów i wszelkich przełączników można uznać za prawidłowe. Wszystko  jest czytelne i sprawia miłe dla oka wrażenie. Jakość i spasowanie materiałów mogłyby być trochę lepsze. Plastiki mają tendencje do trzeszczenia.

Wersje wyposażeniowe to Impression, Progression, Distinctive i GTA (ostatnia tylko z silnikiem V6) Standardem wyposażenia były w Polsce 2 airbagi, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Facelifting: Po 4 latach od pojawienia się samochodu na rynku, 2004 roku przeprowadzono face lifting. Na zewnątrz zmieniły się głównie lampy przednie i tylne, błotniki, przednia maska i zderzaki oraz poprawiono zawieszenie i układ jezdny.

Napęd

Gama silników w dużej części pokrywa się z tą oferowaną w Alfie 156.

Silniki benzynowe Alfy Romeo 147

Przede wszystki czterocylindrowe silniki Twin Spark o pojemnościach 1,6 i 2,0 o mocy odpowiednio 105 lub 120 i 150 KM. Podstawą ich prawidłowej eksploatacji jest dbanie o prawidłowe smarowanie, stosowanie markowego oleju i częsta jego wymiana. Niestety – silniki mają tendencję do „brania” oleju, którego potrafią zużyć nawet do 1,5 l/tys. km. Wisienką na torcie jest silnik 3.2 V6 w wersji GTA. Silnik rozpędza 147-ke do 100 km/h w niewiele ponad 6 sekund. Pięknie brzmi i bardzo dużo pali. Propozycja dla pasjonata.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki wysokoprężne Alfy Romeo 147

REKLAMA

Mamy całą paletę silników 1,9. Występują w wariantach 100, 115, 120, 140 i 150 KM. Nie polecamy słabszych jednostek, gdyż przy podobnym spalaniu co mocniejsze wersje, oferują znacznie słabszą dynamikę. Optymalnym wyborem jest 1,9 120 KM. Alfie 147 z tym silnikiem osiągnięcie 100 km/h zajmuje 9,6 sekundy przy spalaniu na poziomie 5,8 l. Warto rozejrzeć się także za silnikiem o mocy 150 KM. Oferuje znakomitą dynamikę (8,8 s do „setki”) przy prawie identycznym spalaniu co słabsze jednostki.

W aucie oferowane były dwa rodzaje skrzyń biegów. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada 5-stopniowa skrzynia manualna lub 6-stopniowy „automat”. Ręczna skrzynia nie sprawia kłopotów, a biegi wchodzą miękko. Automat niezbyt pasował do sportowego charakteru auta. Ze zautomatyzowaną skrzynią Selespeed mogą wystąpić problemy.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Zawieszenie Alfy Romeo 147

Identyczne jak w Alfie 156. Gwarantuje znakomite właściwości jezdne i sporo radości z jazdy. Zawdzięcza to m. in wyjątkowo sztywnej strukturze podwozia oraz czterowahaczowym zawieszeniom przednim. Niestety, zawieszenie nie jest zbyt trwałe. Wymiana wszystkich wahaczy (przednie potrafią się zużyć już po 30-40 tys. km) to dość spory koszt, zważywszy, że jest ich w sumie 10. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele zamienników.

Usterki Alfy Romeo 147

Zawieszenie: Oprócz wspomnianych wyżej wahaczy jeszcze mniejszą trwałość wykazują tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora. Pierwszym objawem ich zużycia jest skrzypienie dochodzące z okolic kół. Takie problemy dotyczą także tylnej osi. Tu również zastosowano układ wielowahaczowy, który ma problemy z geometrią.

Silnik: Przede wszystkim uszkodzenia silników Twin Spark na skutek niedbałości o układ smarowania. Jak już było wspomniane, na ten element trzeba zwrócić szczególną uwagę. Również stukający wariator w silnikach Twin Spark (nie dotyczy wersji 1.6 105 KM)

Elektryka: Zdarza się, że bez powodu zapalają się lub gasną kontrolki, szwankuje komputer silnika, przecierają się kable przy siedzeniach, co skutkuje zapaleniem się kontrolki airbagu. Niedomaga „elektryka” szyb. Problem dotyczy również przepływomierza.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Skrzynia biegów: Manualne nie sprawiają problemów. W automatycznych Selespeed zawodzi komputer sterujący. Wymiana tego elementu w ASO kosztuje 5 tys. zł.

LPG: Zdarzają się problemy z instalacją gazową. Objawem są nierównomierne, falujące obroty.

Ceny części Alfy Romeo 147:

Komplet wahaczy przednich – 600 zł

Amortyzator przedni – 404 zł

Zestaw rozrządu – 499 zł

Klocki hamulcowe przednie – 161 zł

Tarcze hamulcowe przednie – 299 zł

Sprzęgło kompletne – 476 zł

Reflektor przedni – 325 zł

Z zamiennikami nie ma problemów. Mechanicy także dobrze znają ten model, także o problemy w naprawach nie musimy się martwić.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Alfa Romeo 147

Zalety: świetne właściwości jezdne, dobre osiągi, wyjątkowy design, niskie ceny zakupu.

Wady: awaryjne zawieszenie, usterki instalacji elektrycznej, mały bagażnik, duże spalanie, słaba widoczność do tyłu.

Alfa 147 to typowe auto, które kupują ludzie pokierowani sercem, a nie miarkujący rozumem. Alfa Romeo 147 to wyjątkowe, dynamiczne i świetnie prowadzące się auto. Jeśli nie mamy jednak ani pieniędzy, ani cierpliwości do ciągłych napraw, to skierujmy swe poszukiwania na inny tor.

Alfa Romeo 147 przeszła w 2004 roku delikatny facelifting. Zmieniono m. in przednie i tylne reflektory, przednia maska oraz błotniki.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA