REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Škoda Octavia Combi RS: Siła różnorodności

Michał Karczewski
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Kombi o sportowym charakterze? To brzmi jak oksymoron. Historia motoryzacji pokazuje jednak, że auta tego typu produkowane są od lat, a na dilerskich placach nie zagrzewają miejsca zbyt długo.

Octavię testowaliśmy wielokrotnie. Czy można powiedzieć o tym modelu coś nowego? Okazuje się, że można, bo ilość wersji w jakich jest oferowany przyprawia o zawrót głowy. Tym razem coś dla amatorów mocniejszych wrażeń – wersja RS. Z zewnątrz widać wyraźne różnice w stosunku do „cywilnej” odmiany. Są inne zderzaki, niskoprofilowe opony z dedykowanymi felgami oraz pakiet spojlerów. Są też czerwone zaciski hamulców i emblematy „RS”, gdyby ktoś patrząc na Octavię miał jeszcze wątpliwości. Do auta dobrze pasuje niebieski lakier o wszystkomówiącej nazwie „Race” oraz...nadwozie kombi. To nie żarty. Octavia RS oferowana jest nie tylko jako liftback, ale także jako pojemna bagażówka i taką właśnie wersję otrzymaliśmy do testu.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Ocatvii

REKLAMA

Wnętrze wersji RS legitymuje się równie dobrą ergonomia i funkcjonalności, jak to znane z każdej innej Octavii. Lepsze i ładniejsze są za to fotele - obite trzema rodzajami materiału i zaopatrzone w stosowne logo. Do tego trójramienna kierownica oraz srebrne wykończenie deski rozdzielczej. Są też dobrze znane i bardzo pozytywne schowki w pobliżu kierowcy i pasażera, głębokie kieszenie w drzwiach oraz przegródki w konsoli centralnej i podłokietniku. Na pochwałę zasługuje też duży bagażnik o zupełnie niesportowej pojemności 605 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy jest ich aż 1655. Czyżby sportowy dostawczak?

Przeglądając cennik Octavii znajdziemy wiele ciekawostek. W ofercie jest bowiem silnik 1.8 TSI o mocy 160 koni mechanicznych. Takie auto występuje z kilkoma pakietami wyposażenia i nie jest określane mianem wersji sportowej. Z kolei odmiana RS dostępna jest z dwoma silnikami: 2.0 TSI o mocy 200 koni oraz jako 170-konny diesel – dobrze znany z innych aut koncernu, również tych, które testowaliśmy. Dziwi nieco fakt, że sportowa odmiana ma tylko 10 koni więcej niż ta, którą można zamówić jako „zwykłą” wersję. W tej sytuacji określenie „RS” należy traktować jako atrakcyjny pakiet stylistyki wnętrza oraz karoserii. Co ciekawe te same jednostki, które mogą pracować pod maską najmocniejszej Octavii, zasilają również sportowego Golfa (GTI/GTD) określanego mianem kultowego wzorca szybkich kompaktów.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Scout 1.8: Pokojowy zwiadowca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniany 170-konny diesel pracuje cicho i kulturalnie. Wtrysk Common Rail przyniósł oczekiwany efekt. W trasie spalanie można utrzymać na poziomie 6 litrów na setkę, w mieście, przy dynamicznej jeździe - około 4 litry więcej. Przeniesienie napędu następuje za pomocą skrzyni DSG. Ma sześć biegów, i płynną charakterystykę pracy. Dynamiczny charakter podkreślają łopatki do zmiany przełożeń przy kierownicy. Niestety przy zdecydowanym wciskaniu gazu, przekładnia zbyt długo myśli nad redukcją, a następnie auto wyraźnie wyrywa do przodu, potęgując wrażenie dynamiki. Zawieszenie wersji RS jest twardsze niż w przypadku zwykłej Octavii. Nie bez znaczenia jest tu też niski profil 18-calowych kól. Prowadzenie – precyzyjne. Układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia kierowcy. Nie jest też za mocno wspomagany.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour II – w cenie Fabii

Octavia RS jest drogim autem. W wersji Combi, z dieslem i automatem, trzeba za nią zapłacić 124 300zł. Widać to zwłaszcza na tle innych modeli koncernu. Golf GTD, mający pod maską ten sam silnik oraz skrzynię DSG, kosztuje 116 800 zł, zaś Leon FR w takiej samej specyfikacji - zaledwie 88 755zł. Przewagą Octavii jest oczywiście nadwozie. Żadne inne usportowione lub sportowe auto tej klasy nie jest tak pakowne. O tym czy warto ją kupić, czy też lepiej przyjrzeć się innym produktom koncernu Volkswagena, każdy musi zdecydować sam.

Skoda Octavia Combi RS - lewa strona fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przednia część samochodu fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel kierowcy fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - wnętrze z perspektywy pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - fotel pasażera fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - tylna kanapa z podłokietnikiem fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - przestrzeń bagażowa ze złożonymi siedzeniami fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia Combi RS - lewy profil fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA