REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris to samochód stworzony do jazdy w mieście. Dzięki małym rozmiarom łatwo go zaparkować, a oszczędne silniki pozwalają spać spokojnie w dobie nieustannych podwyżek cen paliw. Przedstawiamy opis Toyoty Yaris I i II generacji.

Toyota Yaris jest jednym z najpopularniejszych aut w Polsce i w całej Europie. Model ten został zaprezentowany w 1998 roku. Od tamtego momentu Yaris doczekał się II (2006) jak i III generacji, którą producent przedstawił w tym roku. Najprawdopodobniej odniesie taki sam sukces jak poprzednie modele. Jak przystało na auto miejskie ma być małe i zwinne. Przekłada się to również na pojemność bagażnika. W modelach I generacji najmniejszy bagażnik ma pojemność tylko 205 litrów. Auta po liftingu „startują” od 272 litrów.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Yaris

REKLAMA

W naszym kraju auto jest znane jako samochód służący do nauki jazdy, egzaminujący na prawo jazdy i firmowy. Jak przystało na japoński samochód, charakteryzuje się małym spadkiem wartości. Model z pierwszych lat produkcji można kupić za około 11 000 złotych jednak najlepiej szukać trochę droższych egzemplarzy. Za samochód z ostatniego roku produkcji (2005) należy zapłacić około 20 000 złotych.

Wersja po liftingu jest znacznie droższa. Za auto z początku produkcji (2006) należy zapłacić około 23 000 – 26 000 złotych. Oczywiście są i tańsze modele jednak stanowczo odradzamy ich zakup, ponieważ na ogół są to auta powypadkowe, poflotowe lub po szkole nauki jazdy. Chcąc kupić 2 – 3 letni egzemplarz należy być gotowym na wydatek rzędu 30 000 – 32 000 złotych.

Toyoty Yaris są zwykle dobrze wyposażone. Klimatyzacja nie jest rzadko spotykana. Elektryczne szyby i lusterka również można uznać za pewien standard. Jedynym z minusów może być brak pełnej regulacji fotela kierowcy. Wysokie osoby mogą mieć problem z prawidłową pozycją za kierownicą. Kolejna wada to fotele, które niestety rozczarowują. Problem ten dotyczy większości aut tej klasy. Oparcia są zbyt wąskie, a siedziska zbyt krótkie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem silników jak na japończyka przystało są to jednostki dobrze zestrojone. Chociaż to auto ma służyć do spokojnego przemieszczania się pomiędzy skrzyżowaniami to Toyota przygotowała również ofertę dla bardziej wymagających kierowców.

Silniki benzynowe

REKLAMA

1.0 68/69 KM – w obydwu generacjach silniki te praktycznie się nie różnią. Motor ten był oferowany jako podstawowa jednostka benzynowa. Rzadko się zdarza, że podstawowe silniki są polecane, jednak tak właśnie jest w przypadku Yarisa. Zdecydowanie polecamy, jeśli nie wykonujemy dużych przebiegów. Silnik ten dzielnie sobie radzi w przejeździe od skrzyżowania do skrzyżowania. Średnie spalanie oscyluje w okolicy 5 litrów benzyny na 100 kilometrów.

1.3 86/101 KM – wersja po liftingu jest o 15 KM mocniejsza. Spalanie około 6 litrów (6.5 w wersji 101KM) ciekawa alternatywa dla Diesla. Auto z taką mocą daje miłe odczucia podczas jazdy. Jeśli zależy nam na trochę większej dynamice warto wybrać ten silnik.

Zobacz też: Toyota chce sprzedać 200 000 sztuk nowego Yarisa w ciągu roku

1.5 103/106 KM – w wersji przed liftingiem (106KM) najmocniejszy silnik. Dysponuje bardzo dobrym przyspieszeniem jak na auto tej klasy – 9 sekund do „setki”. Spalanie na poziomie 7 – 8 litrów

1.8 133 KM – silnik występuje w wersji po liftingu. Bardzo mocna jednostka. Potrafi zaskoczyć nie jedną osobę. Z tym silnikiem auto jest dynamiczne i szybkie. Model dla miłośnika Yarisa. Spalanie około 7 – 9 litrów.

Silniki Diesla

1.4 75 KM – jedyny Diesel w modelach przed liftowych. Jeśli chcemy auto z silnikiem wysokoprężnym to tylko i wyłącznie ten silnik. Spalanie na poziomie 5 litrów. Warto przemyśleć zakup jeśli wykonujemy duże miesięczne przebiegi.

1.4 90 KM – silnik z wersji po liftingu. Również jedyna jednostka wysokoprężna. Spalanie około 5 – 5,5 litra. Auto z tym silnikiem jest godne polecenia.

Usterki

Miejska Toyota nie ma większych problemów z awaryjnością. W przypadku silników wysokoprężnych sprawdzamy dokładnie stan turbiny. Jeżeli samochód pozostawia za sobą chmurę czarnego dymu to znak, że było mocno eksploatowane. Turbiny w Toyocie są jednak bardzo wytrzymałe.

Jaką wersję wybrać?

Jeśli chodzi o Diesla wybór jest wiadomy. W przypadku silników benzynowych, jako auto, którym będziemy dojeżdżać do pracy można zdecydowanie wskazać silnik 1.0.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie

Sprawdzamy historie serwisową. Auta sprowadzane mają najczęściej przebiegi rzędu 200 000 kilometrów. Na silnik Toyoty nie jest to dużo, jednak zaniżony przebieg podnosi wartość auta. Tradycyjnie warto się przyjrzeć w jakim stanie jest zawieszenie. Pamiętajmy, że części zamienne nie należą do najtańszych.

Ceny części

Lampa Yaris I – 300zł

Filtr oleju – od 15 złotych

Piasta tył Yaris II – 500 złotych

Piasta tył Yaris I – 200 złotych

Podsumowanie

Toyota Yaris jest dobrym wyborem jeśli chodzi o auta miejskie. Pomimo wysokiej ceny zakupu warto poważnie zastanowić się nad tym samochodem.

Toyota Yaris pierwszej generacji zastąpiła model Starlet. Fot. Toyota
Toyota Yaris II występuje zarówno w wersji trzy jak i pięciodrzwiowej. Fot. Newspress
Toyota Yaris II różni się od poprzednika kilkoma elementami nadwozia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris II deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris II ma bagaznik o pojemności 272 litrów. Aby zwiększyć możliwości przewozowe auta możemy złożyć tylną kanapę. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA