REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda5: Kondycja bez zarzutu

Michał Karczewski
Mazda 5 przód
Mazda 5 przód

REKLAMA

REKLAMA

Obecna generacja Mazdy 5 jest już dobrze znana. Auto w takiej formie jest w ofercie producenta od kilku lat, ale ciągle ma sporo do zaoferowania i może być ciekawą propozycją w segmencie aut rodzinnych.

Mazda już jakiś czas temu zaprezentowała oficjalnie nową Piątkę. Tym czasem w salonach ciągle można kupić aktualne wcielenie tego modelu. Zmiany jakie proponuje producent są dość wyraźne, ale czy wyjdą temu autu na zdrowie? Moim zdaniem obecna generacja wygląda lepiej niż jej następca. Jest jednym z niewielu minivanów, których design nie jest nijaki i ma w sobie pewne sportowe elementy. W dodatku jest jednym z dłuższych aut swojego segmentu. Uwagę zwraca lekko zadziorny przód oraz tył zaopatrzony w duże białe lampy z diodami LED. Nie można też nie zauważyć przesuwanych bocznych drzwi oraz spojlerów, które jeszcze bardziej podkreślają charakter tego auta. Z jednej strony rodzinny, ale nie pozbawiony też lekko sportowej żyłki.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Maździe 5

W środku siedzi się wysoko, ale pozycja jest wygodna. Jest tam wszystko do czego przyzwyczaili nas producenci japońskich aut. Dobra ergonomia, nieco nudny, ale poprawny design oraz twarde, ale bardzo dobrze spasowane materiały. Cieszą duże i łatwo dostępne pokrętła klimatyzacji oraz regulacji radia, którą powtórzono również na kierownicy. Na desce rozdzielczej zastosowano czytelny wielofunkcyjny wyświetlacz. Szkoda, że nie można na nim wyświetlić jednocześnie informacji z komputera pokładowego i godziny. Trzeba wybrać jedną z opcji. Przestrzeni w tym aucie na pewno nie zabraknie. Z przodu siedzi się wygodnie, a fotele dobrze sprawdzają się na dalekich trasach. Z tyłu mogą komfortowo usiąść dwie dorosłe osoby lub trójka dzieci. Wnętrze piątki jest w stanie zaoferować podróż również dwom dodatkowym pasażerom, gdyż pod podłogą bagażnika znajdziemy rozkładane fotele. Dzięki temu istnieje możliwość przewiezienia siedmiu osób, choć te siedzące w ostatnim rzędzie nie będą miały zbyt dużo przestrzeni na nogi.

Zobacz też: Mazda 6: jaką wybrać? Poradnik kupującego

REKLAMA

We wnętrzu tego auta podoba się jednak tak naprawdę coś innego. To pomysłowość, której nie zabrakło konstruktorom podczas projektowania tylnej części kabiny. Jeśli na przykład wybierzemy opcję dwóch foteli z tyłu (i złożymy środkową część kanapy) to pomiędzy nimi jest przestrzeń, która pozwoli na przechodzenie dzieci do trzeciego rzędu siedzeń. Można też wybrać opcję schowka lub podłokietnika. Przesuwane boczne drzwi mają wygodną funkcję elektrycznego otwierania. Można ją uruchomić zarówno z pilota jak i za pomocą przycisków na desce rozdzielczej. Bagażnik to bez wątpienia jeden z ważniejszych elementów minivana. W Mazdzie 5 ma on 425 litrów pojemności przy opcji pięciomiejscowej i 112 po rozłożeniu trzeciego rzędu foteli. Całość jest ustawna a próg załadunku – niski. Jeśli dla kogoś to mało, po złożeniu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu można uzyskać przestrzeń równą 857 litrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowanej wersji znalazł się wysokoprężny silnik o pojemności 2.0 i mocy 143 koni mechanicznych. Jednostka dobrze radzi sobie z masa auta. Nie ma tu problemu zarówno z wyprzedzaniem jak i elastycznością. Maksymalny moment wynosi 360 Nm i jest uzyskiwany przy 2000 obrotów. Jedyny mankament tego silnika to zbyt wysokie spalanie. W mieście kształtuje się ono w granicach jedenastu litrów. W trasie spasa do około dziewięciu. Do przeniesienia napędu użyto sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Działa ona z charakterystycznym dla Mazdy, lekkim oporem, ale jest precyzyjna i ma krótki skok lewarka, a poszczególne przełożenia zostały dobrze dobrane.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

REKLAMA

Zawieszenie mazdy 5 zostało zestrojone sztywno. Dzięki temu nie ma problemu z szybkim pokonywaniem zakrętów, a auto mimo swojej wysokości nadmiernie się nie wychyla. Całość jest sprężysta i nie sprawia wrażenia jazdy samochodem dla podtatusiałego pana w średnim wieku z gromadką dzieci. Na pochwalę zasługuje też układ kierowniczy, który pracuje z oczekiwanym oporem i pozwala dobrze czuć auto. Cieszy niewielka ilość obrotów jaką należy wykonać pomiędzy skrajnymi położeniami kół co na pewno poprawia sprawność jazdy w mieście.

Oferta Mazdy 5 przewiduje dwa silniki. Poza testowanym przez nas dieslem dostępny jest jeszcze benzynowy motor o mocy 146 koni i pojemności dwóch litrów. Jego ceny zaczynają się od niecałych 88 tysięcy złotych. Najtańszy ropniak będzie nas kosztował dziesięć tysięcy więcej. Najdroższa Mazda 5 z dieslem pod maską i wyposażeniem Sport zdejmie z naszego konta niecałe 110 tysięcy. Kto jednak będzie chciał zdecydować się na to auto nie ma zbyt wiele czasu do namysłu. Producent pewnie jeszcze pod koniec tego roku wprowadzi na polski rynek nową generację tego modelu

Mazda 5 wnętrze
Mazda 5 tył
Mazda 5 kokpit
Mazda 5 fotele przód
Mazda 5 fotele tył
Mazda 5 fotele tył
Mazda 5 fotele tył
Mazda 5 fotele tył
Mazda 5 zegary
Mazda 5 kokpit
Mazda 5 deska rozdzielcza
Mazda 5 bagażnik
Mazda 5 bagażnik
Mazda 5 bagażnik
Mazda 5 silnik
Mazda 5 konsola środkowa
Mazda 5 funkcje
Mazda 5 tył
Mazda 5 przód
Mazda 5 bok
Mazda 5 przód
Mazda 5 bok
Mazda 5 przód
Mazda 5 przód
Mazda 5
Mazda 5 przód i bok
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA