| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Używane > Smart CityCoupe - miejski spryciarz

Smart CityCoupe - miejski spryciarz


Smart CityCoupe (tak brzmiała nazwa tego auta do 2003 roku) zwany później ForTwo przybył z misją odkorkowania miejskich ulic 1999 roku. Nigdy nie był on hitem sprzedaży ze względu na kontrowersyjny wygląd i dwuosobowe nadwozie, jednak trzeba przyznać, że nawet dziś jest ciekawym zjawiskiem.

Dwuosobowy pojazd nieznanej dotąd marki Smart zadebiutował w 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Rok później wszedł do produkcji, a jego sprzedaż rozpoczęto w roku 1999. Smart jest na tyle charakterystycznym autem, że nawet osoby które niezbyt dobrze rozróżniają marki samochodów nie będą miały najmniejszego problemu z nazwaniem tego pojazdu. 

Zdania na temat zasadności wprowadzenia na rynek takiego auta są podzielone. Jedni uważają, że to zamach na prawdziwą motoryzację a inni... nie potrafią bez niego żyć.

Smart to typowo miejskie auto. Inżynierowie starali się stworzyć jak najbardziej praktyczny, dwuosobowy pojazd, który dzięki małym rozmiarom (długość wynosi 2,5 metra) wpasuje się w każdą lukę na zatłoczonym parkingu.

Zobacz również: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Użytkowanie tego pojazdu wymaga przyzwyczajenia. Po pierwsze sztywno zestrojone zawieszenie może dać się we znaki szukającym wygody użytkownikom, jednak cały układ jest dość trwały. Z przodu zastosowano tradycyjne kolumny typu McPherson, a z tyłu belkę typu de Dion.

Kolejną cechą charakterystyczną Smarta jest niezwykle wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Wymaga ona wprawy w operowaniu gazem w trybie automatycznym, a podczas wyprzedzania przyda się możliwość manualnej zmiany przełożeń. 

Skazą na miejskim charakterze auta może być też brak wspomagania kierownicy. Jednak ze względu na wąskie przednie koła i niską masę nadwozia nie musimy wkładać wiele wysiłku w kręcenie kołem kierownicy.

Niewątpliwym atutem opisywanego modelu może być niska cena elementów nadwozia. Błotniki możemy kupić za około 100 złotych, a poszycie drzwi za 150 zł. Oznacza to, że warto poszukać w ogłoszeniach sprawnego mechanicznie egzemplarza nie przejmując się zbytnio otarciami czy uszkodzeniami nadwozia.

Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych Smart zapewnia całkiem wysoki poziom bezpieczeństwa. W przeprowadzonych w 2000 roku przez Euro NCAP testach pojazd ten otrzymał notę 3 gwiazdek, co w tamtejszym okresie było wynikiem bardzo dobrym.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Na rynku wtórnym możemy wybierać z kilku jednostek napędowych, które były oferowane w Smarcie. Dwie z nich to benzyniaki o pojemności 0,6 (moc 45 lub 55 KM) i 0,7 (moc 61 KM), ale w ofercie znalazł się także diesel. Ma on pojemność 0,8 litra i generuje moc 42 KM. Wszystkie silniki dostępne w Smarcie to trzycylindrowe konstrukcje z łańcuchem rozrządu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

HILLS LTS

HILLS Legal & Tax Solutions S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »