REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 – Shine - 1.2 PureTech 82 KM  - Test redakcyjny

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroën C3 to efektowny i bardzo wygodny przedstawiciel miejskich aut w segmencie B. Trzycylindrowy, 82-u konny silnik pozwala na dynamiczną jazdę do 100 km/h… powyżej tej wartości to już niestety zupełnie inna historia.

Wygląd i estetyka

REKLAMA

Citroën C3 (testowany w najwyżej wersji „Shine” z kilkoma dodatkowymi elementami stylistycznymi) z pewnością jest autem nietuzinkowym. Oryginalny kształt nadwozia, ze stosunkowo masywnym przodem sprawia, że auto wydaj się większe niż jest w rzeczywistości (nadając niewielkiemu przedstawicielowi segmentu B bardziej dystyngowany charakter). Dwukolorowe nadwozie, z kontrastowym białym dachem nadaje mu też pewnej zadziorności, na uwagę zasługuje także oryginalne osadzenie świateł do jazdy dziennej i świateł drogowych. 

W opcji (w wersji Shine bez dopłaty) dostępne są także plastikowe osłony drzwi AirBump– test modelu w nie wyposażonego (a także z mocniejszym 110 konnym silnikiem benzynowym) można przeczytać tutaj: Citroen C3 110 KM).

Wnętrze

REKLAMA

Wykończenie wnętrza co do zasady należy uznać dobre. Niewątpliwie ciekawym detalem jest materiałowe obszycie wybranych elementów kokpitu (dobrze widocznych w jasnej tapicerce), czy walizkowy uchwyt służący do zamykania drzwi. Podobnie docenić należy m.in. wykończenie wylotów powietrza, czy dużą i „mięsistą”, skórzaną, kierownicę o dużej skali regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzają się jednak pewne niedopatrzenia i widoczne oszczędności przy produkcji – na minus należy zaliczyć bardzo twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki na wykończeniu drzwi, czy brak podłokietnika (nawet opcjonalnego). Poza tym część schowków (choć licznych) wydaje się dziwnie niewymiarowych, bądź za płytkich, bądź za wąskich np. schowek pod wyświetlaczem nie mieści ani okularów (co widać na zdjęciach) ani telefonu powyżej 5 cali przekątnej ekranu. Schowki na kubki są także trudno dostępne przy wychyleniu manetki zmiany biegów na „górne” przełożenia.

O ile komfort jazdy jest zdecydowanie poprawny, drugi poważny mankament związany jest ze wzrostem kierowcy – stosunkowo krótkie drzwi przednie, powodują, że przy mocnym wycofaniu fotela, lewa strona jest w dużej mierze zasłonięta przez szeroki słupek środkowy, poważnie ograniczając widoczność. Miejsce z tyłu, bezpośrednio za kierowcą o wzroście powyżej 1,80 m. dostępne jest w zasadzie wyłącznie dla dziecka.

Multimedia i opcje wyposażenia

Testowany model posiadał wszystkie opcjonalne elementy wyposażenia w zakresie multimediów ( nie tylko, biorąc pod uwagę choćby tempomat). Oprócz ekranu dotykowego, stanowiącego centrum obsługi zarówno multimediów, jak i (niestety) klimatyzacji, z opcjonalnego wyposażenia należy wymienić:

- CONNECTEDCAM

Wbudowaną (i schowaną za lusterkiem środkowym) szerokokątną kamerę, nagrywającą przebieg jazdy w dwuminutowych fragmentach, oraz pozwalającą robić zdjęcia po naciśnięciu klawisza (który z uwagi na położenie, jest w zasadzie niedostępny w trakcie jazdy). Dosyć odważnym rozwiązaniem jest jednak sparowanie obsługi kamery wyłącznie z aplikacją mobilną (nie da się kierować ustawieniami za pośrednictwem samochodu), głównie nastawioną na funkcje społecznościowe (nagrane filmy i zdjęcia można udostępnić m.in. na facebooku czy youtube).

/Przykładowy film nagrany szerokokątną kamerą zamontowaną za środkowym lusterkiem/

CITROËN CONNECT BOX

System łączności z centrum assistance Citroena – składający się dwóch usług: awaryjnych (na na potrzeby uzyskania pilnej pomocy, czy wypadku z automatycznym rozpoznaniem samochodu i jego położenia) i assistance ze wsparciem dotyczącym m.in. awarii). Usługa dostępna jest 24 godziny na dobę.

Centrum multimedialne w postaci 7-o calowego ekranu dotykowego jest czytelne i proste w nawigacji (za co należy się pochwała projektantom). Cieszy manualna regulacja głośności radia w postaci niewielkiego pokrętła – kłopotliwa może być szybka regulacja klimatyzacji, która poza klawiszem nawiewu na przednią szybę – w całości regulowana jest dotykowo. W najwyższej opcji dostępne były opcje parowania telefonu z użyciem zarówno Apple Carplay, Android Car (póki co oficjalnie niedostępny dla użytkowników w Polsce), jak i Mirrorlink, oraz 6-o głośnikowy system audio.

Kamera cofania (opcjonalna) umiejscowiona jest we wnęce nad tablicą rejestracyjną, przez co jest mniej narażona na ubrudzenie, „w zamian” nie oferuje jednak zbyt wysokiej rozdzielczości i nie pokazuje toru jazdy.

Podsumowując – wyposażenie multimedialne i komfortu należy ocenić na plus (automatyczna klimatyzacja czy systemy łączności nieczęsto oferowane są w samochodach segmentu B), windują one jednak cenę testowanego modelu do niespełna 70.000 zł.


Jazda i silnik

REKLAMA

Trzycylindrową, wolnossącą jednostkę napędową Citroëna C3 należy oceniać w dwóch aspektach, w których radzi sobie diametralnie różnie. Pierwszy – to jazda w warunkach miejskich i niewymagającej trasie. Mały, lekki samochód bardzo sprawnie rozpędza się zarówno do prędkości akceptowanych w mieście jak i w trasie przy prędkościach do 100 km/h. Leniwa jazda w granicach 90 km/h pozwala na utrzymanie średniego spalania na poziomie 5-u litrów na 100 km. W trybie miejskim, w zależności od „ciężaru” stopy spalanie średnie może wynosić od 6,5 do 8,5 litra, można więc zawalczyć o bardzo dobry wynik.

Drugi aspekt to prędkości wyższe – przekroczenie 100 km/h jest oporne, przełożenia skrzyni biegów utrudniają rozpędzanie samochodu powyżej 3 biegu. Osiągnięcie prędkości autostradowej zajmuje na tyle dużo czasu,  że należy zastanawiać się nad zasadnością wybierania się tym samochodem na trasę szybkiego ruchu.

Zawieszenie nastawione jest na maksymalny komfort – C3 dzielnie przedziera się przez nierówności, pozapadane studzienki, czy przejazdy przez tory tramwajowe zapewniając pełną wygodę dla pasażerów. Minusem jest relatywnie duże przechylanie się w zakrętach, nie można jednak powiedzieć, żeby psuło to komfort jazdy. Zaskakująca przy pierwszym kontakcie może być siła wspomagania kierownicy –stawia ona niewielki opór, a sam układ nie jest zbyt precyzyjny. Na plus należy zaliczyć lekko pracującą i w miarę precyzyjną dźwignię zmiany biegów.

Podsumowanie

Citroën C3 jest bardzo efektownym i bardzo miejskim samochodem segmentu B. Trudno oczekiwać od niego wyczynowej, czy szybkiej jazdy – ale doskonale radzi sobie z zadaniem jakie postawili przed nim projektanci i inżynierowie. To bardzo wygodny „mieszczuch” o niebanalnej stylistyce i ciekawych rozwiązaniach technologicznych i multimedialnych rzadko dostępnych w samochodzie tej klasy.

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Deska rozdzielcza
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Systemy komunikacji
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA