REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda przygotowała gratkę dla wielbicieli kultowego roadstera MX-5. Wersja RF wygląda świetnie i jest wyposażona w rozkładany sztywny dach, który doceniają kierowcy użytkujący auta w naszym klimacie. Najnowsza wersja MX-5 to coś pomiędzy Targą, a Coupe. Ale, czy wciąż jeździ jak roadster?

Gdy spoglądamy na MX-5 RF zaparkowaną na ulicy, auto wydaje się mniejsze niż jest w rzeczywistości. Zgrabne nadwozie mierzy 391,5 cm długości, 173,5 cm szerokości oraz 123,6 cm wysokości.

REKLAMA

Trudno jest jednoznacznie przypisać nadwozie Mazdy do konkretnego typu. W wersji z zamkniętym dachem MX-5 RF przypomina Coupe, natomiast z otwartym jest klasyczną Targą. Sam producent określa linię nadwozia jako Retractable Fastback (stąd RF), czyli fastback ze składanym dachem.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Nowa Mazda CX-5 2017 – cennik i wrażenia z jazdy

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – wnętrze

REKLAMA

Zajęcie miejsca za kierownicą MX-5 RF wymaga wprawy. Nisko umieszczone siedzisko fotela i stosunkowo niewielki otwór drzwiowy (zwłaszcza po zamknięciu dachu) sprawiają, że do samochodu niewygodnie się wsiada i niewygodnie się z niego wysiada. Taki urok aut tego typu, ale z pewnością odczują to starsi kierowcy.

MX-5 RF została skonstruowana na bazie roadstera, a to oznacza, że łatwo nie będą miały również osoby otyłe. Kierowca i pasażer siedzą nisko, z wyprostowanymi nogami i mają dość mocno ograniczoną przestrzeń po bokach i nad głową (jeżeli zamkną dach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzemplarz, który trafił do redakcyjnej recenzji został dodatkowo wyposażony w pakiet Recaro Sport (koszt 7000 zł), który obejmuje min. sportowe fotele Recaro.

Siedzenia stanowią doskonałe podparcie podczas szybkiej jazdy w slalomie, ale ich oparcia są wąskie, zatem osoby o rozbudowanej sylwetce będą odczuwały dyskomfort.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Tablica przyrządów jest przejrzysta, wykonana z materiałów dobrej jakości, a poszczególne elementy kokpitu są spasowane z dokładnością. W wyposażeniu standardowym każdej wersji RF znajdziemy multimedialny system łączności i rozrywki MZD Connect. Jego nieodłącznym elementem jest umieszczony na górze środkowej konsoli kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej siedmiu cali. Przy czym, opcja dotykowej obsługi poszczególnych funkcji zostaje zablokowana w momencie, kiedy pojazd ruszy z miejsca. Podczas jazdy, system multimedialny jest obsługiwany poprzez panel z pokrętłami umieszczony między siedziskami foteli. Nie jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza, że podczas prowadzenia pojazdu łatwo jest niechcący nacisnąć na pokrętło i wywołać jakąś funkcję. W zależności od tego który przycisk jest akurat podświetlony można np. zmienić stację radiową.

Bagażnik opisywanej MX-5 ma objętość 127 l i dość mały otwór załadunku, co znacznie ogranicza możliwości przewozowe. Niemniej, do przedziału bagażowego zmieszczą się dwie walizki weekendowe i jakieś dodatkowe drobiazgi.

Zobacz też: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – napęd/układ jezdny

W gamie napędowej opisywanej wersji MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Podstawowym źródłem napędu jest silnik benzynowy 1.5/131 KM. Do redakcji, trafiła mocniejsza odmiana, napędzana przez wolnossącą jednostkę benzynową o pojemności 2 l, która rozwija moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min. W recenzowanym egzemplarzu z napędem współpracuje sześciobiegowa manualna skrzynia biegów (w opcji jest dostępny sześciobiegowy automat).

Według danych producenta auto waży 1055 kg (czyli o 40 kg więcej od MX-5 z materiałowym dachem), rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 s (7,3 s MX-5 roadster) i może pojechać z maksymalną prędkością 215 km/h.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca


Podczas jazdy z zamkniętym dachem, wersja RF wydaje się bardziej zwarta od MX-5 z materiałowym poszyciem. Nawet podczas jazdy po nierównościach z okolic dachu nie dochodzą żadne potrzaskiwania, a auto sprawia wrażenie solidnego. Bez wątpienia poczucie większej sztywności całej konstrukcji to również zasługa pakietu Recaro Sport, w skład którego wchodzą oprócz wspomnianych wyżej foteli – zawieszenie sportowe Bilstein oraz rozpórka kielichów przedniego zawieszenia. Przekłada się to oczywiście na odczucia kierowcy podczas jazdy. W porównaniu do seryjnej MX-5 RF odnieśliśmy wrażenie, że zawieszenie ma krótszy skok, a nadwozie zachowuje dużo większą stabilność podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach.

Układ kierowniczy zapewnia pożądaną w tego typu pojeździe precyzję prowadzenia, pracuje z odpowiednim oporem. Cieszy też rozkład mas. Napęd na tył i wystarczająco mocny silnik w połączeniu z bardzo precyzyjną, manualną przekładnią, której dźwignia ma krótki skok dają duże pole do popisu dla osób pewnie czujących się za kierownicą. Jednostka napędowa chętnie wkręca się na wysokie obroty pokazując w pełni swój potencjał powyżej 3 tys obr./min. Kiedy kierowca tego zechce, auto karnie zarzuca bokiem nawet na suchym asfalcie zapewniając jednocześnie dużo frajdy z jazdy.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Tym bardziej, że MX-5 RF można podróżować z wiatrem we włosach. Operacja otwierania/zamykania dachu wygląda spektakularnie i trwa 13 sekund. Jest to na tyle krótko, że transformacji można dokonać podczas postoju na światłach. To istotne, bo niestety mechanizm można uruchomić, gdy poruszamy się z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h, czyli w praktyce nie można otworzyć lub zamknąć dachu podczas jazdy.

O ile podróżowanie opisywaną MX-5 po krętych lokalnych drogach to czysta przyjemność, o tyle auto niezbyt dobrze czuje się na autostradzie. Oczywiście nie ma sensu „pchać się” na drogę szybkiego ruchu z otwartym dachem (powyżej 110 km/h za mocno wieje), ale nawet podczas podróżowania z zamkniętą kabiną, z prędkościami przewyższającymi 130 km/h we wnętrzu panuje nieprzyjemny i męczący hałas. Zdecydowanie MX-5 to pojazd, którym najprzyjemniej podróżuje się po szosach widokowych.

Bardzo przyzwoicie wypada mała Mazda pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim uzyskaliśmy wynika „spalania” w wysokości 7,6 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie (odcinek Warszawa-Kraków) zużycie paliwa spadło do 6,4 l na 100 km.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - podsumowanie

Mazda MX-5 RF z pakietem Recaro Sport, uwodzi nie tylko stylem, ale także jakością całego układu jezdnego. Dobrze, że kierujący nie ma poczucia przytłoczenia masą nowatorskich systemów (choć Mazda jest wyposażona w szereg systemów asystujących kierowcy). Styl prowadzenia MX-5 przywodzi na myśl dawne czasy, w których kierowca miał więcej do powiedzenia niż komputer. Polubiliśmy MX-5 RF za styl, przyjemność prowadzenia, niskie zużycie paliwa i cenę, która w przypadku najbogatszej wersji z opisywaną jednostką napędową i manualną skrzynią biegów nie przekracza 124 tys. zł. To nie tak dużo, choć trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że nie jest to pojazd uniwersalny.

Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - dane techniczne

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA