| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Prezentacje > Renault 4

Renault 4

Renault 4 było uniwersalnym autem, w przystępnej cenie, z łatwo modyfikowalnym nadwoziem, dzięki czemu zostało wyprodukowane aż w ponad 8 milionach egzemplarzy Renault 4, co odegrało dużą rolę w popularyzacji tej francuskiej marki na całym świecie.

Z Europy wyjeżdżały zwykle gotowe auta, z kolei do dalekich krajów Renault 4 trafiało rozmontowane na pojedyncze części (tzw. system CKD), które składane były w miejscowych warsztatach. Auto składano aż w 27 krajach, czasami część elementów również budowano na miejscu, co dawało pracę lokalnym mechanikom, aż połowa Renault 4 powstała za granicą, a 60% aut sprzedano właśnie poza rodzimą Francją. Samochód okazał się bardzo uniwersalny, był wybierany i jako taksówka, i radiowóz policyjny, dostawczy, pocztowy, a nawet jako karetka pogotowia.

Produkcja Renault 4 w Europie

Pierwszym miastem, w którym montowano Renault 4 poza Francją, było belgijskie Haren, w latach 70. wyprodukowano w nim ponad 10% całkowitej produkcji. Dzięki belgijskiej jakości powstałe tu Renault 4 trafiały nawet do klientów niemieckich. Renault 4 montowano w Belgii przez ponad 15 lat w największej liczbie egzemplarzy, auto stało się tu bestsellerem. Ponadto, podobnie jak i w innych krajach, powstawały tu własne belgijskie serie limitowane.

We Włoszech w 1958 roku Renault podpisało umowę z Alfą Romeo, w ramach której Alfa mogła budować w swojej fabryce auta na licencji francuskiego koncernu. W ten sposób Renault 4 trafiło na rynek Wspólnoty Europejskiej. W 1962 roku powstała spółka S.A.M., zajmująca się dystrybucją aut Renault i rozwojem przemysłu. W tym też roku rozpoczęto produkcję Renault 4 z silnikiem 845 cm³. Przez dwa lata sprzedaż wrosła o 50%, ale następnie rząd nałożył podatek obliczany od mocy silnika i długości auta, co doprowadziło do zatrzymania produkcji w 1965 roku. Renault, już bez Alfy Romeo, pod koniec lat 70. na nowo podbiło rynek, odbudowując tę sieć. Produkowano tu także turystyczny model JP4, nazwany przez włoską filię Frog.

Zobacz też: Lancia Thema

W Hiszpanii Renault zaczęło podbijać rynek motoryzacyjny tuż po firmie Seat. W 1963 r. rozpoczęto produkcję Renault 4. W 1970 r. marka Renault miała około 25% udziału w rynku, a w 1965 r. wybudowano fabrykę, w której pod koniec lat 60. Renault 4 stanowiło około 50% produkcji. Hiszpańska fabryka Renault stała się zdecentralizowanym zakładem produkcyjnym, a model Renault 4 trafił do Portugalii, Kolumbii, Wenezueli, Meksyku. 

W Portugalii montownia Renault powstała w 1963, a rok później rząd zezwolił na import i montaż aut w systemie CKD, aby zapewnić miejsca pracy Portugalczykom. W ciągu 10. lat fabryka powiększyła się trzykrotnie, produkcję Renault zaczęto od modelu Renault 4, a do 1975 r. model ten stanowił 50% produkcji. Dopiero po wprowadzeniu modelu Renault 5, sprzedaż Renault 4 zmalała, ale kontynuowano ją do końca lat 80. 

W Irlandii w latach 60. handel w branży motoryzacyjnej nie był łatwy, gdyż zdominowali go Brytyjczycy. Przeszkodę dla innych producentów stanowiły też podatki. Większość aut montowano więc na miejscu. Wprawdzie Renault montowano w Irlandii od 1958 r., ale dopiero w połowie lat 70. model Renault 4 (wersje osobowa i dostawcza) zaczął podbijać rynek. Jednak już pod koniec lat 70. montaż lokalny zaczął tracić na znaczeniu, gdyż Irlandia weszła do Wspólnego Rynku i preferencyjne warunki udzielone systemowi CKD przestały obowiązywać. Firma Renault zaczęła zmniejszać produkcję i od 1977 r. montowała już tylko modele Renault 4, kończąc jednak i ich produkcję w 1984 r. z powodu braku opłacalności.

W Jugosławii po 1964 r. złagodzono przepisy dla importerów aut, dzięki czemu sprzedaż Renault wzrosła. Montowano samochody jednak w Słowenii, a w 1972 r. koncern Renault podpisał umowę z firmą I.M.V., dysponującą nowoczesną montownią. Renault stało się drugim jugosłowiańskim producentem samochodów, zaraz po Zastawie, montującej modele Fiata. Model Renault 4 nazywano tam pieszczotliwie Katrca (Katarzyna).

W Grecji w 1971 r. projekt montażu Renault 4 nie został zrealizowany, gdyż nadeszły rządy Czarnych Pułkowników. Aby obejść restrykcyjną politykę podatkową, importer samochodów Renault (MAVA), wyprodukował w latach 1980-1985 około 3 500 egzemplarzy uniwersalnego samochodu Farma, przeróbki wersji Rodéo. Samochód ten, zatwierdzony przez biuro projektowe Renault, był w Grecji sprzedawany i serwisowany przez sieć Renault.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mec. Monika Brzozowska

Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »