REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Tomasz Korniejew
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie najnowszej, czwartej generacji Mazdy MX-5 było dla japońskich inżynierów wyzwaniem. Bo jak zmodernizować i jednocześnie nie zepsuć jednej z ikon motoryzacji? Szefowie koncernu mieli na to doskonały sposób, który wyrazili jednym zdaniem – wracamy do korzeni.

Od momentu wprowadzenia do oferty pierwszej generacji MX-5, Mazda sprzedała na świecie ponad 950 tys. sztuk legendarnego roadstera. Atrakcyjna cena zakupu, ładne nadwozie, a przede wszystkim perspektywa frajdy z prowadzenia i niskich kosztów eksploatacji przyciągnęły do salonów Mazdy rzesze nabywców.

REKLAMA

Stałym trendem w świecie motoryzacji jest fakt, że każda kolejna odsłona modelu jest większa, cięższa i nieco droższa od poprzedniej. W efekcie dzisiejsze samochody segmentu B są o wiele większe niż pierwsze modele segmentu kompaktów.

REKLAMA

Nie inaczej było z Mazdą MX-5. Trzecia (schodząca z rynku) generacja była nie dość, że sporo większa i cięższa od pierwszej, to jeszcze mogła zostać wyposażona w blaszany, składany dach. W efekcie, auto wciąż dobrze jeździło, ale zaczęło się zbliżać do „tłustych” europejskich dwuosobowych kabrioletów, a oddalać od klasycznych zwinnych roadsterów z materiałowym dachem.

Rozważając nad przyszłością modelu MX-5, zarząd Mazdy doszedł do wniosku, że najwyższy czas przestać podążać za trendem i wrócić do korzeni. Czyli z MX-5 znów zrobić lekkie, zwinne auto, którego największą zaletą są doskonałe właściwości jezdne. Czy to się udało?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda MX-5 2015 – mniejsza niż poprzedniczka

Nadwozie czwartej generacji Mazdy MX-5 to książkowy przykład sylwetki roadstera. Długa maska, krótka przednia szyba, nisko osadzone nadwozie, dwa miejsca, niewielkie szyby boczne, materiałowy dach, krótka linia bagażnika, duże koła i piękne przetłoczenia na błotnikach. Całość prezentuje się zgrabnie, a dzięki nietypowym projektom reflektorów (LED) i tylnych świateł – bardzo nowocześnie.

Najnowsza MX-5 jest aż o 10,5 cm krótsza, o 19,8 cm szersza i o 3 cm niższa od modelu schodzącego z rynku. Jest od niego także o 100 kg lżejsza.

W opisywanej Mazdzie, jak na roadstera przystało, siedziska foteli są umieszczone nisko nad podłogą, co wymusza sportową pozycję za kierownicą – z nogami wyciągniętymi do przodu.

Za projekt foteli odpowiadała renomowana firma Recaro, która maksymalnie odchudziła ich konstrukcję. Efekt pracy inżynierów jest bardzo dobry, bo w MX-5 siedzi się bardzo wygodnie, a profil oparć zapewnia odpowiednie podparcie podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach. Co więcej, w bogatszej wersji wyposażeniowej zintegrowane zagłówki foteli są wyposażone w dodatkowe głośniki.

Kokpit najnowszej MX-5 jest ładnie zaprojektowany, wykonany z materiałów wysokiej jakości, spasowanych z dokładnością.

Atrakcyjne jest zwłaszcza białe podświetlenie „zegarów”.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda MX-5 2015 – esencja roadstera

REKLAMA

W gamie napędowej MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie benzynowe i wolnossące. Podstawowym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,5 l, rozwijająca moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 150 KM przy 4800 obr./min. Mocniejszą wersję napędza silnik o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min.

Według zapewnień producenta słabsza odmiana MX-5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i może pojechać z maksymalną prędkością 204 km/h. Mocniejsza odmiana „setkę” osiąga o sekundę szybciej o może się rozpędzić do 214 km/h.

Konstruktorzy MX-5 postawili na prostotę. Przejawia się to m.in. w mechanizmie składania i rozkładania materiałowego dachu. Jego rozłożenie i złożenie trwa około sekundy i jest to chyba najprostszy system rozkładania i składania dachu na świecie – robi się to ręcznie, siedząc we wnętrzu. Żeby otworzyć dach, wystarczy zwolnić zaczep i przesunąć dach do tyłu. Nic więcej. Aby go zamknąć, wystarczy pociągnąć za dźwignię pomiędzy oparciami foteli i zatrzasnąć dach. Proste i szybkie.

Bez względu na to, którą wersją silnikową jedziemy, MX-5 daje mnóstwo frajdy z jazdy. Tak naprawdę, podczas jazd testowych, słabsza odmiana z silnikiem 1,5 l bardziej przypadła nam do gustu. W pełni spełnia założenia klasycznego roadstera.

Idealny rozkład mas 50:50, napęd na tył i bardzo precyzyjny układ kierowniczy zachęcają kierowcę do popuszczenia wodzy fantazji. Dwuosobowa Mazda to wprost wymarzony pojazd na przejażdżki równymi, krętymi drogami.

W porównaniu do poprzedniczki, zawieszenie obecnej generacji jest ustawione bardziej komfortowo, a nadwozie ma nieznacznie większą tendencję do przechyłów. Niemniej lekkość konstrukcji i świetne wyważenie sprawiają, że kierowca MX-5 z odwagą i poczuciem panowania nad sytuacją pokonuje każdy napotkany ciasny zakręt.

W porównaniu do poprzedniczki udało się obniżyć zużycie paliwa. W przypadku wersji 160-konnej, średnie „spalanie” z dynamicznie pokonanego odcinka górskiego, pełnego stromych wzniesień, wyniosło około 8 l na 100 km. Podczas spokojniejszej jazdy w podobnych warunkach, zużycie paliwa malało do 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015 - podsumowanie

Mazda kolejny raz postanowiła pójść własną drogą. Wcześniej, rezygnując z wprowadzenia do oferty silników będących efektem trendu zwanego downsizingiem, teraz - zmniejszając kolejną generację modelu i pozbawiając MX-5 blaszanego dachu. Po pierwszej przejażdżce dostępnym już na polskim rynku modelu możemy przyznać, że była to dobra decyzja.

Na polskim rynku cennik Mazdy MX-5 z silnikiem 1,5 l otwiera kwota 89 900 zł. Podstawowa odmiana z silnikiem o pojemności 2 l, kosztuje 96 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda MX-5 – dane techniczne

Mazda MX-5 2015
Typ silnika benzynowy benzynowy
Pojemność  1496 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V R4/16V
Maksymalna moc 131 KM/7000 obr./min. 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 5 Nm/4800 obr./min. 200 Nm/4600 obr./min.
Napęd tylny tylny
Skrzynia biegów man. 6-bieg. man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 130 l 130 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 391,5/173,5/122,5 cm 391,5/173,5/122,5 cm
Rozstaw osi 231 cm 231 cm
V-max 204 km/h 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,3 s
Zużycie paliwa* 6,0/4,9/7,9 l/100 km 6,9/5,5/9,3 l/100 km
Cena od 89 900 zł 96 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA