REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Kia dość długo czekała z gruntowną modernizacją modelu Optima. Jednak, gdy już podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad nową generacją modelu segmentu D, nie można było pominąć wprowadzenia do oferty wersji kombi. I oto jest – nowa Kia Optima Sportswagon.

Na ten moment długo czekał motoryzacyjny światek. Jest to z pewnością jedna z najważniejszych premier motoryzacyjnych roku 2016. Do salonów sprzedaży wjeżdża najnowsza generacja Kii Optimy. Ale tym razem koreański producent zaoferował wersję nadwoziową, której dotąd brakowało – Sportswagon, czyli kombi.

REKLAMA

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

REKLAMA

O tym, że do debiutu Optimy kombi jest blisko, szeptało się w kuluarach już od zeszłego roku. To właśnie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2015 r. Kia pokazała światu studyjny model Sportspace, co dziennikarze odebrali jednoznacznie jako zwiastun wprowadzenia do oferty kombi segmentu D. Czyli wersji, której koreański producent nigdy nie miał w ofercie.

Optima Sportswagon ma 485,5 cm długości i 186 cm szerokości. Czyli dokładnie tyle samo co wersja sedan. Jest jednak wysoka na 147 cm, co oznacza, że w stosunku do sedana jest wyższa o 5 mm. Bagażnik wersji Sportswagon ma objętość 552 l (510 l w wersji sedan).

W zależności od wersji wyposażeniowej nowa Kia jest standardowo wyposażona w reflektory halogenowe, ksenonowe lub – co jest nowością w ofercie – reflektory LED z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.

Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 – cennik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski nowej Kii Optimy został wykonany z materiałów lepszej jakości niż w modelu schodzącym z rynku. Wyższą jakość widać zwłaszcza w górnych partiach zaprojektowanego na nowo kokpitu. W dolnych – znajdujących się w okolicach nóg, tworzywa są wciąż przeciętne. Niemniej całość sprawia dobre wrażenie, a zwłaszcza nowy system pokładowy z nawigacją będący wyposażeniem standardowym już podstawowej wersji M! W bogatszych odmianach rośnie za to przekątna dotykowego wyświetlacza umieszczonego na górze środkowej konsoli.

Kabina Optimy jest przestronna. Na niedostatek przestrzeni nie będą narzekać nie tylko osoby podróżujące z przodu, ale także pasażerowie tylnej kanapy. Z tyłu nie zabraknie przestrzeni na nogi ani nad głową nawet wysokim pasażerom.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej nowej Optimy znalazły się trzy jednostki napędowe (cztery z wersją hybrydową).

Podstawowym źródłem napędu jest wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2l który rozwija moc maksymalną 163 KM. Najmocniejszą jednostką w gamie jest nowy, turbodoładowany silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ale rozwijający moc maksymalną 245 KM, zarezerwowany dla wersji GT (o wrażeniach z jazdy piszemy tutaj).

W ofercie znalazła się ponadto jedna jednostka wysokoprężna. Ma pojemność 1,7l i rozwija moc maksymalną 141 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Optima Sportswagon właśnie z silnikiem Diesla i dwusprzęgłową siedmiobiegową przekładnią DCT.

Według danych producenta 141 konna jednostka rozpędza ważące 1530 kg od 0 do 100 km/h w 11 s. I choć nie jest to wynik oszałamiający, w praktyce Optima z napędem wysokoprężnym i przekładnią DCT okazuje się autem przyjemnym w użytkowaniu.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

To zasługa m.in. pracy zespołu napędowego, który z werwą napędza auto w najczęściej użytkowanym zakresie obrotów. Optima nie wykazuje irytującej zwłoki w reakcji na gaz przy ruszaniu z miejsca, chętnie też się rozpędza od 0 do 120 km/h. Tzw. schody zaczynają się powyżej tej prędkości. I mamy tu na myśli wyraźny spadek dynamiki przyspieszania. Ale nie zmienia to faktu, że opisywaną Optimą da się komfortowo podróżować z prędkościami znacznie przekraczającymi 150 km/h. We wnętrzu wciąż jest wtedy cicho, a auto na drodze jest stabilne. Jest to efekt gruntownej - m.in. układu zawieszenia oraz poprawy sztywności nadwozia, czy nowego układu kierowniczego.

Jednak tym, czym nowa Optima ze 141 konną jednostką najbardziej zaskakuje jest znikome wręcz zużycie paliwa. Podczas jazdy po niemieckiej autostradzie z prędkościami między 160, a 180 km/h uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 6,4 l na 100 km. To świetny rezultat.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – podsumowanie

Nowa generacja Kii Optimy jest lepsza od poprzedniej w każdym aspekcie. Z jednej strony zastosowano bardziej zaawansowaną technologicznie konstrukcję (z adaptacyjnym zawieszeniem dostępnym dla wersji GT), czy szereg nowych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy (w tym asystent pasa ruchu, nowy system multimedialny, czy system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego), z drugiej poszerzono ofertę o brakujące ogniwo, czyli wersję Sportswagon.

Biorąc pod uwagę powyższe i zerkając w cennik Optimy zestawiając go jednocześnie z bogatym wyposażeniem standardowym (np. tempomat i nawigacja są w standardzie już podstawowej wersji) można rokować, że Optima będzie częściej widywanym modelem na polskich ulicach. Zwłaszcza, że ma teraz dużo większą szansę przekonać do siebie osoby odpowiedzialne za zakup flot.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – dane techniczne

Silniki                                                  2,0 l / 163 KM CVVL (benzynowy)

Typ/rodzaj                                          czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący

Pojemność skokowa                          2,0 l, 1999 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          81,0 x 97,0 mm

Stopień sprężania                               10,3:1

Maksymalna moc                               163 KM (120 kW) przy 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        196 Nm przy 4800 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Sterowanie zaworami                        Zmienne czasy faz rozrządu

Norma emisji spalin                            Euro 6

2,0 l / 245 KM T-GDI (benzynowy)

Typ/rodzaj                                          czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                          2,0 l, 1998 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          86,0 x 86,0 mm

Stopień sprężania                               10:1

Maksymalna moc                               245 KM (180 kW) przy 6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        350 Nm w przedziale 1350-4000 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Zasilanie                                             bezpośredni wtrysk paliwa

Norma emisji spalin                           Euro 6

1,7 l / 141 KM CRDi (turbodiesel)

Typ/rodzaj                                          DOHC, czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                          1,7 l, 1685 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          77,2 x 90,0 mm

Stopień sprężania                               15,7:1

Maksymalna moc                               141 KM (104 kW) przy 4000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        340 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Zasilanie                                             bezpośredni wtrysk paliwa common-rail

Norma emisji spalin                           Euro 6

Skrzynie biegów

                                                           2.0 CVVL      1.7 CRDi        2.0 T-GDI                 

Mechaniczna (MT)                             6-bieg.             6-bieg.             ---

Automatyczna (AT)                           6-bieg.             7DCT              6-bieg.

Zawieszenie kół

Przednie: Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

Tylne:  Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe,  stabilizator przechyłów

Hamulce

Z przodu         300~320 mm, tarczowe wentylowane (330 mm dla 2.0 T-GDI)

Z tyłu              284~300 mm, tarczowe (314 mm, tarczowe wentyl. dla 2.0 T-GDI)

Koła i ogumienie

Standard                     16-cali, z lekkich stopów, opony 215/60 R16

Standard, 2.0 T-GDI  18-cali, z lekkich stopów, opony 235/45 R18

Opcja                          17-cali, z lekkich stopów, opony, 215/55 R17

                                   18-cali, z lekkich stopów, opony, 235/45 R18

Koło zapasowe           Zestaw naprawczy ogumienia

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

Długość całkowita                 4855

Szerokość całkowita*            1860

Wysokość całkowita*            1,470 (GT 1,460)

Rozstaw osi                            2805

Rozstaw kół z przodu                        1,607 (GT 1,597)

Rozstaw kół z tyłu                 1,614 (GT 1,608)

Zwis przedni                            965

Zwis tylny                              1085

Prześwit                                   135 (GT 125)

*bez lusterek bocznych

Pojemności

Zbiornik paliwa                                  70 l

Bagażnik (VDA)                               552 l

Masy (kg)

                                                              2.0 CVVL               1.7 CRDi                    2.0 T-GDI

                                                             MT      AT                 MT        AT                AT

Masa własna                                      1,475   1,495               1,545   1,560               1,605

Dop. masa całkowita                         2,070   2,090               2,140   2,150               2,190

Masa przyczepy, hamowanej            1,700   1,300               1,800   1,500               1,400

Masa przyczepy, niehamowanej           750      650               750         750               700

Osiągi

Prędkość maksymalna km/h              206      205                  200      200                  232

Przyspieszenie 0-100 km/h                9,6       10,7                 10,2     11,1                 7,6

Zużycie paliwa (l/100 km)*

Średnie                                               7,6       7,6                   4,4**   4,6**               8,2

Na trasie                                             5,9       5,9                   3,8**   4,2**               6,1

W mieście                                          10,5     10,4                 5,2**   5,2**               11,8

Emisja CO2 (g/km)                            174      173                  113**  120**              191

*wersji z 16-calowymi kołami, dla modelu 2.0 T-GDI – z 18-calowymi kołami

**z systemem Idle Stop/Go

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA