| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Testy internautów > Test Seat Altea XL 1.6 CNG: 18 metrów w bagażniku

Test Seat Altea XL 1.6 CNG: 18 metrów w bagażniku

Altea jaka jest każdy widzi. Projekt, niegdyś rewolucyjny, zdążył się już opatrzeć, w Genewie Seat pokazał nową wersję po liftingu, więc po co ją testować? Powód schowany jest pod maską i w bagażniku.

Jest nim instalacja CNG (Compressed Natural Gas). Rodzinna XL-ka z silnikiem benzynowym 1.6 jeździ na gaz taki sam, jak ten, z którego korzystamy w domowych kuchenkach - ziemny wysokometanowy. Pierwsze samochody osobowe napędzane tym paliwem pojawiły się już kilkanaście lat temu, ale od tamtej pory nie dokonał się żaden duży postęp. Powodem jest kłopotliwy transport i magazynowanie gazu, który występuje w postaci lotnej, co wpływa również na konieczność stosowania większych zbiorników.

Gaz ziemny jest bardziej kaloryczny od popularnego LPG, a nawet od benzyny, więc teoretycznie nie powinien wpływać na zmniejszenie osiągów silnika. Jeżdżąc Alteą nie zauważyłem praktycznie żadnej różnicy w reakcji na pedał przyspieszenia, gdy instalacja po rozgrzaniu silnika na benzynie automatycznie przełączała się na CNG. Auto w obu przypadkach było tak samo ociężałe - do masy własnej doszło dodatkowe 100 kilko, bo tyle ważą trzy butle na gaz umieszczone w bagażniku. Stojąc w korku wyczuwając moment przełączenia, sygnalizowany przez metaliczne trzaski dochodzące gdzieś z tylnych rejonów kabiny, musiałem dodawać nieco gazu, żeby silnik nie zgasł na wolnych obrotach. Instalacja wymagała więc regulacji, którą ponoć należy przeprowadzać stosunkowo często, żeby nie być na przykład otrąbionym pod światłami na skrzyżowaniu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Altea

Wracając jeszcze do samej Altei - kabina jest przestronna, siedzenia wygodne, z trzymaniem bocznym nawet na tylnej kanapie. Deska rozdzielcza ma wystający kokpit o nieregularnym kształcie z rogiem lubiącym gryźć w kolano. Kierownica ma pełną regulację w obu płaszczyznach, jest gruba i dobrze leży w dłoniach. Elementy sterowania pokładową elektroniką i wentylacją są pod ręką, będąc w większości gałkami, więc do ich obsługi nie trzeba angażować wzroku, który powinien koncentrować się na drodze, a nie zawsze się to udaje, bo wyświetlacz radia jest stosunkowo nisko. Panel centralny nie jest więc mocną stroną Altei.

W Warszawie stacja oferująca CNG jest jedna - na terenie gazowni przy ulicy Kasprzaka. Metr sześcienny gazu kosztuje nieco ponad 2 złote, do zbiorników wchodzi 18 metrów poddanych sprężeniu. Taka ilość paliwa wystarcza na przejechanie 230 - 250 kilometrów. Po przeliczeniu kosztów okazuje się, że wychodzi 4 razy taniej od benzyny. Altea ma jeszcze tę przewagę nad samochodami z fabryczną instalacją gazową, że ma normalnych rozmiarów bak na benzynę, więc śmiało można nią opuścić miasto i nie szukać stacji CNG w trasie, co jest póki co bezcelowe, ani nie tankować co 100 kilometrów standardowego paliwa.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Instalacja CNG kosztuje 8,5 tysiąca złotych, z czego połowę stanowi cena samych butli - po 1,5 tysiąca za sztukę. Warto, bo w przeciwieństwie do zbiorników LPG te mają dożywotnią gwarancję. Czerwone XL-ki w oznakowaniach Wawa-TAXI jeżdżą po stolicy w cyklu 24-godzinnym i wożą nic nie podejrzewających klientów - mało który wie, na jakie nietypowe paliwo jest taryfa, którą podróżuje.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Seat Altea XL 1.6 CNG - panel środkowy
Seat Altea XL 1.6 CNG - panel środkowy

Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa

Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza

Seat Altea XL 1.6 CNG - tył
Seat Altea XL 1.6 CNG - tył

Seat Altea XL 1.6 CNG - butle z gazem
Seat Altea XL 1.6 CNG - butle z gazem

Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza

Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik

Seat Altea XL 1.6 CNG - przednie fotele
Seat Altea XL 1.6 CNG - przednie fotele

Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik

Seat Altea XL 1.6 CNG - przód
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód

Seat Altea XL 1.6 CNG - drążek zmiany biegów
Seat Altea XL 1.6 CNG - drążek zmiany biegów

Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - bok

Seat Altea XL 1.6 CNG - silnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - silnik

Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa

Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - bok

Seat Altea XL 1.6 CNG - zegary
Seat Altea XL 1.6 CNG - zegary

Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Trivago

Porównywarka internetowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »