REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo S60: Bezpieczeństwo po nowemu

Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Świeża stylistyka, jeszcze więcej urządzeń stojących na straży bezpieczeństwa oraz próba zmiany charakteru na bardziej dynamiczny. Taka w skrócie jest nowa generacja Volvo klasy średniej.

Nowe S60 ma symbolizować zmianę stylu marki Volvo. Producent chce, aby obok bezpieczeństwa z którym od lat jest kojarzony, w wizerunku aut tej marki pojawił się też sportowy charakter. Kiedy spojrzymy na nowe S60 widać wyraźną zmianę w stosunku do poprzedniego modelu. Owszem bryła pozostała podobna, ale reszta przeszła poważne zmiany. Widzimy zatem zupełnie nowy przód, z długą maską i miękkimi, obłymi liniami oraz charakterystycznymi reflektorami. Z tyłu uwagę zwracają niebanalne światła oraz stosunkowo krótki, jak na sedana, bagażnik. Główną różnicą w stylu starego i nowego modelu jest chyba to, że poprzednik swoimi ostrymi, nieco kanciastymi liniami nawiązywał do starych modeli Volvo, a nowe S60 ma pokazać inne podejście producenta do stylizacji swoich aut i zapewne również kierunek w jakim będą stylizowane kolejne modele.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Volvo S60

REKLAMA

Zresztą podobny przód mogliśmy zobaczyć już w C30 po liftingu, które testowaliśmy kilka miesięcy temu, oraz w XC60. A gdzie pierwiastek sportu, który Volvo podkreśla w spotach reklamowych? Autu nie można odmówić dynamicznego charakteru - na pewno ma go więcej niż tradycyjnie kanciaste modele Volvo. I mimo, że S60 nie jest samochodem sportowym, to wiele osób oglądających to auto podczas naszego testu zauważało jego lekko sportowy styl.

Zajrzyjmy do wnętrza. W testowanej przez nas najbogatszej wersji Summum wygląda ono bardzo ładnie. Uwagę zwracają kolory tapicerki. Nie ma tu smutnych szarości, czy grobowych czerni. Jest za to beżowa skóra i brązowe wykończenie górnej części deski rozdzielczej. Podobają się też materiały użyte do budowy konsoli środkowej. Nawet jeśli nie jest to prawdziwy metal, to świetnie go udaje. Elementy wykończenia mają atrakcyjną, metaliczną fakturę i są przyjemnie zimne. Do tego kilka przydatnych schowków i bardzo atrakcyjnie wyglądające wskaźniki. Ich plusem jest świetne podświetlenie, które w nocy okazuje się bardzo naturalne i kojące dla oczu, a minusem brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnika. Fotele S60-tki są obszerne i wygodne. Nie budzą one jednak skojarzeń ze sportem, a raczej z komfortową jazdą. Mają pełną elektryczną regulację i trójstopniowe podgrzewanie. Bagażnik S60 ma 380 litrów pojemności. Nie jest to zbyt dobry wynik, ale na plus należy zaliczyć regularne kształty kufra oraz wygodne składanie tylnej kanapy za pomocą dźwigni widocznej po otwarciu klapy. Kanapa jest ponadto dzielona i ma otwór do przewożenia nart.

Zobacz też: Test Volvo S40: skandynawski jak meble z Ikei

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pod maską testowej S60-tki znalazł się turbobenzynowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 203 koni. Jednostka dobrze radzi sobie z rozpędzaniem tego sporego auta, co zresztą potwierdza wynik przyspieszenia wynoszą 7,7 s do setki. Prawdziwą przyjemność silnik, daje na trasie przy większych prędkościach. Właśnie wtedy możemy odczuć jak dobrze auto radzi sobie z przyspieszaniem, oraz jak znakomitą ma elastyczność. Dzięki niej przyspieszamy na najwyższych biegach nie czując potrzeby redukcji, chyba że zamierzamy szybko wyprzedzić tira. Spalanie podczas dynamicznej jazdy po mieście i częstego stania w korkach nie przekroczyło 10,5 litra na sto kilometrów. Do przeniesienia napędu użyto tu sześciobiegowej manualnej skrzyni. Jest precyzyjna, a poszczególne biegi wchodzą z lekkim oporem. Podczas dynamicznej jazdy okazuje się to plusem.

W nowej S60-tce największą uwagę zwraca jednak ilość elektronicznych systemów na centymetr kwadratowy tego auta. Trudno je wszystkie zliczyć. Mamy to system ostrzegający o najechaniu na linię na jezdni bez włączenia kierunkowskazu. Jest też system mający wzbudzić naszą czujność podczas zbliżania się do poprzedzającego pojazdu. Wyświetla on na przedniej szybie stosowne kolorowe światło. Znajdziemy też system BLIS ostrzegający o pojeździe, który znajduje się w martwym polu oraz (co wydaje się już być zupełnie oczywiste) czujnik cofania. Jest też urządzenie, które ma za zadanie wyhamować pojazd, jeśli ktoś (pieszy) nagle wtargnie na jednię. To jednak nie wszystko. Do obsługi tak pokaźnej liczby systemów, na konsoli środkowej został umieszczony specjalny przycisk MY CAR.

Zobacz też: Test Volvo S60 D3: kuracja odmładzająca

Wywołuje on stosowną aplikację na potężnym, kolorowym wyświetlaczu, który nawiasem mówiąc obsługuje też klimatyzacje i radio. Po jego wciśnięciu przechodzimy do zakładek, w których możemy włączać i wyłączać wszystkie systemy, uśpić system kontroli trakcji czy zmienić siłę wspomagania kierownicy korzystając z trójstopniowej skali (nie są to istotne różnice i na szczęście w każdym trybie układ kierowniczy pracuje z poprawnym oporem). Można też wybrać opcję opuszczania prawego lub lewego lusterka po wrzuceniu wstecznego biegu. Wiem, że przypomina to opis obsługi podręcznego komputera, ale faktycznie opcji obsługi wszystkich systemów jest tu sporo. W praktyce ciężko jest znaleźć w tej klasie auto mające równie dużo elektrycznych strażników. Na deser możemy jeszcze wybrać charakterystykę pracy zawieszenia. Może ono działać w trybie Comfort, Sport, oraz Advanced. Do obsługi tego urządzenia służą oddzielne przyciski na konsoli centralnej. Ogólnie podwozie zostało jednak zestrojone tak, że auto pewnie prowadzi się przy większych prędkościach. To na pewno plus.

Zobacz też: Test Volvo C30 T5: Dla bananowej młodzieży

Nowe S60 pokazuje, że Volvo mimo chęci promowania sportowego ducha, nadal ma w sercu troskę o bezpieczeństwo. Abstrahując od wszystkich elektronicznych gadżetów mamy tu stare, sprawdzone zagłówki w stylu Volvo, chroniące kark przed konsekwencjami najechania na tył o oraz wygodną pozycję za kierownicą, która bez wątpienia wpływa na pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo. Do tego zestrojenie ABSu, które spodoba się bardziej asekuracyjnie jeżdżącym kierowcom, bo system wchodzi do akcji stosunkowo wcześnie. Ile zatem kosztuje nowa S60-tka? Jej cena nie odbiega od propozycji bogatych wersji modeli konkurencyjnych marek. Za wersję Summum z silnikiem 2.0T musimy zapłaci nieco ponad 150 tysięcy. Po dodaniu opcji w jakie zaopatrzony jest testowany egzemplarz (miedzy innymi systemu audio za około 5500 zł) cena rośnie do ponad 170 tysięcy. Na pocieszenie pozostaje fakt, że podstawowe S60 kupimy za niecałe 110 tysięcy złotych.

Volvo XC90 2.4 D5 geartronic nawet 19% rabatu! Sprawdź teraz!

Volvo S60 2.0T przód fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T tył fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bok fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T przód fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T tył fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bok fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T kokpit fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T fotele przód fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T fotele tył fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T fotele tył fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bagażnik fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bagażnik fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T silnik fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T zegary fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T konsola fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T kokpit fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T wyświetlacz fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bok fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bok fot. Maciej Medyj
Volvo S60 2.0T bok fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA