REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Wrangler

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Wrangler to auto produkowane przez amerykański koncern Chrysler. Ze względu na swoje właściwości i wyrazisty charakter, samochód ten stał się kultowy. Jeździł nim nawet MacGyver.

Jeep Wrangler do młodszy brat modelu Willys, produkowanego w czasie II wojny światowej. Produkcję pierwszej generacji tego modelu, czyli wersji YJ, rozpoczęto w 1987 roku, a zakończono w roku 1995. Zastąpiła go nowa wersja TJ, produkowana od 1997 roku. Jego produkcja zakończyła się w 2007 roku, ustępując miejsca ostatniej wersji, czyli JK.

REKLAMA

Jeep Wrangler YJ

Wyposażany był w wolnossące silniki benzynowe o pojemności 2,5l i mocy od 106 do 121KM. Były to czterocylindrowe jednostki rzędowe. Wersja ta była również dostępna z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem 4,2l o mocy 114KM, a potem (po 1990 roku) 4l o mocy 177KM. Jednostki te oczywiście były paliwożerne, bo spalanie bez problemu dochodziło do 20 litrów na 100km. Jego stylistyka nawiązywała do legendarnego, wojskowego Willysa, będącego pierwowzorem Wranglera. Jest to pojazd surowy, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.

Zobacz również: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki

Można właściwie powiedzieć, że Wrangler został zaprojektowany przy linijce i w jego stylistyce dominuja ostre linie i prostokąty. W atrapie chłodnicy znajduje się 7 charakterystycznych tylko dla tego modelu otworów wentylacyjnych, co stało się już znakiem rozpoznawczym Wranglera. Niestety, wnętrze nie jest zbyt wygodne. Z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca dla pasażerów, jest tam właściwie tylko niewielka i dość niewygodna ławeczka. Na szczęście można ja zdemontować, powiększając tym samym bagażnik, który również nie jest zbyt obszerny. Wrangler YJ produkowany był jedynie w wersji trzydrzwiowej. Co do zawieszenia, nie sprzyjało ono komfortowi jazdy na asfalcie, jednak Wrangler YJ nie boi się trudnego terenu i słynie z tego, że pokona właściwie każdą przeszkodę. Z pewnością nie jest to bulwarowy SUV, który zawiedzie nas na bezdrożach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeep Wrangler TJ

W tej wersji stosowano zarówno silniki z wersji YJ, ale również nową jednostkę napędową, o pojemności 2,4 litra o mocy 177KM, wolnossącą, czterocylindrową i rzędową. W ostatnim roku produkcji (2006) dodano do gamy silników motor Diesla, o pojemności 2,8l. Co do stylistyki, Wrangler niewiele się zmienił w stosunku do wersji YJ. Niektóre linie zostały wygładzone, a reflektory zmieniono z kwadratowych na okrągłe. Dzięki takiemu zabiegowi, Jeep stał się ponadczasowy. W kwestii przestronności, samochód ten również pozostał taki sam. Jest w nim bardzo niewiele miejsca, w szczególności z tyłu, a bagażnik jest mikroskopijny. Zawieszenie i konstrukcja podwozia są za to świetne. Wrangler jest wytrzymały i doskonale radzi sobie z trudnym terenem.

Zobacz również: Hyundai i40 zastąpi Sonatę

Sztywne mosty i napęd na wszystkie cztery koła spełnia swoje zadanie w 100%. W 2003 roku do produkcji weszła specjalna wersja Wranglera – Rubicon, przygotowana specjalnie dla pasjonatów off-roadu. Rubicon miał tarczowe hamulce, mocniejszy reduktor i całkowitą blokadę mostów, a do tego miał większe koła. Resosy piórowe z wersji YJ zostały zastąpione wahaczami i amortyzatorami ze sprężynami. W terenie był właściwie niepokonany. Wrangler TJ nie jest niestety popularnym w Polsce autem, dlatego eksploatacja tego modelu jest droga. Co prawda, samochód jest prosty w konstrukcji i zagorzały fan motoryzacji będzie mógł naprawić go właściwie na własnym podwórku, nie zmienia to jednak faktu, że konieczność wymiany niektórych części łączyć się będzie ze sporymi wydatkami.

Jeep Wrangler JK

Zastąpił on w 2007 roku wersję TJ. Nie montowano w nim już benzynowych silników o pojemności 2,4 ani 4,0l. W ich miejsce do oferty wprowadzono benzynowy silnik o pojemności 3,8l i mocy 200KM oraz motor wysokoprężny, o pojemności 2,8l i mocy 177KM. Ten model był już dostępny w wersji czterodrzwiowej. Wersja JK modelu Wrangler została pozytywnie oceniona przez krytyków, jako rewolucyjna w kwestii komfortu codziennej jazdy i funkcjonalności tego samochodu, a decyzję o produkcji wersji czterodrzwiowej uznano za najlepsze posunięcie firmy Chrysler. Mimo tego, że Wrangler stał się bardziej komfortowy na asfalcie, nie stracił niczego ze swpich doskonałych właściwości terenowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA