REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Lincoln MKZ, zwany dla firmy powrót do przeszłości. Historia tego luksusowego sedana rozpoczęła się jeszcze w 1936 roku., pod nazwą „Zephyr”.

Nie potrwała jednak zbyt długo: w 1942 rokiem, wraz z włączeniem się  USA w druga wojnę światową. Legenda jednak pozostała: Lincoln Zephyr był jednym z pierwszych opływowych samochodów, który dobrze się sprzedawał. W 2005 roku Lincoln postanowił wrócić do tematu luksusowego sedana ”entry level", czyli dla mnie zamożnych klientów. Płytę podłogową auto dzieli z Mazdą3, choć po niewielu modyfikacjach te same elementy znajdziemy w Mercurym Milanie i Fordzie Fusion.

REKLAMA

Silnik również pochodzi z Mazdy 6. Od 2005 roku, czyli początku  sprzedaży, podstawowym i jedynym motorem dla Zephyra była 3-litrowa  V6-tka Durateca, o mocy 221 koni mechanicznych i 278 niutonometrach  momentu obrotowego.

Niestety, wprowadzony w 2005 roku Zephyr nie okazał się wystarczająco  dobrym autem, aby zagrozić konkurencji. Właśnie z tego powodu koncern  Forda postanowił wprowadzić kilka zmian. Nowy Zephyr wjechał do salonów sprzedaży w 2007 roku. Zrezygnowano też ze starej nazwy:  teraz samochód nazywa się Lincoln MKZ. Główne różnice, oprócz stylistyki, tkwią w silniku. Pod maską tkwi ten sam silnik: V6 Duratec, za to o pojemności 3,5 litra i mocy 263  koni mechanicznych. Samochód produkowany jest w Meksyku, w zakładach  Hermosillo na pustyni Sonora.

Zobacz też: Powrót amerykańskiej legendy

REKLAMA

MKZ nadal korzysta z płyty podłogowej z Mazdy6 (CD3). Co ciekawe, 35%  wszystkich paneli nadwoziowych jest identyczne jak w autach Ford Fusion i Mercury Milan. Zupełnie inne jest za to wnętrze: Lincoln  zawsze szczycił się luksusem, więc w środku znajdziemy odpowiednio  dużo "zabawek" aby zadowolić nawet bardzo wymagającego klienta.  
Przykładem jest 600 watowy, 14 głośnikowy system nagłaśniający THX, a  także elektryczny szyberdach i system nawigacyjny obsługiwany głosem. Ciekawostki tkwią też w samej nazwie, choć wydawałoby, że 3 literowa nazwa nie jest wystarczająco skomplikowana. Dział marketingu Forda wymyślił jednak, że prawidłowo wymawiana nazwa to "Mark-Z". Narobili tym mnóstwo zamieszania i w końcu zrezygnowali ze swojego pomysłu na rzecz fonetycznego "em-kej-zi". Pozostałe zmiany w stosunku do starszego Zephyra to nowy, uzębiony grill, chromowane elementy na pasie bocznym i lusterkach i 17 calowe koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są wrażenia z jazdy? Silnik jest duży: 263 koni mechanicznych to wcale nie jest mało. 272 konie mechaniczne znajdziemy w konkurencie auta, Lexusie ES350. Jednak duży ciężar auta jest odczuwalny: samochód nie jest wcale tak żwawy, jakby mogło się wydawać. Jest to co prawda głównie problem wersji z napędem na cztery koła, która jest o kilkadziesiąt kilogramów cieższa od zwykłej.

Inną bolączką auta jest za to twardy pedał gazu: to chyba sugestia producenta, aby nie dociskać go zbyt mocno do podłogi. Co ciekawe, silnik najlepiej czuje się w wysokich obrotach. W średnim zakresie obrotów brak mu elastyczności i wigoru

Skrzynia biegów to sześciobiegowy automat. Podczas przyspieszania skrzynia działa gładko i przyjemnie, choć przy redukcji w dół skok obrotów jest mocno zauważalny. Niestety, brak jest możliwości ręcznego wyboru biegu. To zrozumiałe przy 3-4 biegowych amerykańskich automatach, jednak przy "szóstce" Ford mógłby wprowadzić taką opcję.

Lincoln to marka oznaczająca luksus. Musi więc wyglądać i zachowywać się zupełnie inaczej niż bliźniacza Mazda6. Wygląda na to, że to się Fordowi udało: w MKZ czujemy się otoczeni luksusem na prawdziwie amerykańskim poziomie. Podczas jazdy jest cicho i przyjemnie.

Zobacz też: Kupujemy coraz więcej aut luksusowych

Bardzo dobra jest też jakość wykonania: o wiele lepsza niż w przypadku Mazdy6. Jeśli jednak Lincoln chce konkurować z Lexusem, musi się nieco bardziej postarać.

Czym jest Lincoln MKZ? Dla nas, europejczyków, to samochód dość absurdalny: wielki, luksusowy pochłaniacz paliwa. Jego miejsce jest na długich, amerykańskich autostradach. Niemniej jednak, MKZ jest bardzo udanym kompromisem pomiędzy luksusową tradycją Lincolna i współczesnym stylem sportowych limuzyn.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA