| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Słownik > ESP

ESP

ESP – z ang. Electronic Stability Pogram - elektroniczny program stabilizacji toru jazdy.

Jest to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu w czasie pokonywania zakrętów, który przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.

System ESP uaktywnia się automatycznie i przyhamowuje jedno lub kilka kół w chwili, gdy właściwy czujnik zauważy tendencję do poślizgu. ESP jest rozbudowanym elektronicznym systemem, w którego skład wchodzą systemy takie jak m. in. kontrola trakcji czy kontrola poślizgu. Kontrola poślizgu wykrywa ewentualny poślizg koła, w związku z czym koło pojazdu nie może zakręcić się w miejscu czyli buksować. W przeciwnym bowiem razie system odetnie dopływ paliwa do silnika i elektronicznie ograniczy moc silnika.

Od 1 listopada 2011 r. ESP jest obowiązkowym wyposażeniem nowo sprzedawanych samochodach osobowych w krajach Unii Europejskiej.

System ESP został stworzony i zastosowany w 1995 roku przez firmę Bosch dla Mercedesa klasy S. Skrót ESP, którego niemieckim rozwinięciem jest Elektronisches Stabilitätsprogramm, to zarejestrowana nazwa handlowa firmy Daimler AG. W związku z tym pozostali producenci aut nazywają ten system własnymi skrótami, jak np. STC, DSTC, PSM, VSC, CDC, ASMS, DSA, ICM, IVD, VDC, VSA. W kręgach fachowych przyjął się neutralny skrót ESC (Electronic Stability Control).

Zobacz też: Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dittmajer

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »