| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Poradniki kupującego > Utrata wartości pojazdu. Część I

Utrata wartości pojazdu. Część I

Utrata wartości pojazdu jest uzależniona m.in. od wieku auta. Im auto nowsze, tym utrata wartości auta wyższa. Na utrzymanie lub utratę wartości auta mają wpływ także inne czynniki. Poniżej wyjaśniamy, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Właściciel auta cieszy się z niego dwa razy – gdy je nabywa oraz gdy je sprzedaje. Aby zadowolenie z odsprzedaży było większe, warto zwrócić uwagę na to, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Każdy pojazd z biegiem lat traci na wartości. Większość osób uzależnia cenę samochodu od jego marki, rocznika, wielkości, klasy, rodzaju zastosowanego w nim silnika lub ewentualnej przeszłości powypadkowej. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na tzw. wartość rezydualną samochodu ma wpływ znacznie więcej czynników.

Wartość rezydualna samochodu, czyli wartość pojazdu w chwili jego odsprzedaży, jest w zdecydowanej mierze uzależniona od wieku auta. Pojazd najwięcej traci w pierwszym roku jego eksploatacji – nawet do 35%. W kolejnych dwóch latach spadek wartości auta słabnie i po trzech latach przeciętnie kształtuje się na poziomie 50% jego początkowej ceny. Z tego powodu wielu kierowców powstrzymuje się z wymianą samochodu na nowy do piątego jego roku. Warto bowiem wiedzieć, że po upływie 3 lat notowania pojazdu będą słabły maksymalnie o kilkanaście procent rocznie.

Opinia użytkowników jest ważna

Nie każde 3-letnie auto utrzyma jednak 50-procentową wartość z dnia jego zakupu w salonie. Bardzo dużo zależy bowiem od marki pojazdu. Im cieszy się ona większym zaufaniem wśród kierowców czy ekspertów z branży, tym auto lepiej trzyma swą cenę. W Polsce świetną opinią cieszą się przede wszystkim pojazdy niemieckie i japońskie, cenione główne za niezawodność. Z tego powodu, po 3 latach eksploatacji, ich wartość niejednokrotnie oscyluje w okolicy nawet 60% ich ceny początkowej (zwłaszcza Hondy i Mitsubishi). Po drugiej stronie znajdują się auta francuskie i włoskie, uważane za bardziej usterkowe. W ich przypadku musimy się liczyć nawet z 65% spadkiem wartości w stosunku do ich ceny  początkowej.

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Kierowcy wolą nowe z gwarancją

Duży wpływ na wartość rezydualną pojazdu ma także segment do jakiego należy auto. Na duże spadki cen można liczyć w przypadku samochodów luksusowych, których koszty eksploatacji są bardzo wysokie. Poza tym, nawet 4-letni pojazd tej klasy oznacza wydatek co najmniej 100 tys. zł. W rezultacie, wielu klientów chętniej sięga po mniej prestiżowy, ale nowy i na pewno bezwypadkowy samochód z gwarancją.

Łatwiej sprzedać auto z oszczędnym silnikiem

Jeśli zależy nam na utrzymaniu sporej wartości pojazdu po latach, warto także zwrócić uwagę na rodzaj jednostki napędowej. Samochody z silnikiem diesla dobrze trzymają cenę, bowiem zużywają mniejsze ilości paliwa. Z drugiej jednak strony, samochody wyposażone w jednostki wysokoprężne, zazwyczaj pokonują znacznie większe przebiegi. A im większy przebieg, tym cena pojazdu ulega wyraźniej obniżce. Wiąże się to bowiem z dużym ryzkiem poniesienia ewentualnych kosztów napraw pojazdu na skutek jego zużycia. Obecnie, na znaczeniu zyskują małolitrażowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. W porównaniu do nowoczesnych diesli, wyposażonych z filtry cząstek stałych, stosunkowo szybko zużywające się wtryskiwacze czy dwumasowe koła zamachowe, jednostki benzynowe cenione są za większą od diesli niezawodność i niskie zużycia paliwa. Nie bez znaczenia są także niższe koszty ubezpieczenia, o których nadal decyduje w Polsce przede wszystkim pojemność skokowa silnika.

Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego

Udokumentuj bezwypadkową przeszłość

Wartość katalogowa samochodu, podawana przez m.in. Eurotax, uwzględnia bezwypadkowy pojazd. Jeśli auto uległo kolizji czy wypadkowi i było poddawane naprawom blacharskim, jego wartość rezydualna będzie znacznie niższa. Z tego powodu wiele osób, które sprzedaje samochód, próbuje nawet odzyskać cześć pieniędzy od firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku, właśnie z tytułu ewentualnej utraty wartości rezydualnej pojazdu, na skutek zdarzenia drogowego. Zdają sobie one bowiem sprawę, że cena odsprzedawanego przez nich pojazdu będzie musiał ulec obniżeniu.

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Katarzyna Kalata

Ekspert z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »