REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia
Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu br. wejdzie na rynki Europy Lancia Ypsilon, która jest już czwartą generacją modelu, mierzącego swoje powodzenie liczbą półtora miliona pojazdów na drodze. Od września nowa Lancia będzie dostępna w Wielkiej Brytanii i Irlandii pod marką Chrysler.

Tegoroczny genewski Salon Samochodowy był miejscem światowej premiery nowej Lancii Ypsilon, która łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych i troską o ekologię. Prawdziwy „Fashion City-Car” stał się idealną ofertą dla wymagających klientów. Pięciodrzwiowa lecz wyglądająca jak pojazd 3-drzwiowy, niekonwencjonalna i luksusowa Lancia Ypsilon przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób. W stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie "B" pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską.

REKLAMA

Nadwozie

Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej. Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę. Chociaż przestrzeń pozostaje praktycznie identyczna jak poprzednio i rozstaw osi nie ulega zmianie, różnice są widoczne: szyba czołowa zostaje przesunięta do przodu, przez co skraca się maska i komora silnika - w zamian powiększona jest pojemność tylnej przestrzeni bagażowej. Tym sposobem długość Ypsilon wzrosła o sześć centymetrów lecz wysokość spadła o dwa − wydłużając faktycznie i optycznie sylwetkę pojazdu. Ponadto dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych Ypsilon zyskuje na agresywności swego wyglądu. Patrząc z boku możemy zauważyć dwie dynamiczne krzywizny: pierwsza zaczyna się na masce silnika i biegnie wzdłuż linii okien, i dalej ku górze tylnego słupka. Druga zaś wspina się od słupka przedniego, wyznaczając górną linię okien i jakby na przekór pierwszej – opada, rysując krawędź trójkąta tylnego okna - jest to wyraźne nawiązanie do stylistyki Lancii Delta.

Zobacz również:Test Lancia Delta: Najpiękniejsza w klasie

Układ jezdny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z modelem poprzednim zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie „odchudzone” lecz wciąż zadziwiać może właściwościami w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości.W nowym zawieszeniu przednim zastosowano rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych. Nowością jest zastosowanie „trzeciej ścieżki rozproszenia” energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy.

Silniki

Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych − 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Dane techniczne 

SILNIK

1.2 Fire EVO  69 KM Stop&Start

1.3 MultiJet 95 KM Stop&Start

0.9 TwinAir 85 KM Stop&Start

Rodzaj

czterocylindrowy, rzędowy 

czterocylindrowy, rzędowy 

dwucylindrowy, rzędowy

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

70,8 x 78,9

69,6 x 82,0

80,5 x 86,0

Pojemność skokowa (cm3)

1242

1248

875

Stopień sprężania

11,1:1

16,8:1

10,0:1

Moc maksymalna: KM-EEC (kW-EEC)

69 KM (51 kW) przy 5500 obr/min

95 KM (70 kW) przy 400 obr/min

85 KM (63 kW)przy 5500 obr/min

Moment maksymalny: Nm EEC)

102 przy 3000 obr/min

200 przy 1500 obr/min

145 przy 1900 obr/min

Rozrząd i napęd

SOHC, VVT (pasek zębaty)

DOHC (łańcuchowy)

SOHC, MultiAir (łańcuchowy)

Zasilanie

wytrysk wielopunktowy

common rail, MultiJet II i  turbosprężarka VGT

wtrysk wielopunktowy i turbosprężarka

HAMULCE

Przednie, rozmiar  (mm)

tarcze lite

257,0 x 12,0

tarcze wentylowane

257,0 x 22,0   

tarcze wentylowane

257 x 22,0   

Tylne, średnica (mm)

T 203,0

T 203,0

T 203,0

ZAWIESZENIE

Przednie

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

Tylne

belka skrętna

belka skrętna

belka skrętna

KOŁA

Ogumienie

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

(*) = opcja wyposażenia  

/

195/45 R16 84 H

195/45 R16 84 H

Kompaktowe koło zapasowe  opt. 803

S135/80 R14

S135/80 R14

S135/80 R14

MASY i POJEMNOŚCI
(zgodnie z homologacją)

Masa własna wg DIN (kg)

965,0

1050,0

975,0/980,0 (DFN)

Pojemność zbiornika paliwa (w litrach)

40,0

40,0

40,0

Ładowność (łącznie z kierowcą, w kg

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa)

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

Maksymalna masa holowanej przyczepy (kg)

750,0

1000,0

750,0

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

163,0

183,0

176,0

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sekund)

14.5

11.4

11.9/12,2 (DFN)

ZUŻYCIE PALIWA wg EEC (l/100km)  dyrektywa 1999/100/EC

Cykl miejski / pozamiejski / mieszany

6,4 / 4,1 / 4,9

4,7 / 3,2 / 3,8

5,0 / 3,8 / 4,2

4,9 / 3,7 / 4,1 (DFN)

Emisja CO2 (g/km)

115,0

99,0

99,0/97,0 (DFN)

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Wyposażenie i wnętrze

REKLAMA

Efektowne włoskie nadwozie kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin. Dodatkowy komfort zapewniają, m.in. system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” czy system „Smart Fuel” − obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED. Ponadto Lancia dba o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w najwyższym stopniu. Jest wyposażona w od 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Nową Lancię można konfigurować na wiele sposobów, odpowiadających upodobaniom i potrzebom klienta. Możliwość dowolnego wyboru wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji. 

REKLAMA

Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, odbiornik radiowy oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne. Na wyposażenie bezpieczeństwa składają się systemy ABS z EBD, BAS, czołowe i boczne kurtyny powietrzne oraz zaczepy ISOFIX dla fotelika dziecięcego.

W kolejnej wersji Gold nabywca otrzymuje dodatkowo klimatyzację manualną, radioodbiornik CD/MP3, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, skórzane obszycie koła kierownicy i skórzany mieszek selektora biegów, tapicerkę Castiglio. Topowa wersja Platinum oferuje ponadto sterowane elektrycznie okna tylne, lampy przeciwmgielne, 15-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz tapicerkę ze skóry. Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów najwyższej jakości, które z uwagi na elegancję i precyzję wykonania podkreślają techniczne i estetyczne walory pojazdu, wpisując się idealnie w specyficzny styl marki Lancia. Są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Wystarczy wsiąść do środka, aby przekonać się o stopniu wyrafinowania materiałowego i kolorystycznego, dokładności wykonania i niezliczonych możliwości konfigurowania nowej Lancii Ypsilon.Fot. Lancia
Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę Fot. Lancia
Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej Fot. Lancia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA