REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi RS3 Sportback

Audi RS3 Sportback fot. Audi
Audi RS3 Sportback fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi rozszerzyło swoją ofertę najszybszej serii RS o model bazujący na A3, czyli RS3 Sportback. Auto napędza pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem.

Z pojemności 2,5 litra jednostka rozwija moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm, jednak zużywa średnio tylko 9,1 litra paliwa na 100 km. Moc jest przekazywana na koła Audi RS3 Sportback przez siedmiobiegową przekładnię S tronic i stały napęd na wszystkie koła quattro. 19-calowe koła i błotniki z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) podkreślają wyjątkową pozycję, jaką zajmuje Audi RS3 Sportback.

REKLAMA

Moc i dźwięk: Silnik

Audi RS3 Sportback przyspiesza do 100 km/h w 4,6 sekundy, co jest najlepszym wynikiem wśród konkurencji. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnio to kompaktowe, ważące zaledwie 1.575 kilogramów, auto zużywa 9,1 litra paliwa na 100 km (odpowiednio 212 g CO2/km). Duży wpływ na efektywność ma sterowana według zapotrzebowania pompa olejowa i system rekuperacji odzyskujący energię przy hamowaniu.

Zobacz też: Audi RS3 Sportback – kompakt na sterydach

REKLAMA

2,5-litrowy silnik w Audi RS3 Sportback może przyprawić o drżenie serca – swoją wyjątkową siłą ciągu, nieposkromioną dynamiką, prędkością obrotową dochodzącą do 6.800 obr./min. i swoją muzyką: gardłowy, głęboki pomruk i sapanie przy akompaniamencie niepowtarzalnego rytmu zapłonu pięciocylindrowego silnika to klasyczny dźwięk Audi. Specjalna klapa w układzie wydechowym Audi RS3 Sportback czyni to brzmienie jeszcze bardziej intensywnym. Można nią sterować za pomocą seryjnego przycisku Sport, który zmienia także sposób reakcji silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocne pięciocylindrowe jednostki mają w Audi długą tradycję. W latach 80-tych doprowadziły samochody wyścigowe i seryjne na czołowe pozycje wśród konkurencji. Także pierwszy model RS Audi – RS 2 z 1994 roku miał wbudowany taki silnik. 2,5-litrowa jednostka, pracująca już w TT RS wyznacza nowe standardy techniczne w swojej klasie. Niedawno jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało jej prestiżowe wyróżnienie „International Engine of the Year”.

Silnik 2.5 TFSI czerpie swoje 250 kW (340 KM) z pojemności 2.480 cm3, moc jednostkowa wynosi zatem 100,8 kW (126 KM) na 1 litr. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm jest dostępny już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej 1.600 obr./min. i utrzymuje się na stałym poziomie do 5.300 obr./min.

REKLAMA

Pięciocylindrowy silnik jest bardzo krótki – mierzy 49 centymetrów i waży tylko 183 kilogramy. Jego kadłub został wykonany z żeliwa z grafitem wermikularnym – materiału o wysokiej wytrzymałości, a jednocześnie lekkiego. Audi jako pierwszy producent samochodów wykorzystało ten materiał przy budowie silnika benzynowego. Odpowiednie wzmocnienia dodatkowo zwiększają wytrzymałość bloku. Koncepcja lekkiej konstrukcji utrzymuje masę Audi RS3 Sportback na niskim poziomie i pozytywnie wpływa na rozdział obciążeń osi, a tym samym na zachowanie samochodu na drodze.

Turbosprężarka z ciśnieniem doładowania do 1,2 bar, jest wyjątkowo duża; zamontowana za nią chłodnica powietrza doładowującego osiąga sprawność do 80%. Tak jak we wszystkich silnikach benzynowych z turbodoładowaniem, także w przypadku 2.5 TFSI Audi połączyło doładowanie z bezpośrednim wtryskiem FSI. Te dwie współpracujące technologie umożliwiają uzyskanie wysokiego sprężania 10,0:1 i dobrej sprawności.

Prędkość i przyczepność: układ przeniesienia mocy

Kompaktowa siedmiobiegowa przekładnia S tronic przekazuje moc pięciocylindrowego silnika. Jak wszystkie przekładnie dwusprzęgłowe, składa się ona z dwóch pojedynczych przekładni. Proces zmiany biegów następuje przez trwającą zaledwie kilka setnych sekundy zmianę sprzęgieł i przebiega bez wyczuwalnego przerywania siły ciągu. Siódmy bieg ma długie przełożenie obniżające zużycie paliwa.

Kierowca może używać siedmiobiegowej skrzyni S tronik w dwóch trybach automatycznych i jednym manualnym. W tym ostatnim przypadku biegi zmieniane są przełącznikami na kierownicy lub dźwignią. „Launch Control” umożliwia dynamiczne ruszanie z miejsca – z maksymalną mocą turbo i przy minimalnym poślizgu kół.

Stały napęd na wszystkie koła quattro przenosi moc Audi RS3 Sportback na drogę. Dba on o doskonałą trakcję, dynamikę i stabilność, pod względem których Audi RS3 Sportback znacznie przewyższa konkurencję. Jego centralnym elementem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, które w celu optymalnego rozdziału obciążeń osi zostało umieszczone na końcu wału kardana. W wnętrzu znajduje się zestaw tarczy pracujących w kąpieli olejowej.

Dzięki quattro siły napędowe mogą być rozdzielane na obie osie według potrzeb. W przypadku, gdy na jednej z osi wystąpi poślizg, elektryczna pompa błyskawicznie generuje wysokie ciśnienie oleju. Ciśnienie to płynnie dociska do siebie tarcze sprzęgła, które z kolei odpowiednio przenoszą momenty obrotowe. Dzięki wydajnemu zasobnikowi ciśnieniowemu proces ten trwa tylko kilka milisekund.

Dynamika i bezpieczeństwo: zawieszenie

Sztywne nadwozie stanowi podstawę precyzyjnego zachowania na drodze realizowanego przez zawieszenie. Czterowahaczowa oś tylna - rozstaw kół 1.528 milimetrów – opiera się na ramie pomocniczej. Wahacze ze stali o wysokiej wytrzymałości przejmują oddzielnie siły podłużne i poprzeczne.

Zawieszenie przedniej osi, z rozszerzonym do 1.564 milimetrów rozstawem kół, to konstrukcja z kolumnami McPherson, również z oddzielnym wspornikiem osi. Istotne elementy tej konstrukcji wykonane zostały z aluminium. Zębatkowa przekładnia kierownicza dzięki swojemu elektromechanicznemu napędowi pracuje bardzo efektywnie, a jej przełożenie wynosi 16,2:1, czyli jest sportowo-bezpośrednie.

Sprężyny śrubowe i nowe amortyzatory odpowiadają za podparcie pionowe. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie Audi RS3 Sportback o 25 milimetrów w porównaniu z A3. Nowy model porusza się seryjnie na aluminiowych, 19-calowych kołach z oponami 235/35 z przodu i 225/35 z tyłu. Seryjnie są to obręcze o wyglądzie szlifowanego na połysk tytanu, jako opcja dostępne są felgi czarne z czerwonym obrzeżem.

Zobacz też: Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Wentylowane tarcze hamulców mają średnicę 370 milimetrów z przodu i 310 milimetrów z tyłu. Przednie pierścienie cierne w celu maksymalnego odprowadzania ciepła są perforowane, drążone trzpienie łącza je z aluminiowymi piastami hamulców. Dociskane są czarnymi, błyszczącymi czterotłokowymi zaciskami z logo RS. System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy i można go całkowicie wyłączyć.

RS 3 Sportback spontanicznie wchodzi w zakręty i pokonuje je szybko, stabilnie i swobodnie, prowadzone precyzyjnie przez swój czuły układ kierowniczy. Zakres graniczny leży ekstremalnie wysoko – łatwość opanowania auta uzupełnia sportowy charakter tego kompaktowego Audi.

Na zewnątrz i wewnątrz: dynamiczny wygląd

Nowy najwyższy model z serii A3 już przy pierwszym spojrzeniu zdradza swój ogromny potencjał. Dolny spojler przedni, ciemnopopielata osłona chłodnicy Singleframe z otworami w kształcie rombów oraz wloty powietrza razem z reflektorami ksenonowymi „plus” decydują o jego wyjątkowym obliczu.

Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć wysuniętych na zewnątrz przednich błotników z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), wyraźnych listew na progach, obudów lusterek z matowego aluminium i dużego spojlera na krawędzi dachu. Błyszczący czarny wkład dyfuzora i dwie eliptyczne końcówki rur wydechowych z lewej strony nadają sportowy charakter tyłowi nadwozia. Logo RS 3 zdobi osłonę chłodnicy i pokrywę bagażnika.

Dynamiczny styl widać także we wnętrzu, utrzymanym w całości w czarnym kolorze i ozdobionym kilkoma znakami RS 3. Sportowe siedzenia pokryto skórą Feinnappa ze srebrnymi kontrastowymi szwami, dekoracyjne wstawki przypominają swoją powierzchnią lakier fortepianowy lub wykonane są w nowym stylu Aluminium Race, wielofunkcyjna kierownica sportowa jest spłaszczona u dołu. Dźwignia i wskaźniki mają specjalną stylistykę, system informacji kierowcy obejmuje wskaźnik ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz zegar mierzący czasy okrążeń.

Do seryjnego wyposażenia RS3 Sportback należy przycisk Sport, czujnik parkowania z tyłu, automatyczna klimatyzacja, radio chorus oraz reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami dziennymi. Na życzenie Audi oferuje specjalne elementy – kubełkowe przednie fotele, reling dachowy z matowego aluminium i pakiety optyczne: „czerń” lub „matowe aluminium”. Do wyboru jest pięć standardowych kolorów lakierów i prawie nieograniczona paleta kolorów dobieranych indywidualnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA