REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 Aircross – pierwsza jazda francuskim crossoverem

Łukasz Kuźmiuk
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross to kolejny przedstawiciel ciągle modnych crossoverów i SUV-ów. Francuzi stając do walki z takimi rywalami jak Renault Captur lub Seat Arona postawili na nietuzinkowość. Czy słusznie?
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross zastąpił model C3 Picasso, tym samym potwierdzając stale nasilającą się modę na SUV-y i crossovery. Francuzi postanowili zamienić małego minivana na crossovera z segmentu B i z logicznego punktu widzenia był to bardzo dobry ruch, wszak należy tworzyć pojazdy zgodnie z obowiązującą modą. W obecnych czasach wielu klientów kupuje auta oczami, a trzeba przyznać, że C3 Aircross prezentuje się ciekawie. Z pewnością nie jest to piękny model, ale najnowszy Citroen po prostu ma coś w sobie. Nie sposób nie zauważyć go na ulicy i swoją dość ekstrawagancką stylistyką przyciąga spojrzenia, zwłaszcza wtedy, gdy karoseria jest upiększona pomarańczowymi dodatkami. Francuzi chwalą się, że w Polsce klienci będą mogli skonfigurować wygląd Citroena C3 Aircross na 85 sposobów, a to za sprawą 8 lakierów, 3 kolorów dachu i 4 pakietów kolorystycznych (czarnego, srebrnego, białego i pomarańczowego). W ramach pakietów kolorystycznych znalazły się kolorowe relingi, „żaluzje” na szybach pomiędzy słupkami C i D, ramki przednich świateł oraz kwadraty w felgach.

REKLAMA

Ciekawostką jest fakt, że nowy crossover nie został wyposażony w tzw. airbumpy, czyli gumowe osłony karoserii wypełnione powietrzem, które zastosowano w modelach C3 i C4 Cactus. Przedstawiciele firmy tłumaczą to tym, że C3 Aircross otrzymał więcej elementów z szarego, odpornego na zarysowania tworzywa, umieszczonych w newralgicznych miejscach. Warto również wspomnieć o wymiarach – nowy Citroen C3 Aircross mierzy 4150 mm długości, 1640 mm wysokości i 1760 mm szerokości, a rozstaw osi to 2600 mm (o 60 mm więcej niż w przypadku C3 Picasso). Prześwit wynosi 17,5 cm, co jest nie bez znaczenie w codziennej walce z wysokimi miejskimi krawężnikami.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Wnętrze Citroena C3 Aircross również prezentuje się interesująco. W zależności od konfiguracji, do wyboru mamy 5 tonacji kabiny pasażerskiej, a fotele mogą być obszyte materiałową tapicerką lub ekologiczną skórą. Niektóre elementy, jak np. prostokąty w nawiewach lub na kierownicy, mogą być pokryte różnymi kolorami, dzięki temu ciemne plastiki nie przytłaczają, zaś jaśniejsze kolory tapicerki wprowadzają więcej życia do środka auta. Niestety, tworzywa sztuczne są bardzo twarde, a niektóre elementy mogłyby zostać zamontowane solidniej. Za kierownicą siedzi się wyżej niż w przeciętnej osobówce, co przekłada się na lepszą widoczność do przodu. Fotele są przyjemnie twarde i wygodne, jednak wypadają przeciętnie pod względem trzymania bocznego. Sterowanie oparciami nie jest najwygodniejsze – pokrętło zostało ciasno umieszczone pomiędzy siedziskiem a słupkiem B, w zamian za to wygospodarowano sporo przestrzeni dla pasażerów zasiadających z przodu. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:60 i można ją przesuwać w zakresie 15 cm, natomiast kąt pochylenia oparcia można regulować w zakresie 21-29 stopni. Po złożeniu tylnej kanapy i prawego przedniego fotela można przewieźć przedmioty o długości do 2,4 m, a bagażnik ma pojemności 410-520 l. Miejsca na głowę jest sporo, jednak wysokie osoby nie powinny zamawiać przeszklonego dachu, ponieważ ten zabiera kilka cennych centymetrów.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Gama jednostek napędowych dostępnych w nowym Citroenie C3 Aircross składa się z pięciu propozycji. Trzy z nich to benzynowe silniki 1.2 PureTech o mocy 82 KM, 110 KM i 130 KM, przy czym pierwszy z wymienionych nie dysponuje turbosprężarką, natomiast dwa pozostałe wspomagane są turbodoładowaniem. Pozostałe dwa motory to turbodiesle 1.6 BlueHDi o mocy 100 i 120 KM. W zależności od konfiguracji jednostki napędowe mogą być połączone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, zaś przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna tylko z silnikiem 1.2 PureTech w 110-konnej wersji. We wszystkich wariantach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Podczas tzw. pierwszej jazdy miałem do czynienia z najmocniejszym benzyniakiem. Trzeba przyznać, że ten silnik bardzo dobrze sprawuje się w niewielkim crossoverze. 130-konna jednostka napędowa ma dużo „poweru” i jest to bardzo wyczuwalne. 205 Nm dostępne przy 2000 obr./min wyraźnie daje o sobie znać – poniżej tej prędkości obrotowej dzieje się stosunkowo niewiele. Wejście do gry turbosprężarki jest mocne i po prostu czuć, że pod maską pracuje niewielki silnik z doładowaniem. Jednostkę napędową połączono z manualną 6-biegową skrzynią biegów, która nie do końca zadowoliła mnie pod względem precyzji działania – miewałem problemy przy redukcjach, a sam pedał sprzęgła ma duży skok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Czas wspomnieć co nieco o prowadzeniu. Zawieszenie nowego Citroena C3 Aircross zestrojono bardzo przyjemnie – jest na tyle sprężyste, że dobrze tłumi nierówności i nie dobija na większych uskokach, a jednocześnie zapewnia sporą dawkę komfortu. Oczywiście nie jest to samochód do bardzo szybkiej jazdy po zakrętach, ponieważ środek ciężkości ulokowany wyżej niż w zwykłej osobówce czasami daje o sobie znać i nadwozie trochę się wychyla. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i komunikatywny, a jego przełożenie jest na tyle bezpośrednie, że nie trzeba nadmiernie kręcić kierownicą. Chociaż nowy crossover francuskiego producenta wygląda jakby mógł śmiało zjechać z utwardzonej drogi, to lepiej nie przesadzać w nim z off-roadowymi zapędami. Amortyzatory mają krótki stosunkowo krótki skok, więc nawet przejazd przez głębsze dziury może wytłuc pasażerów, a napęd tylko na przednią oś nie daje zbyt dużego poczucia pewności podczas przejeżdżania przez błoto lub głębszy piasek. Owszem, bogatsze wersje mogą mieć na pokładzie system GripControl, który dobiera ustawienia ESP, kontroli trakcji i działanie przepustnicy do wybranego trybu jazdy, np. po błocie lub śniegu, ale nie zastąpi to napędu na wszystkie koła. C3 Aircross to typowe miejskie auto stworzone do walki z krawężnikami i ewentualnego dojazdu na działkę, a nie do wjeżdżania na strome podjazdy lub pokonywania głębokich kałuż.

Nowy Citroen C3 Aircross jest ciekawą alternatywą dla przeciętnych aut segmentu B oraz takich modeli jak np. Seat Arona, Opel Crossland X, Renault Captur lub Peugeot 2008. Wygląda nietuzinkowo, prowadzi się całkiem nieźle, ma spory prześwit jak na warunki miejskie i daje szerokie możliwości personalizacji. Francuzi idealnie wstrzelili się w rynkowe zapotrzebowanie i jest duża szansa, że Aircrossa będziemy mijać na ulicach stosunkowo często. Dodajmy, że polski cennik C3 Aircrossa startuje od 52 900 zł za auto w podstawowej konfiguracji.

Citroen C3 Aircross - polski cennik

Silnik/Wersja Live Feel Shine
1.2 PureTech 82 KM 52 900 zł 58 900 zł 66 500 zł
1.2 PureTech 110 KM 58 900 zł 64 900 zł 72 500 zł
1.2 PureTech 110 KM (6A) - 70 650 zł 78 250 zł
1.2 PureTech 130 KM - 69 300 zł 76 900 zł
1.6 BlueHDi 100 KM 66 900 zł 72 900 zł 80 500 zł
1.6 BlueHDi 120 KM - 78 100 zł 85 700 zł
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA