REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Przestronny sedan z dużym bagażnikiem w rozsądnej cenie - oto marzenie wielu kierowców na świecie, w tym także tych z Polski. Nowy Fiat Tipo wydaje się idealnie wpisywać w te wymagania. Czy tak jest w rzeczywistości?

Fiat Tipo wraca na rynek!

Po 20 latach nieobecności, na rynek znowu powraca Fiat Tipo. Tym razem nowy model będzie oferowany pod jedną nazwą w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback, kombi i sedan. My mieliśmy okazję sprawdzić tę ostatnią, która zadebiutowała na rynku jako pierwsza.

REKLAMA

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Mierzący ponad 4,5 metra włoski sedan imponuje dużym bagażnikiem (520 l), sporym rozstawem osi (2636 mm) i relatywnie niską ceną (podstawowa wersja z klimatyzacją kosztuje ok. 43 tys. zł). Dobre proporcje nadwozia w połączeniu z chromowanymi dodatkami oraz dużymi, aż 17-calowymi felgami nadają autu atrakcyjny, elegancki wygląd.

Zobacz też: Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM

Wnętrze włoskiej limuzyny imponuje przede wszystkim ponad przeciętną przestronnością. W obu rzędach siedzeń wygodnie będzie czterem wysokim pasażerom o wzroście ok. 185 cm. Co prawda lekko opadająca linia dachu może co wyższym z nich nieco przeszkadzać w trakcie poruszania głową na boki, ale nie powinno to wpłynąć negatywnie na komfort podróżowania. Tym bardziej, że zarówno z przodu jak i z tyłu dostępne są całkiem niezłe podłokietniki (choć ten z tyłu mógłby być masywniejszy). Przednie siedzenia są zaskakująco wygodne. Mają długo siedziska i solidne wyprofilowane oparcia boczne.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Biorąc pod uwagę cenę Fiata Tipo to jakość zastosowanych materiałów należy uznać za niezłą lub nawet dobrą. Co prawda poza górną częścią deski rozdzielczej, wszystkie inne plastiki są raczej twarde, ale w większości samochodów konkurencji można w ogóle nie uświadczyć nawet fragmentu miękkiego tworzywa. Pozytywne wrażenie w tej kwestii to na pewno też efekt zastosowania skórzanej kierownicy, która jest wyjątkowo przyjemna w dotyku oraz miękkich podłokietników na drzwiach i pomiędzy fotelami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Tipo przekonuje do siebie także czytelnymi zegarami o ciekawej grafice, rozbudowanym komputerem pokładowym czy wygodnie sterowaną i dość cicho pracującą klimatyzacją. Także lewarek skrzyni biegów umieszczony  blisko kierowcy to duży plus tego auta. Szkoda, że przy tym wszystkim Fiat nie zdecydował się na większy ekran systemu nawigacyjnego (5”), który jak na dzisiejsze standardy jest dość mały. Co więcej sam system nie zachwyca też szybkością działania oraz jakością wyświetlanej grafiki.

Układ kierowniczy

Mocną stroną nowego Fiata Tipo jest jego układ kierowniczy. Pracuje płynnie, dość lekko i całkiem precyzyjnie. Na tle starszych rozwiązań Fiata wyróżnia się brakiem charakterystycznego luzu w centralnym położeniu kierownicy. Sprawia wrażenie należycie dopracowanego. Niektórym kierowcom może jednak brakować bardziej bezpośredniego przełożenia.

Silniki

Gama silników Fiata Tipo obejmuje dwa wolnossące silniki benzynowe i dwa diesle. Nam przypadł w udziale test wersji wysokoprężną jednostką napędową 1.3 MultiJet o mocy 95 KM. Najmocniejszą jego stroną jest niskie zużycie paliwa. W mieście nie ma problemu, aby osiągnąć wynik na poziomie 5,8 l/100 km. Nawet przy dynamiczniejszej jeździe trudno zmusić go, aby przekroczył 7,0l/100 km. Na trasie spalanie oscyluje w zakresie od 4,6 do 5,5 l w zależności od stylu jazdy. 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Osiągi Tipo z tym silnikiem są wystarczające do codziennej jazdy, o ile poruszamy się z prędkościami do 110km/h i głównie w dwie osoby. Przy komplecie pasażerów wyprzedzanie staje się manewrem dość wymagającym. Słabsze osiągi Tipo mogą być efektem zastosowania, opcjonalnych, dość dużych rozmiarów kół o średnicy 17-cali, na które założono opony w rozmiarze 225/45.Cieszy za to dobrze pracująca skrzynia biegów, którą obsługuje się lekko i przyjemnie. Szkoda tylko, że ma ona jedynie pięć biegów, gdyż w trakcie jazdy autostradowej w kabinie zaczyna się robić głośno, a wysokie obroty silnika podnoszą zużycie paliwa do ok. 7,3 l/100 km. Dynamicznej jeździe sprzyja naprawdę niezły układ hamulcowy. Choć pod względem technicznym nie robi on raczej wrażenia, to jego skuteczność jest naprawdę zadowalająca.

Zawieszenie

Zawieszenie Fiata Tipo oparto z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej. Proste i niezwykle popularne w tej klasie rozwiązanie sprawdza się także w Fiacie Tipo. Auto nieźle wybiera drobne nierówności, jest stabilne przy wysokich prędkościach i pracuje bardzo cicho. W zakrętach nadwozie potrafi się dość wyraźnie przechylić na jedną ze stron, ale nie wpływa to specjalnie na pewność prowadzenia. W szykanach auto lubi jednak odgryźć się dość wyraźną podsterownością. Komfortowo zestrojone podwozie dobrze pasuje do charakteru auta.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Cena i wyposażenie

Największą zaletą Fiata Tipo jest tak naprawdę świetny stosunek ceny do jakości. Auto, które trafiło do naszej redakcji to topowa wersja Lounge z silnikiem Diesla 1.3 MultiJet doposażona prawie we wszystko co możliwe (manualna klimatyzacja, nawigacja GPS, pełna elektryka, radio, 17-calowe felgi). Jej cena to 70 tys. zł. Biorąc poda uwagę wielkość auta, możliwości transportowe, wyposażenie oraz przyzwoitą jakość wykonania, cena w mojej opinii uczciwa. Oczywiście entuzjaści miękkich plastików i dynamicznych sedanów mogą kręcić nosem, ale trudno o nowe auto tej wielkości za takie pieniądze. Osobiście kosztem dodatkowego wyposażenia (np. nawigacji) wyposażyłbym Tipo w mocniejszy silnik Diesla 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. To opcja szczególnie interesująca dla kogoś, kto często jeździ w trasy z pasażerami lub dużym bagażem. Debiut Tipo to jedno z ważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych i wcale się temu nie dziwię.

Fiat Tipo: zalety

  • przestronna kabina
  • duży bagażnik
  • wygodne fotele
  • dobre wyposażenie w standardzie
  • niezłe wyciszenie kabiny
  • ekonomiczny silnik Diesla 1.3
  • komfortowo zestrojone zawieszenie
  • bardzo dobry układ kierowniczy

Fiat Tipo: wady

  • przeciętne osiągi
  • tylko 5-stopniowa skrzynia biegów
  • sporo twardych plastików w kabinie
  • przeciętnej wielkości otwór załadunkowy bagażnika
  • powolna nawigacja 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA