| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Słownik > TDI

TDI

TDI – Turbodiesel Direct Injection – jest to oznaczenie rodziny turbodoładowanych silników o zapłonie samoczynnym, wysokoprężnych, z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

TDI to zastrzeżony znak towarowy koncernu Volkswagen Group. Silniki TDI są stosowane w samochodach marek Volkswagen, Audi, Skoda i Seat.

Po raz pierwszy silnik TDI został zamontowany w Audi 100 w roku 1989. TDI jest jednostką silnikową zwykle wyposażoną w intercooler i zasilaną bezpośrednim wtryskiem do komory spalania.

Silniki TDI dzielą się na: zasilane pompą rozdzielaczową – te są najstarsze, zasilane pompowtryskiwaczami TDI-PD oraz zasilane Common rail TDI-CR. Najpopularniejszy z tej rodziny jest silnik 1,9 TDI, który występował w wielu odmianach różniących się mocą. Różne jego warianty różniły się oznaczeniem na klapie bagażnika. I tak np. wersja 90-konna z pompą rotacyjną oznaczona była srebrnymi literami TDI, zaś wersja 110-konna z pompą rotacyjną o zmiennej geometrii łopatek oznaczona była srebrnymi literami TD i czerwoną literą I. Z kolei wersja 115-konna z pompowtryskiwaczami oznaczona była srebrną literą T i czerwonymi literami DI, a wersja 130-konna z pompowtryskiwaczami oznaczona była czerwonymi literami TDI. Ten sam system oznaczania znajdował się na plastikowych osłonach silników.

Zobacz też: TSI

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »