REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 sedan: Punkty za pochodzenie

Maciej Medyj
Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - przód

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Mazda 323, w tym sportowa odmiana oznaczona literką F, była częstym widokiem na naszych ulicach. Gdy na kilkanaście lat firma znikła oficjalnie z Polski, jej kompakt był jednym z najbardziej poszukiwanych aut używanych.

Mazda wróciła do nas na dobre, a jej klasę C reprezentuje obecnie model 3 w dwóch odmianach nadwoziowych – sedan i hatchback. Mieliśmy okazję przetestować tę pierwszą opcję. Auto przypomina większą siostrę – 6, ale ma też sporo cech indywidualnych, z których najbardziej rzuca się w oczy ostre przetłoczenie przebiegające przez środek maski i tylnej klapy. Kształt nadwozia jest poza tym utrzymany w duchu sportowych sedanów – ma potężny, uśmiechnięty wlot powietrza z przodu, wysoko poprowadzoną linię okien i zwarty, stosunkowo krótki tył.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Maździe 3

REKLAMA

Wnętrze, którego beżowy kolor rozjaśnia je i świetnie współgra z szafirowym lakierem, jest nieco ciaśniejsze, niż można by było się spodziewać na pierwszy rzut oka. Deska rozdzielcza nie oszczędza miejsca w kabinie, co szczególnie odczuje pasażer z przodu. Konsola centralna łagodnie łączy się z tunelem środkowym ograniczając przestrzeń na kolana. Osadzone głęboko zegary i trójramienna kierownica podkreślają sportowy charakter samochodu. Daszek w górnej części deski rozdzielczej skrywa dwa dodatkowe wyświetlacze o różnych kolorach – tak jest w testowanej wersji nie wyposażonej w system nawigacji satelitarnej. Wszyskie gałki i przyciski są duże i poręczne. Część tych od radia znajduje się prawie poza zasięgiem kierowcy, ale ich funkcje powtarzają regulatory na kole kierownicy. Fabryczny zestaw audio brzmi świetnie i ma dobrze wyważoną funkcja narastania głośności wraz z prędkością auta.

Fotele Mazdy 3 w testowanej wersji może nie wyglądają na sportowe, ale zapewniają przyzwoite trzymanie w zakrętach i komfort pełnej regulacji. Siedzi się nisko, co zapewnia lepsze wyczucie pojazdu. Kierownica ma spory zakres ustawień w obu płaszczyznach, więc ze znalezieniem ulubionej pozycji nikt nie będzie miał tu problemu. Tylna kanapa ma optymalny kształt, ale dostosowany najlepiej do dwóch pasażerów. Środkowe miejsce po prostu najlepiej zamienić w podłokietnik. Kieszeń jest tylko w oparciu pasażera.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co do innych schowków – standardowo – pojemny przed pasażerem, dwunapojowy zamykany przy ręcznym, spory w podłokietniku i kieszenie w drzwiach, także tylnych. Bagażnik o pojemności 430 litrów można powiększyć po złożeniu kanapy, ale jak to w sedanie na możliwość włożenia większych gabarytów, które swobodnie weszłyby do hatchbacka, nie ma co liczyć. Otwór ładunkowy nie jest duży, za to zawiasy chowają się w boczkach.

Wysokoprężny silnik 1.6 16V DOHC z bezpośrednim wtryskiem rozwija moc 109 KM przy 4000 obr./min. i dysponuje momentem 240 Nm od 1750 obr./min. Czyli budzi się dość późno, jak na diesla, ale stosunkowo wysoko się też kręci, zachęcając do dynamicznej jazdy, co nie kosztuje wcale dużo paliwa, gdyż podczas testu i nie oszczędzania pedału gazu komputer pokazywał średnie zużycie o wartości 6,5 litra na setkę. Dynamiczne ruszenie wymaga wolniejszego puszczania sprzęgła. Kontrolę nad mocą i momentem zapewniają systemy stabilności toru jazdy DSC i kontroli trakcji TCS, które nie walczą ani z kierowcą, ani z silnikiem i rzeczywiście pomagają tylko w najtrudniejszych momentach. Trochę gorzej jest na mniej przewidywalnej mokrej nawierzchni, to znaczy TCS potrafi za bardzo przyhamować, ale wiadomo – bezpieczeństwo przede wszystkim. Za tym wszystkim nadąża pięciobiegowa skrzynia o dobrze dobranych przełożeniach. Dźwignia jest dość długa, ale trzyma się ją pewnie i tak samo celuje w biegi. Kropkę nad „i” stawia zawieszenie, w tym tylne wielowahaczowe, które pozwala na szybką i jednocześnie bezpieczną jazdę, a na gorszej drodze nie daje wrażenia nadmiernej sztywności. Na pewno nie przy szesnastocalowych obręczach.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Made in Japan – ten napis wciąż jest jednym z wyznaczników powodzenia Mazdy, choć genetycznie ma sporo wspólnego z Fordem. Dzięki temu jakość montażu i dbałość o szczegóły idzie w parze z doświadczeniem zdobytym w czasie sportowych zmagań. Cena 83400 za wersję Exclusive jest porównywalna do konkurencji (Corolla, Civic), która nie legitymuje się jednak dalekowschodnim pochodzeniem. Jedyne zastrzeżenie można mieć do już nie najnowocześniejszej konstrukcji deski rozdzielczej. Ale klasyka, to klasyka. Klient ma przynajmniej wybór – sportowy sedan, czy sedan z kosmosu.

Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - przód/bok
Mazda 3 sedan - tył/bok
Mazda 3 sedan - zegary
Mazda 3 sedan - deska rozdzielcza
Mazda 3 sedan - wnętrze
Mazda 3 sedan - wnętrze
Mazda 3 sedan - fotele przednie
Mazda 3 sedan - tylna kanapa
Mazda 3 sedan - bagażnik
Mazda 3 sedan - składanie siedzeń
Mazda 3 sedan - silnik
Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - bok
Mazda 3 sedan - tył
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa online, objazdy. Które drogi i skrzyżowania będą nieprzejezdne? [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu. Utrudnienia na drogach pojawiają się już 19 marca.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA