REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W 1991 roku na niemieckim autosalonie zaprezentowano odświeżony model Audi B4. Była to kontynuacja linii Audi 80, które produkowano od 1972 roku.

Nowy model sedana Audi 80 został gruntownie odświeżony. Zmianie uległo zawieszenie. Poprawiono stylistycznie wnętrze auta poprzez wprowadzenie lepszej jakości materiałów i dużej palety wzorów. Przeprojektowano światła, zderzaki, maskę nadkola i tylną oś tak, aby można było w każdym modelu składać siedzenia.

REKLAMA

We wcześniejszej serii 80 istniał jeszcze model Audi 90. Firma oznaczała tak modele z bogatszym wyposażeniem. W momencie wprowadzenia na rynek B4 zakończyła się produkcja 90. Jednak na rynku Amerykańskim nadal pozostała tylko wersja Audi 90 wyposażona w silnik 2.8, skórzaną tapicerkę, klimatyzację, elektryczne szyby, fotele, lusterka i szyberdach. Ponadto dla zachowania, wysokich wtedy, norm bezpieczeństwa montowano wyraźne dla amerykańskich wersji duże zderzaki.

Zobacz również: Opinie kierowców o Audi 80

Nowa linia B4 zmieniła również listę dostępnych silników. Na początek zrezygnowano ze starego modelu silnika 1.8 na rzecz jednostki 2.0, która była dostępna w trzech wersjach 2.0 90KM, 115 i16v140KM. Dodatkowo zaprezentowano nowy 90-konny silnik 1,9TDI, który zresztą, jak wszystkie modele, od razu zdobył popularność na rynku europejskim. Ogólnie Audi B4 miało w swojej ofercie 12 różnych silników:

  • 1.6(71KM), R4, silnik benzynowy
  • 1.6 (101KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0 (90KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E (115KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.0E 16V (140KM), R4, silnik benzynowy
  • 2.3E (133KM), R5, silnik benzynowy
  • 2.6E (150KM), V6, silnik benzynowy
  • 2.8E (174KM), V6, silnik benzynowy
  • S2 2.2 (230KM) R5 silnik benzynowy
  • RS2 2.2 (315KM) R5 silnik benzynowy
  • 1.9 TD (75KM), R4, silnik wysokoprężny
  • 1.9 TDI (90KM), silnik wysokoprężny

REKLAMA

Do każdego modelu z silnikiem benzynowym oprócz 1.6 można było zamówić stały napęd na cztery koła. Również, po raz pierwszy w historii 80, zaprezentowano nadwozie kombi o nazwie Avant i Cabrio, którego budowa oparta została na modelu Coupe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1993 roku Audi wypuściła na rynek dwa nowe modele z topowym silnikiem 2.2Turbo w wersji Avant i Sedan stosując tą samą technologię co w wersji Coupe o mocy 230 Koni z 6 biegowa skrzynią i stałym napędem na 4 koła.

Oprócz zmienionego zderzaka i niektórych elementów wnętrza wersje S2 praktycznie niczym się nie różniły od innych. Dopiero zasiadając za kierownicą auta, o mocy 230 koni i momencie obrotowym 380Nm, można było poczuć różnicę gdy pierwsza setka na prędkościomierzu pojawiała się już po 6 sekundach, a dzięki doskonale zestrojonemu zawieszeniu i wyciszeniu wnętrza jazda z prędkością 250 km/h była czystą przyjemnością.

Zobacz również: Nieśmiertelna "trójka"

REKLAMA

Niestety aby teraz stać się nabywcą jednego z 306 sedanów lub 1800 wyprodukowanych Avantów trzeba być nie lada szczęściarzem. Dostępność tych jednostek, w dobrym stanie, jest bardzo niska. Oczywiście na rynku wtórnym można spotkać jeszcze wersje S2 avant, ale ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Dobrze zachowany model możemy jedynie znaleźć po zachodniej stronie granicy pod warunkiem, że mamy w kieszeni kilka tysięcy euro.

Fabryka z Ingolstadt przygotowała jeszcze jedną limitowaną wersję Audi 80 Competition Quattro. Auto było wyposażone w stały napęd quattro i 140 konną jednostkę napędową o pojemności 2.0 16v. Ta limitowana seria została wyprodukowana w ilości 2500 sztuk na potrzeby zdobycia homologacji w wyścigach aut turystycznych DTM. Auto wizualnie odróżniało się jedynie innymi felgami, zderzakami i lampami z modelu V6. Oprócz tego występowało tylko w trzech kolorach nadwozia o nazwach RedLaser, BlackVulcan i SilverKristall. Audi Competition również stało się poszukiwanym modelem na rynku Young timerów. Ceny tych modeli są dużo niższe niż modeli S2.

W 1994 roku na Genewskim salonie odbyła się premiera najszybszego seryjnie produkowanego kombi. Audi przy współpracy z Porsche zbudowały model Audi RS2 Avant wyposażony w podobny silnik z modelu S2 o mocy 315KM i 410 Nm.

Pierwsza setka na liczniku RS2 pojawia się już po 5.4 sekundy, druga natomiast już po 22 sekundach, a prędkościomierz zatrzymywał się dopiero przy wartości 270km/h.

Wizualnie auto szczególnie wyróżniało się od pozostałych modeli 80. Za sprawą zderzaków z dużym wlotem powietrza, soczewkowym oświetleniem, obniżonym zawieszeniem,17calowymi felgami i dużymi zaciskami, sygnowanymi znaczkiem Porsche, auto, jak na tamte czasy, wyglądało naprawdę groźnie.

Wnętrze auta zostało wyposażone w karbonowe listwy, sportowe fotele Recaro obszyte alkantarą i nową sportową kierownicę.

Obecnie na rynku wtórnym możemy spotkać wiele świetnie zachowanych modeli Audi RS2. Jednak cena jaką musimy zapłacić za taki model to minimum 10 tysięcy euro.

W 1994 roku zakończono produkcję Audi 80 na rzecz nowego modelu A4. Niektóre modele takie jak RS2 pozostały jeszcze chwilę na rynku, a modele Cabrio były produkowane do 2000 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA