REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 406 czy Citroen C5?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta na F, a w tym pojęciu mieszczą się również „francuskie” nie mają w Polsce najlepszej opinii, szczególnie psują ją różne ludowe podania. A szkoda…

Szkoda, bo wiele francuskich aut, mimo, że miejscami przekombinowanych i udziwnionych, zasługuje na uwagę. A Peugeot 406 i Citroen C5 szczególnie. Gdyby miały choć połowę z tych problemów, o jakich głośno, na drogach nie powinno być już ani jednej sztuki. A są, co ciekawsze – służą również jako taksówki.
Taksówkarze raczej nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto, potrzebują rozwiązań trwałych i solidnych. Takie są oba wspomniane francuskie auta. Co ciekawe, wybór pomiędzy nimi może okazać się symboliczny, bo mimo wielu różnic to bardzo podobne, wręcz bliźniacze konstrukcje jednego koncernu – PSA (czyli Peugeot Société Anonyme, właściciel marek Peugeot i Citroen). Są też dość często nazywane „najbardziej niemieckimi francuskimi samochodami”.

REKLAMA

Na wybiegu

Trzeba przyznać, że Peugeot jest ładniejszy. Zwarta sylwetka, bardzo zgrabna, z ciekawie rozłożonymi akcentami stylistycznymi. Mimo, że nie ma w sobie nic nadmiernie charakterystycznego, bardzo łatwo wyłuskać go z tłumu. Po prostu jest nieco inny od setek podobnych limuzyn. Szczególnie piękna jest wersja dwudrzwiowa, zaprojektowana przez Pininfarinę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Peugeocie 406

Citroen C5 pod względem wyglądu faktycznie jest bardzo niemiecki – niestety wygląda trochę jak wyciosany toporem przez faceta w krótkich, skórzanych spodenkach. Nie porywa wyglądem, ale ma to, co idealny facet – bardzo bogate… wnętrze.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroenie C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W środku sytuacja się odwraca. Może i te dwa „francuzy” nie mają zbyt wysmakowanego wnętrza, ale Citroen góruje nad Peugeotem. Jest przepastnie obszerny, fotele są wygodne, również tylna kanapa zachęca do zajęcia na niej miejsca. Tablica rozdzielcza jest nieco szara i plastikowa, ale ergonomiczna. Gorzej jest w Peugeocie – mniej miejsca, deska również nijaka. Ale nic nie razi, materiały są w porządku, wszystko jest na swoim miejscu (co w autach francuskich wcale nie musi być tak oczywiste!).

Jazda

I kolejne gigantyczne różnice w pozornie bliźniaczych technicznie samochodach! Citroen od lat wyposaża swoje flagowe modele w hydropneumatyczne zawieszenie, zazdrośnie strzegąc patentów. C5 jeździ jak poduszkowiec – delikatnie, doskonale tłumi nierówności, nie przenosząc wstrząsów na kręgosłupy pasażerów. Jest to trochę miękkie, ale na dłuższą metę – przyjemne. Jedynie w ostrych zakrętach i przy hamowaniu może sprawiać wrażenie braku pewności prowadzenia. 406 dał sobie radę z wysoko postawioną poprzeczką. Jeździ się nim zdecydowanie bardziej twardo, ale mimo wszytsko naprawdę komfortowo.

Silniki

Duże, nielekkie auta, pozbawione sportowej charakterystyki – idealnym wyborem jest silnik Diesla. Oba auta mogą mieć tę samą jednostkę napędową – 2.2 HDi o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm przy 1500 obr./min. To bardzo przyjemny motor – doskonale pasuje do 406 i C5. Ma dwie sprężarki, jedna działa przy niskich obrotach, przy wyższych włącza się druga. Dzięki temu jego wysoki moment obrotowy jest dostępny już po muśnięciu pedału gazu. Silnik jest mocny, działa ochoczo, jedyną jego wadą jest wyposażenie w filtr cząstek stałych, niezwykle drogi w eksploatacji. A lepiej działa w Peugeocie – ten przyspiesza lepiej od Citroena (8,7 zamiast 9,3 sek. do 100 km/h) i okupuje to identycznym spalaniem – teoretycznie ok. 6 litrów na setkę. A mówimy o porządnych limuzynach!

Podsumowanie

I kto mówił, że francuskie są złe? To dwa bardzo dobre auta, przyjemne w prowadzeniu, choć kompletnie różne. Citroen to typowa limuzyna, nieco przyciężka. Peugeot przypomina bardziej sedana, choć jest w rzeczywistości dobrze wyposażonym pożeraczem kilometrów. Oba mają dość typowe wady – dość szybko zużywają się przednie elementy zawieszenia, to wada przyciężkich silników. Oprócz tego szwankują jakieś drobiazgi, najczęściej elektryczno-elektroniczne.
Nieco droższe są Citroeny – za 12-13 tysięcy można znaleźć wart uwagi egzemplarz, na 406 można wydać 1-2 tysiące mniej. Który z braci fajniejszy? Dylemat panny na wydaniu…

Porównanie Citroena C5 i Peugeota 406
Samochód Citroen C5 HDi Peugeot 406 HDi
Pojemność skokowa (cm3)/liczba cylindrów/zaworów/typ silnika: 2179, 4/16/diesel 2179, 4/16/diesel
Moment obr. (Nm) przy obr./min: 370/1500 370/1500
Moc maksymalna (KM/obr/min): 170/4000 170/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,3 8,7
Prędkość maksymalna (km/h): 222 225
Pojemność bagażnika (l): 471 410
Pojemność zbiornika paliwa (l): 66 66
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): 6,1/8,5 6,2/8,9
Długość/szerokość/wysokość (cm): 474,5/178/147,5 467,5/181/144,5
Rozstaw osi (cm): 275 272,5

fot. Newspress
fot. Newspress
fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA