REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego silnika – koszt i opłacalność inwestycji

Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Kupno używanego silnika to często jedyny sposób na ograniczenie kosztów napraw zniszczonego lub wyeksploatowanego silnika. Kiedy opłaca się kupić używany silnik? Na co zwrócić trzeba baczną uwagę?

Czy opłaca się kupić używany silnik?

Wydawać by się mogło, że silniki w nowoczesnych autach są bezawaryjne. Czasy kiedy auto stało rozebrane cały tydzień w warsztacie lub na domowym podwórku w oczekiwaniu na niedzielny wyjazd z rodziną bezpowrotnie minęły. Ale czy na pewno?

REKLAMA

Najbardziej niezawodne silniki powstawały w latach 90-tych XX wieku. Do najtrwalszych zaliczano jednostki napędowe Hondy, Toyoty, Mazdy, Suzuki i Volkswagena. Silniki te w większości przypadków potrafiły pokonać 500 tys. km bez awarii, co w dobie dzisiejszych małolitrażowych jednostek z turbodoładowaniem (zarówno benzynowych i jak diesla) wydaje się być czymś niespotykanym. Silniki VW z serii TSI cierpią na szereg poważnych usterek (pękające tłoki, rozciągające się łańcuchy rozrządu, zużycie oleju przekraczające 0,5 litra na 1000 km), także diesel Toyoty 2.0 D-4D (seria 1AD i 2AD) miały poważne problemy chociażby z uszczelką pod głowicą. Oprócz tego wzrost skomplikowania konstrukcji nowoczesnych diesli sprawił, że kupno używanego auta z silnikiem wysokoprężnym jest obarczone ryzykiem wysokich kosztów napraw.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Obrócone panewki, pęknięty blok silnika, spalanie oleju...

Lista potencjalnych usterek, które trapią nowoczesne silniki jest tak duża, że czasem jedynym wyjściem jest zakup drugiego silnika. Najgorsze awarie dotyczą ogromnego zużycia oleju i niesprawności układu wtryskowego. Poza tym pękające głowice (np. 2.0 TDI) czy obrócone panewki korbowe (VW 1.9 TDI BXE czy Renault 1.9 dCi) praktycznie zawsze oznaczają konieczność wymiany jednostki napędowej.

Nowy silnik - cena

Zakup nowego silnika to wydatek min. 15 000 zł. Przeciętny diesel to ok. 25 tys. zł. Nie dziwi zatem ogromna podaż na rynku jednostek używanych. Pochodzą one najczęściej albo z pojazdów importowanych z Wielkiej Brytanii, albo z krajowych rozbitków. Nie brakuje także motorów pochodzących z kradzieży aut. Zainteresowanie jest ogromne. Astronomiczne ceny nowych części często uniemożliwiają naprawę auta w ASO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany silnik - kompletny czy tylko "słupek"?

Przy zakupie używanego silnika musimy określić czego dokładnie potrzebujemy. Na internetowych aukcjach znaleźć bowiem można zarówno „słupki” czyli same silniki bez osprzętu (alternatora, rozrusznika, kolektorów itd.), turbosprężarki czy układu zasilania paliwem (wtryskiwaczy, pomp paliwa), jak i kompletne silniki (z turbodoładowaniem i układem paliwowym, ale też bez osprzętu).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Koszt używanego silnika

W moim zestawieniu zawarłem ceny zarówno silników kompletnych, jak i samych „słupków”. Jeśli silnik nasz uległ np. zatarciu, ale turbina i wtryskiwacze są sprawne wtedy warto poszukać „gołego” silnika, a sprawne elementy z naszej jednostki napędowej przełożyć do nowego silnika.

silnik cena (Allegro.pl)
Opel 1.7 DTI 75 KM (Y17DT) 800-3000 zł
Renault 1.5 dCi (K9K) 1600-4000 zł
Renault 1.9 dCi (F9Q) 1400-5000 zł
Toyota 2.0 D-4D 126 KM  2000-6000 zł
VW 1.4 TSI 122 KM (CAXA) 2200-8500 zł
VW 1.9 TDI 105 KM (BXE) 1900- 5000 zł
VW 2.0 TFSI 200 KM (CBF) 1500-7600 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: www.allegro.pl

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Koszt wymiany silnika

Koszt wymiany jednostki napędowej jest bardzo zróżnicowany. Przeciętny mechanik bierze za tą usługę 500-1200 zł. Wszystko zależy od tego jak duży jest silniki, jak skomplikowana jest to operacja oraz jak szeroki jest zakres prac dodatkowych. Bardzo często osoby, które sprzedają używane jednostki napędowe oferują także ich montaż. Rozwiązanie to pozwala od razu sprawdzić w jakim stanie jest silnik i czy w ogóle działa.

Silnik 1.4 TSI CAXA jest bardzo awaryjny.
VW
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA