REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersyjny wygląd Toyoty Prius czwartej generacji to efekt podporządkowania designu nadwozia rygorowi uzyskania jak najniższego współczynnika oporu powietrza. Miało to oczywiście na celu obniżenie zużycia paliwa. Udało się, bo trzeba przyznać, że hybrydowa Toyota to mistrzyni "jazdy na kropelce"!

Po latach nieufności polscy kierowcy, zwłaszcza ci, którzy zarabiają na życie przewożąc pasażerów, ostatecznie przekonali się do hybrydowych modeli Toyoty. A spośród nich największym zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszy się ikona wśród aut hybrydowych czyli Prius.

REKLAMA

Taksówkarze doceniają Priusa poprzedniej generacji za bardzo niskie zużycie paliwa, przestronną kabinę, a przede wszystkim za bezawaryjność.

Układ hybrydowy składający się z silnika elektrycznego i silnika spalinowego zespolony z bezstopniową przekładnią i wyposażony w układ odzyskiwania energii z hamowania jest pozbawiony wielu podzespołów, które wymagają regularnej wymiany. W efekcie hybrydy są często nazywane samochodami „bezobsługowymi”. To oczywiście przesada, ale konieczność wymiany klocków hamulcowych co 120 tys. km, brak sprzęgła (w klasycznym rozumieniu), czy turbiny przemawiają do wyobraźni.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – wnętrze

Przedział pasażerski nowej Toyoty Prius jest przestronny. Fotele przednie mają wygodny profil ale ich siedziska mogłyby być nieco dłuższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tradycyjnie już dla Priusa kokpit jest bardzo nowatorski, wyposażony w dużo kolorowych wyświetlaczy z projekcyjnym HUD na czele. Standardowym wyposażeniem hybrydowej Toyoty jest obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica i boczki drzwi. Nie najlepiej wygląda za to biały panel umieszczony między przednimi fotelami.

W centralnym miejscu na środkowej konsoli umieszczono duży dotykowy ekran systemu pokładowego i zestawu audio. Niestety głośność reguluje się dotykowymi przyciskami, a nie tradycyjnym pokrętłem, co nie jest wygodnym rozwiązaniem.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Spoglądając pobieżnie w dane techniczne można odnieść wrażenie, że problem ograniczonych możliwości przewozowych aut hybrydowych został zażegnany. Bagażnik nowej Toyoty Prius ma objętość aż 502 l. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Okazuje się, że w najlepszym przypadku ładowność opisywanej Toyoty wynosi 415 kg. Jednak wybierając wersję najobficiej wyposażoną ładowność maleje do 390 kg. To niewiele.

Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – napęd/układ jezdny

Moc maksymalna układu hybrydowego nowej Toyoty Prius to 122 KM. W jego skład wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8l, który rozwija moc maksymalną 98 KM przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 3600 obr./min. i silnik elektryczny o mocy maksymalnej 72 KM.

Według danych producenta ważący około 1400 kg Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Z informacji Toyoty wynika, że japońscy konstruktorzy dołożyli wszelkich starań by wyeliminować wszelkie niedogodności, z którymi wiązała się jazda poprzednią generacją Priusa. Najczęściej kierowcy sygnalizowali irytację związaną z jednostajnym „wyciem” silnika podczas przyspieszania. Miało to związek z pracą bezstopniowej skrzyni CVT, która podczas przyspieszania utrzymuje obroty silnika na stałym poziomie – możliwie najefektywniejszym dla danej sytuacji.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Dalsza część testu Toyoty Prius na następnej stronie


W Priusie najnowszej generacji skrzynia E-CVT działa tak samo, jednak silnik jest lepiej wyciszony, co skutkuje dużo mniejszą uciążliwością tego zjawiska.

Względem poprzedniej generacji poprawiła się także jakość tłumienia nierówności. Zawieszenie nowego Priusa jest bardziej komfortowe. Co więcej, odnieśliśmy wrażenie, że układ hamulcowy sprzężony z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania działa w sposób bardziej zbliżony do samochodów nie wyposażonych w takich system. W poprzednich generacjach Priusa trzeba było naciskać na pedał hamulca z większą siłą niż w obecnej.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Jednak najistotniejszą cechą nowego Priusa jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Co prawda, żeby osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie obiecywanym przez producenta -3,3 l benzyny na 100 km trzeba się mocno postarać, niemniej uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 4 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim nie jest niczym nadzwyczajnym.

Co więcej, Prius wykazuje niskie spalanie także podczas jazdy w trasie, co nie jest oczywiste w przypadku napędów hybrydowych, które wykorzystują oszczędny napęd elektryczny głównie w ruchu miejskim. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością osiągnęliśmy wynik „spalania” na poziomie 5,7 l benzyny na 100 km. Z kolei średnie spalanie z odcinka długości 70 km pokonanego z prędkością ok. 90 km/h wyniosło 3,8 l na 100 km.

Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – podsumowanie

Najnowsza Toyota Prius jest pod wieloma względami lepsza od poprzedniczki. Lepiej się prowadzi, jest bardziej komfortowa, już tak mocno nie „wyje” podczas przyspieszania i bardzo mało „pali”. Mniej niż model poprzedniej generacji.

Co więcej, niskim zużyciem paliwa można się cieszyć nie tylko poruszając się po mieście, ale także podczas jazdy w trasie.

Nowy Prius jest także bogato wyposażony, m.in. w szereg asystentów kierowcy, którzy pomogą zaparkować pojazd, albo wyjechać z miejsca parkingowego. Aktywny tempomat sam przyhamuje pojazd i ponownie rozpędzi do zaprogramowanej prędkości. Hybryda jest także wyposażona m.in. w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD). 

Minusami nowej hybrydy Toyoty są ograniczona ładowność oraz wysoka cena zakupu. W specjalnej promocji obejmującej wyprzedaż rocznika 2016, można nabyć Toyotę Prius z upustem w wysokości 10 000 zł W takim przypadku cena podstawowej wersji wynosi 117 900 zł. Dla porównania podstawowa wersja hybrydowego Hyundaia Ioniq w ofercie regularnej (bez promocji) kosztuje 105 900 zł.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – dane techniczne

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT 
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1797 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 98 KM/5200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm/3600 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 72 KM
Maksymalny moment obrotowy 163 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 502 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 454/176/147 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Zużycie paliwa* 3,3/3,3/3,3 l/100 km
Cena od 127 900 (117 900 w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA