| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG

Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG

Nasz testowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG przejechał jak dotąd ok. 2200 km. Pierwsze próby zużycia paliwa prezentują się zachęcająco.

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak to działa?

Instalacja LPG przeznaczona dla samochodów z silnikiem Diesla, opracowana przez polskiego producenta Elpigaz, działa na zasadzie podobnej do nowoczesnych sekwencyjnych instalacji gazowych.

Paliwo jest zasysane do cylindrów (po wcześniejszym wtrysku do kolektora dolotowego) w postaci mieszanki paliwowo powietrznej.

Jednak zastąpienie oleju napędowego gazem LPG występuje w tym przypadku w mniejszym stopniu niż w silnikach benzynowych.

Stopień skomplikowania konstrukcji najnowocześniejszych silników wysokoprężnych, np. występującego w Fiacie silnika 1,3 Multijet pozwala na zastąpienie zasilania olejem napędowym w 15-25 %. Oznacza to, że samochód podczas jazdy wciąż zużywa olej napędowy, choć w ilościach o 15-25% mniejszych niż w przypadku egzemplarzy niewyposażonych w instalację LPG.

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak się sprawuje w praktyce?

Mniejsze (niż w przypadku zestawów z silnikami benzynowymi) zużycie gazu LPG pozwala na wyposażenie instalacji w mniejszy zbiornik gazu. W bagażniku redakcyjnego Fiata 500 Multijet zamontowano zbiornik o objętości 20 l. Butlę można napełnić w 80% objętości.

Czy jazda z instalacją Vela Diesel jest w jakimś stopniu uciążliwa? Czy instalacja LPG daje o sobie znać?

Zobacz też: Wrangler Diesel zasilany LPG wystartuje w rajdzie off-roadowym!

Wręcz przeciwnie.

Jednostka napędowa uruchamia się w trybie zasilanym olejem napędowym. Komputer sterujący uruchamia system zasilania LPG po odpowiednim rozgrzaniu silnika. Załączenie instalacji objawia się wyraźnym… zwiększeniem dynamiki!

Kultura i odgłos pracy jednostki napędowej pozostają na niezmienionym poziomie, jednak znacznie wzrasta elastyczność silnika, wzrasta również dynamika przyspieszania.

Przez pierwsze 2200 km, które przejechaliśmy redakcyjnym Fiatem, mierzyliśmy zużycie paliwa głównie w warunkach miejskich. Przy czym nie stosowaliśmy zasad ekojazdy. Większość odcinków pokonywaliśmy dynamicznie, lub poruszając się w korkach z wyłączonym systemem start&stop.

W trudnych, miejskich warunkach udało nam się przejechać ok. 560 km na jednym baku. Średnie zużycie paliwa wyniosło odpowiednio: 2,06 l na 100 km (LPG) oraz 5,55 l na 100 km (ON).

Podczas mniej dynamicznych jazd w ruchu miejskim, zużycie oleju napędowego spada do 4,8 l na 100 km, a LPG do 1,8 l na 100 km.

Duże oszczędności można uzyskać podróżując w trasie. Po przejechaniu około 80 km w gęstym ruchu miejskim, wyjechaliśmy na drogę szybkiego ruchu. Pędząc z dozwoloną prędkością autostradową uzyskaliśmy zasięg na jednym baku wynoszący 750 km. Wynik zużycia paliwa był dużo lepszy od tego, który uzyskaliśmy w warunkach miejskich i wyniósł 3,7 l na 100 km w przypadku oleju napędowego oraz 1,7 l na 100 km w przypadku LPG.

Kolejny odcinek testu: Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mira Michalska

Doradca

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »