REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości pojazdu. Część II

Jakub Tujaka
Utrata wartości pojazdu. Fot. Fotolia
Utrata wartości pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrata wartości pojazdu jest uzależniona m.in. od wieku auta. Im auto nowsze, tym utrata wartości auta wyższa. Na utrzymanie lub utratę wartości auta mają wpływ także inne czynniki. Poniżej wyjaśniamy, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Tanieje nowy –tanieje używany

Bardzo ważnym aspektem przy ocenie wartości rezydualnej samochodu jest polityka koncernu jaki go wyprodukował. Niektóre firmy, takie  jak np. Citroen, ogłaszają w ciągu roku bardzo duże promocje na swoje nowe samochody. W rezultacie powoduje to wyraźny spadek cen używanych egzemplarzy tych modeli. Poza tym, na obniżenie wartości używanych pojazdów ma także wpływ pojawienie się następcy danego modelu samochodu. Dlatego warto dowiedzieć się czy model, który chcemy zakupić obecnie w salonie, nie będzie w najbliższym okresie zastąpiony jego nowszą generacją.

REKLAMA

Im mniej właścicieli, tym lepiej

To jaka jest wartość rezydualna danego egzemplarza auta uzależnione jest także od liczby jego właścicieli i historii serwisowej samochodu. Najwyżej cenione są pojazdy od pierwszego właściciela. Często zmieniany pojazd sugerować może kłopoty techniczne trapiące dany egzemplarz. Regularnie prowadzona książka serwisowa, dokumentująca przeszłość pojazdu, to dodatkowy, bardzo ważny aspekt podnoszący wartość auta.

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część I

Dopłata za wyposażenie się nie zwróci

Warto także zwrócić uwagę na wyposażenie pojazdu. W tym aspekcie zaleca się zachować pewien umiar. Bogato wyposażone egzemplarze danego modelu auta, zwykle tylko nieznacznie różnią się ceną od ich przeciętnych wersji. Istniej bowiem ryzyko, że większa liczba urządzeń na pokładzie auta, to większe ryzyko awarii i konieczność poniesienia dodatkowych kosztów ich naprawy. Podobnie jest w przypadku egzemplarzy poddanym modyfikacjom wizualnym czy mechanicznym. Odzyskanie chociaż części zainwestowanych w pojazd pieniędzy jest bardzo niska. Poza tym wiele osób omija tego typu pojazdy, obawiając się, że były źle eksploatowane. Z kolei zaoszczędzenie stosunkowo niedużych pieniędzy w momencie zakupu nowego pojazdu  i pozbawienie go m.in. klimatyzacji może skutkować większym problemem z odsprzedażą auta. Tego typu wyposażenie ma bowiem ogromny wpływ na komfort podróżowania, a nawet na jego bezpieczeństwo.

Atrakcyjny kolor podniesie wartość pojazdu

Dosyć istotny przy ustalaniu wartości rezydualnej auta jest także jego kolor nadwozia. Na rynku najbardziej poszukiwane są srebrne pojazdy z uwagi na ich wysoką praktyczność w codziennym użytkowaniu. Na tym odcieniu lakieru po prostu słabiej widoczne są zabrudzenia. Chętnie też nabywcy kierują swoją uwagę w kierunku pojazdów o czarnym nadwoziu. W ostatnich latach na znaczeniu zyskały auta w kolorze białym, utożsamiane z ekskluzywnymi limuzynami bogatych społeczności Bliskiego Wschodu. Najwięcej na wartości tracą natomiast pojazdy w kolorze różowym i żółtym. Ich sprzedaż potrafi być też bardziej czasochłonna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Krajowy czy sprowadzany?

O cenie używanego auta decyduje także miejsce jego zakupu i eksploatacji. Pojazdy krajowe mają ceny zazwyczaj niższe niż w krajach Europy zachodniej. Wiąże się to przede wszystkim z lepszym stanem technicznym pojazdów. Parametr ten dotyczy jednak tylko zadbanych egzemplarzy, o które na polskim rynku bardzo trudno. Większość z nich jest bowiem mocno wyeksploatowana bądź ma za sobą powypadkową przeszłość. Pojazdy sprowadzone z zagranicy i utrzymane w nienagannym stanie są droższe niż ich krajowe odpowiedniki.

Podsumowanie

Zakup nowego samochodu nie może być utożsamiany z lokatą kapitału. Auta wyraźnie tracą na wartości już w chwili wyjechania nimi z salonu. Aby jednak zachować jak ja wyższą wartość rezydualną pojazdu zwrócić należy uwagę na wiele czynników. Warto

Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA