REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kojarzony głównie z rynkiem amerykańskim – Lexus RX przeszedł metamorfozę. Czwarta generacja modelu zwraca uwagę wyrazistym, pełnym ostrych krawędzi nadwoziem. Ale, czy przekona do siebie szersze grono Europejczyków? W naszym teście RX200t, czyli egzemplarz napędzany przez dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 238 KM.

Lexus RX, jak mało który model samochodu dostępny w Europie, tak jednoznacznie przywodzi na myśl rynek amerykański. Dwie pierwsze generacje modelu zostały zaprojektowane stricte pod gust amerykańskich kierowców. Europejczycy choć doceniali wysoką jakość konstrukcji Lexusa, narzekali na mało wyszukaną stylizację nadwozia, zbyt miękko zestrojone zawieszenie i zbyt lekko działający układ kierowniczy.

REKLAMA

Wprowadzona niedawno do sprzedaży czwarta generacja RX zrywa z wizerunkiem nudnego SUV-a. Ekstrawagancka stylizacja przyciąga wzrok i rozbudza apetyt na bliższą znajomość z nowym Lexusem.

Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Wprowadzona niedawno do sprzedaży czwarta generacja RX zrywa z wizerunkiem nudnego SUV-a. Ekstrawagancka stylizacja przyciąga wzrok i rozbudza apetyt na bliższą znajomość z nowym Lexusem.

REKLAMA

Pełne ostrych krawędzi i efektownych profili nadwozie nowego RX mierzy 489 cm długości. Dla porównania, nowe BMW X5 jest krótsze o 4 mm, Jeep Grand Cherokee jest krótszy o 6,8 cm, a Volvo XC90 jest dłuższe o 6 cm. Szerokość Lexusa RX to 189,5 cm. BMW X5 jest z kolei szersze o 4,3 cm, Grand Cherokee o 4,8 cm, a Volvo XC90 aż o 11,3 cm. RX okazuje się także stosunkowo niski. Jego nadwozie nowego ma wysokość 169 cm. BMW jest wyższe o 7,2 cm, Jeep o 9,1 cm, a Volvo o 8,5 cm.

Niemniej, mimo nieco wydłużonej sylwetki, nowy Lexus prezentuje się atrakcyjnie. Uwagę przyciągają nowatorsko wyglądające reflektory LED (standard dla wszystkich wersji) ze światłami do jazdy dziennej.

Charakterystyczne akcenty stylizacji tylnej części nadwozia to mocno pochylona tylna szyba i ciekawie zaprojektowane lampy LED.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Standardowo, najuboższa wersja Lexusa RX porusza się na osiemnastocalowych felgach ze stopów lekkich. Wyższe warianty wyposażeniowe – Elegance, Limited Edition, F Sport oraz Prestige są zaopatrzone w obręcze dwudziestocalowe.

Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus IS200t

Test Lexus RX200t – wnętrze

REKLAMA

Z wyglądem nadwozia współgra stylizacja kokpitu Lexusa RX. Narysowana ostrą linią tablic przyrządów wygląda nowatorsko. W zależności od wersji wyposażenia na górze konsoli centralnej umieszczono kolorowy wyświetlacz o przekątnej 8 lub 12,3 cala. Dodatkowy, kolorowy wyświetlacz zainstalowano także obok wskaźników za kołem kierownicy. Rozbudowany system komputera pokładowego można obsługiwać poprzez pokrętło. W wyższych wersjach wyposażeniowych dodatkowo multimedia obsługiwane są poprzez joystick. Jednak, żeby sprawnie obsługiwać system, trzeba się do operowania joystickiem przyzwyczaić. Chwilę też zajmuje nauka interfejsu, ale po nabraniu wprawy odszukanie poszczególnych funkcji nie sprawia kłopotu. 

Tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości, spasowane z dokładnością. Efekt wizualny nieco psuje posrebrzana listwa otaczająca konsolę centralną, ale tego typu wstawki są charakterystyczne dla pojazdów projektowanych w krajach azjatyckich.

Projektanci nie pozostawili dużej przestrzeni wokół kierowcy. O ile osoby o średnim wzroście (ok 180 cm) mogą narzekać na ograniczoną ilość przestrzeni na nogi, to wyżsi prowadzący z pewnością dołożą do tego uwagi na temat ograniczonej przestrzeni nad głową.

Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Za to kierowca ma zapewnioną dobrą widoczność do przodu i na boki. Sporo widać również podczas prób wyjazdu tyłem z miejsca postojowego. Ale w manewrach parkingowych dużym ułatwieniem są czujniki parkowania i kamera cofania (kamera jest wyposażeniem standardowym dla wszystkich wersji wyposażeniowych).

Sporo miejsca mają do dyspozycji pasażerowie tylnej kanapy. Jest składana w proporcjach 40:20:40, a ponadto da się regulować kąt pochylenia oparć i przesuwać jej siedziska. W rezultacie w razie potrzeby możemy zwiększyć przestrzeń na bagaże, która standardowo ma objętość 553 l. Mankamentem utrudniającym pakowanie Lexusa jest wysoki próg załadunku.

Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Test Lexus RX200t – napęd/układ jezdny

Gama napędowa w ofercie Lexusa RX jest bardzo skromna. Do wyboru są dwie wersje – konwencjonalna, napędzana przez turbodoładowaną jednostkę benzynową o pojemności 2 l, rozwijającą moc maksymalną 238 KM przy 4800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1650-4000 obr./min. oraz hybrydowa dysponująca mocą sumaryczną 313 KM.

W ofercie nie znajdziemy ani jednostek wysokoprężnych ani dużych silników benzynowych.

Do redakcyjnej recenzji trafiła wersja 200t, czyli z napędem konwencjonalnym, choć jak na Lexusa nietypowym.

Według danych producenta ważący 1960 kg RX200t przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i może się rozpędzić do 200 km/h. W dzisiejszych czasach tak umiarkowane (jak na klasę Premium) wyniki budzą zaskoczenie.

Dalszą część testu Lexusa RX200t przeczytasz na następnej stronie


Jednak subiektywne odczucie kierowcy względem dynamiki pojazdu jest lepsze niż mogłoby to wynikać z danych katalogowych. Lexus sprawnie nabiera prędkości, a sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów wykazuje dużo szybszą reakcję na gaz niż stosowana w innych modelach Lexusa nowa przekładnia ośmiobiegowa. Choć wciąż zwłoka w redukcji biegu (po wciśnięciu pedału przyspieszania do końca) jest wyczuwalna. Strata dynamiki rozpędzania jest wyraźnie wyczuwalna dopiero przy prędkościach przekraczających 150 km/h. Nie ma się jednak co oszukiwać, RX200t nie jest mistrzem sprintu.

W stosunku do poprzednich generacji, opisywana, jest wyraźnie sztywniejsza. Kierowca ma do wyboru tryby pracy układu napędowego, kierowniczego i amortyzatorów od najmniej dynamicznego Eco, poprzez Normal, aż po Sport S i Sport S+.

Utwardzenie zawieszenia i sztywniejsza konstrukcja sprawiły, że kierowca opisywanego Lexusa czuje się pewniej podczas jazdy po zakrętach. Przechył nadwozia jest wtedy wyraźnie mniejszy niż w modelach poprzednich generacji.

Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

To co się nie zmieniło, to mimo twardszych amortyzatorów, wciąż bardzo wysoki komfort jazdy. Przedział pasażerski Lexusa jest doskonale wyciszony. W efekcie, nawet poruszając się z wysokimi prędkościami, w środku można swobodnie rozmawiać lub słuchać radia. Niewielki szum powietrza towarzyszący szybkiej jeździe to zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza.

Niestety bolączką opisywanego Lexusa jest wysokie zużycie paliwa. Podczas jazd testowych osiągnęliśmy przeciętne „spalanie” w ruchu miejskim w wysokości ok. 13 l na 100 km.

Podobny wynik osiągnęliśmy podczas jazdy po autostradzie z maksymalna dozwoloną prędkością. Z kolei poruszając się z prędkością ok. 100 km/h zużycie paliwa malało do ok. 8,5 l na 100 km.

Zobacz też: Test Lexus IS250 AT6 F Sport: japońska katana!

Test Lexus RX200t – podsumowanie

Najnowsza generacja Lexusa RX z pewnością bardziej przypadnie do gustu europejskim kierowcom niż poprzednie. Wyrazisty wygląd, sztywniejsza konstrukcja i lepsze prowadzenie to zmiany które Europejczycy docenią. Z pewnością, podróżując nowym RX-em nikt nie będzie narzekał na brak komfortu. Duży plus należy się Lexusowi za standardowo występujący w RX napęd na obie osie oraz sprawny sześciobiegowy automat. Mankamentami tego dużego SUVa klasy Premium są brak szlachetnego dźwięku silnika i nie znajdujące rekompensaty w dynamice spore zużycie paliwa. Na ten ostatni zarzut łatwo znaleźć rozwiązanie. Wystarczy wybrać dynamiczniejszą i oszczędniejszą odmianę hybrydową – RX450h.

Lexus RX200t – plusy

  • Wysoki komfort jazdy
  • Bogate wyposażenie
  • Sprawna automatyczna przekładania
  • Dobre wyciszenie
  • Wysoka jakość wykończenia
  • Cena

Lexus RX200t – minusy

  • Spore zużycie paliwa
  • Wysoki próg załadunku
  • Tylko przeciętna dynamika
Test Lexus RX200t

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Lexus RX200t – dane techniczne i spalanie

Lexus RX 200t
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 238 KM/4800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1650-4000 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 553 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 489/189,5/169 cm
Rozstaw osi 279 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Zużycie paliwa* 9,9/6,7/7,9 l/100 km
Cena od 249 600 zł (238 600 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Test Lexus RX200t
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA