REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser to miejskie auto z napędem na cztery koła, nawiązująca do wiekszych modeli Toyoty z napędem na cztery koła. fot. Toyota
Toyota Urban Cruiser to miejskie auto z napędem na cztery koła, nawiązująca do wiekszych modeli Toyoty z napędem na cztery koła. fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Urban Cruiser to miejskie auto z napędem na cztery koła, nawiązująca do większych modeli Toyoty z napędem na cztery koła.

Toyota Urban Cruiser łączy muskularną powierzchowność znaną z większych modeli 4x4 Toyoty, z kompaktowymi i przyjaznymi miastu wymiarami 5-drzwiowego nadwozia. Jednocześnie zapewnia świetną aerodynamikę, zachowując współczynnik oporu powietrza Cx na rewelacyjnym poziomie 0,315. Jest to zasługa m.in. dopracowania przebiegu linii dachu, kształtów lusterek zewnętrznych oraz dolnych partii zderzaków. Styl auta podkreślają także aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 16 cali.

REKLAMA

Wnętrze Toyoty Urban Cruiser opracowano w europejskim centrum projektowym Toyoty ED2 we Francji. Dzięki temu zachowano wyważony balans między młodzieżowym stylem, jakością zastosowanych materiałów, oraz funkcjonalnością. Dlatego we wnętrzu auta poczujemy się rodzinnie i komfortowo. Nie zabraknie nam również wielu przydatnych schowków (m.in. na dokumenty i butelki z napojami).

Zobacz też: Test Toyota Verso: świątynia użyteczności

Duży jak na segment B rozstaw osi (2460 mm) Toyoty Urban Cruiser w połączeniu z maksymalnie skróconymi zwisami nadwozia, pozwoliły wygospodarować znaczną przestrzeń dla przedziału pasażerskiego, nawet pomimo długości auta mniejszej niż 4 metry. Jednocześnie zadbano o bagażnik, gwarantując już podstawową pojemność 314 litrów (po całkowitym złożeniu asymetrycznie dzielonych oparć tylnej kanapy uzyskamy 749 litrów).

Nowy silnik benzynowy 1.33

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dzięki systemowi aktywnej kontroli pracy zaworów Dual VVT-i, oraz bardzo wysokiemu stopniowi sprężania 11,5:1 (wartości uzyskiwane w silnikach wyczynowych Toyot) silnik ten uzyskuje 101 KM mocy oraz 132 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To pozwala uzyskać średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km przy zachowaniu ekstremalnie niskiej emisji CO2 – tylko 129 g/km.

Wieloletnie doświadczenia zebrane przez Toyotę w sporcie wyczynowym (F1) pozwoliły stworzyć zwarty i lekki silnik z doskonałym stosunkiem masy do uzyskanej mocy maksymalnej. Jednocześnie system Dual VVT-i pomaga zwiększyć elastyczność jednostki napędowej.

Na odrębną uwagę zasługuje rewolucyjny system „Stop & Start” w Toyocie Urban Cruiser, który automatycznie wyłącza silnik w momencie postoju auta np. na czerwonym świetle. Dzięki najnowszej technologii układ zapewnia płynność pracy i bardzo szybki start, wykazując się inteligentnym i komfortowym działaniem. Jednym z przykładów jest np. wykorzystywanie klimatyzacji. Jeśli temperatura wnętrza nie osiągnęła zakładanej wartości, system nie pozwoli wyłączyć silnika. Dopiero po uzyskaniu wymaganych parametrów pracy zmieni tryb klimatyzacji w „Eco-run loading” i uruchomi system „Stop & Start”.

Nowy diesel 1.4 D-4D

Dostępny zarówno z systemem napędu 2WD jak i AWD diesel został praktycznie przekonstruowany od podstaw. Standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych – DPF oraz piezoelektryczne wtryskiwacze zapewnia bardzo niską emisję spalin (118 g/km) oraz świetne wyniki zużycia paliwa – średnio 4,5 l/100 km (dane dla wersji 2WD). Jednocześnie 90 KM mocy oraz 205 Nm momentu pozwalają Urban Cruiserowi na dynamiczną i szybką jazdę.

Oba silniki Toyoty Urban Cruiser obsługiwane są przez nowe, 6-biegowe skrzynie manualne, które zapewniają szybką i pewną zmianę przełożeń.

Napęd na jedną lub obie osie

Zależnie od wersji możemy skorzystać z Toyoty Urban Cruiser wyposażonego w przedni napęd (2WD) lub system AWD (obie osie).

Ten drugi współpracuje jedynie z silnikiem Diesla. Dzięki aktywnej kontroli rozkładu momentu obrotowego na obie osi może on płynnie i szybko rozdzielać siłę napędową między poszczególne osie. Gdy samochód porusza się po równej i przyczepnej nawierzchni napędzana jest tylko przednia oś (100:0), co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. W wypadku oznak jakiejkolwiek utraty przyczepności system natychmiast zmienia ten rozdział, dołączając napęd na tylne koła (aż do wartości 50:50). Jednocześnie system ten współpracuje z innymi elementami aktywnej kontroli parametrów jazdy (ABS, EPS, TRC, VSC), dbając o bezpieczeństwo w każdych warunkach. Podczas jazdy po bardzo grząskim i trudnym terenie możemy wymusić elektroniczne zablokowanie systemu w pozycji 50:50 (funkcja ta działa do prędkości 40 km/h).

Klasyczne zawieszenie

Toyota Urban Cruiser wyposażony jest w klasyczne rozwiązania zawieszenia. Przednia oś to kolumny MacPhersona, tylna to belka skrętna ze stabilizatorem.

Toyota Urban Cruiser posiada również aktywny elektryczny układ wspomagania (EPS), który dobiera siłę wspomagania zależnie od prędkości auta.

Najlepsze w klasie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Toyota Urban Cruiser otrzymał najnowszą generację systemów absorbujących energię uderzenia (specjalne materiały umieszczono m.in. w poszyciach drzwi oraz zderzakach). Profilując detale przedniej partii nadwozia oddzielną uwagę poświęcono również zagadnieniu bezpieczeństwa pieszego.

Zobacz też: Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna

REKLAMA

Wnętrze Toyoty Urban Cruiser zawiera 7 poduszek powietrznych (w tym kolanową kierowcy) oraz trzystopniowe napinacze pirotechniczne wszystkich pasów bezpieczeństwa. Przednie fotele wyposażono w aktywne zagłówki. Układ hamulcowy oparto na wentylowanych (przednia oś) oraz litych (tylna oś) tarczach hamulcowych. W wersji AWD hamulce tarczowe tylnych kół posiadają większą średnicę.

Bogatą grupę aktywnych systemów bezpieczeństwa tworzą:ABS z EBD, BA (brake assist), TRC (Traction Control – w wypadku utraty przyczepności przez któreś z kół napędzanych system zmniejsza dostarczany tam moment obrotowy), VSC (Vehicle Stability Control – w momencie utraty stabilności samochodu system przyhamowuje wybrane koło lub koła i stara się utrzymać auto na obranym kierunku jazdy).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA