| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Używane > Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Dwa miejskie maluchy, Fiat Panda z Włoch, a w zasadzie z Polski, Daewoo Matiz z Korei, ale równie mocno związany z naszym nadwiślańskim krajem. Oba popularne, ale który lepszy?

Daewoo już nie istnieje, wszystkie auta tej koreańskiej marki stały się Chevroletami. Podobnie stało się z Matizem. Produkowany od roku 1998 jako następca Tico, 10 lat później został zastąpiony Chevroletem Sparkiem.

Najciekawsze jest to, że Matiz jest tym, czym Panda mogła być. Słynne włoskie studio Italdesign wraz ze swoją ikoną, panem Giorgetto Giugiaro, nakreśliło projekt małego miejskiego auta. Nabywcą miał być koncern Fiata, który jednak projekt odrzucił. Italdesign sprzedał go więc Koreańczykom z Daewoo. Posunięcie genialne, bo na bazie odrzutu Fiata zbudowali auto, które wyszarpnęło spory kawałek tortu właśnie koncernowi z Turynu. Matiz był również produkowany w Polsce, w zakładach na warszawskim Żeraniu. W roku 2003 rozpoczął się jego montaż, w 2004 – produkcja. Niestety, koreańsko-polska współpraca została brutalnie zakończona globalnym kryzysem. Matiz przeszedł w 2005 roku poważny lifting, ale na Żeraniu do roku 2008 produkowano jego pierwotną wersję pod nazwą FSO Matiz. Tych modeli na polskim rynku jest najwięcej, wersje poliftingowe z innych rynków w zasadzie się nie zdarzają.

Zobacz też: Opinie kierowców o Daewoo Matizie

Fiat, który nie zdecydował się na projekt Giugiaro, nieco później zbudował Pandę. Zadebiutowała w roku 2003, rok później zgarniając najważniejszy laur przemysłu motoryzacyjnego – tytuł Car of the Year. Panda jest produkowana tylko i wyłącznie w zakładach spółki Fiat Auto Poland w Tychach. To jedna z najlepszych fabryk samochodów na świecie, a Panda do dziś regularnie opuszcza jej mury.

Miss minielegancji

Oba auta prezentują się nieźle, są zgrabne, wyglądają nowocześnie. Panda jest nieco kanciasta, widać, że jest pewnym kompromisem pomiędzy projektantami i inżynierami. Nieco nieforemny tył został jednak zaprojektowany ciekawie i sylwetka – mimo, że niecodzienna – nie razi.

Dużo foremniejszy jest Matiz, o kształcie jajeczka, z ładnymi światłami i krągłym kuperkiem. We wnętrzu nie spodziewajmy się luksusu. Fotele nie są najwygodniejsze, ale bólu pleców nie powodują. Plastiki w obu autach są raczej twarde, za to nieźle spasowane. Używane auta mają już po kilka lat i ich ekonomiczne wnętrza mogą nosić ślady zużycia. Lepiej wyposażona jest Panda – większość aut ma fabryczne radio i elektrycznie sterowane szyby. 

Niestety przyciski od tego ustrojstwa znajdują się na masywnej konsoli centralnej i nie jest to rozwiązanie intuicyjne. Za to podniesiona wysoko dźwignia zmiany biegów jest bardzo wygodna. W Matizie znajduje się ona bliżej podłogi i trzeba mieć długie ręce, by ją opanować. Które auto lepsze? Z zewnątrz – Matiz, ma zdecydowanie ładniejszą linię. W środku – Panda, lepiej wyposażona i wygodniejsza. I to zarówno z przodu, jak i z tyłu: drugi rząd siedzeń przypomina raczej ławkę, ale dwie osoby spokojnie się tam zmieszczą. Panda ma również większy bagażnik – 206/775 litrów, Matiz – 167/624 l. Oba auta mają po pięcioro drzwi i zbliżone wymiary. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Outsourcing kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »