REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi A3 Sportback e-tron

Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowa hybryda Audi - A3 e-tron, dysponuje mocą maksymalną 204 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s. Producent obiecuje, że pojazd zużywa 1,5 l benzyny na 100 km. Mrzonki?

Mimo że jeszcze całkiem niedawno na rozwój technologii hybrydowej postawiła Toyota, a pozostali producenci głównie przyglądali się jej poczynaniom w tym zakresie, obecnie każdy chcący się liczyć producent samochodów ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model hybrydowy.

REKLAMA

REKLAMA

Także w tym przypadku, firmy motoryzacyjne starają się ze sobą konkurować modyfikując i ulepszając układy hybrydowe. Obecnie rozwiązań jest wiele, począwszy od najbardziej klasycznych układów łączących jednostkę elektryczną ze spalinową zasilaną benzyną i bezstopniową skrzynią biegów, poprzez działające na tej samej zasadzie systemy ale z technologią plug in (możliwość ładowania baterii z sieci), aż po układy przekazujące napęd na obie osie, również ze skrzyniami bezstopnowymi ale łączącymi np. silnik elektryczny napędzający tylną oś i silnik wysokoprężny napędzający przednią oś.

Audi, w modelu A3 Sportback e-tron zdecydowało się połączyć klasykę, czyli układ silnika benzynowego (w tym przypadku 1,4 TSI o mocy 150 KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 100 KM, technologią Plug In oraz dwusprzęgłową, sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią e-Stronic.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Audi A3 Sportback e-tron - smaczki klasy Premium

Marki Premium zazwyczaj zdają sobie sprawę z tego, że od ich produktów potencjalni nabywcy oczekują czegoś więcej. Tym czymś więcej w przypadku Audi A3 e-tron jest np. świetny wygląd. Hybrydowy kompakt ze standardowymi siedemnastocalowymi obręczami kół, obniżonym zawieszeniem, spojlerem i dziarsko powyginanym przednim zderzakiem prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy jego kształt podkreśla wyrazisty czerwony kolor, a reflektory rozbłysną światłem LED.

REKLAMA

Jednak na tym nie koniec. Właściciel e-tron, zada szyku także wtedy, gdy podjedzie do miejskiej stacji ładowania samochodów elektrycznych i postanowi podłączyć swoje Audi do sieci. Gniazdo ładowania w A3, ukryte jest pod logiem producenta na grillu, a jego odchylanie jest niezwykle efektowne.

O tym, że mamy do czynienia z autem z napędem hybrydowym informują emblematy e-trone umieszczone na atrapie chłodnicy i pokrywie bagażnika. Poza tym, pojazd nie różni się niczym od klasycznej wersji A3 Sportback. Wymiary zewnętrzne są takie same.

Różnią się za to wymiary wewnętrzne, a konkretnie pojemność bagażnika. W hybrydzie przedział bagażowy ma objętość 280 l, czyli jest o 100 l mniejszy niż w klasycznej odmianie modelu.

Jest to wynik spotykany zazwyczaj w samochodach segmentu B, niemniej wystarczający dla pary do spakowania się na dłuższe wakacje. W przypadku wyjazdu we czwórkę przyda się boks dachowy.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Przedział pasażerski e-tron został wykończony na poziomie do którego przyzwyczaiło na Audi. Wysokiej jakości materiały idą w parze z precyzją montażu. Doskonałe są fotele – wygodne, z obszernymi siedziskami i odpowiednim profilem oparć.

Design kokpitu jest identyczny z tradycyjną odmianą modelu. Różnice widać w detalach. Na przykład w zestawie „zegarów”, w którym zamiast obrotomierza umieszczono wskaźnik pracy układu hybrydowego. A zamiast wskaźnika temperatury silnika wstawiono wskaźnik poziomu naładowania baterii.

Poza wspomnianą pojemnością bagażnika, nie zmieniła się obszerność wnętrza – z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu, wysokim pasażerom (powyżej 185 cm wzrostu) może doskwierać zbyt mała ilość miejsca w okolicach kolan.

Hybrydowe Audi już w podstawowej odmianie Attraction jest bogato wyposażone. Bez dopłaty nabywca otrzyma m.in. dwusprzęgłową skrzynię e-Stronic, tzw. komfortowy kluczyk – umożliwiający zbliżeniowe otwieranie i zamykanie drzwi, system Audi Drive Selekt z 4 trybami pracy, komputer pokładowy, radio MMI, czy automatyczną klimatyzację.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Według danych producenta, napęd Audi A3 e-tron składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,4 l z serii TFSI rozwijającego moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. oraz z silnika elektrycznego rozwijającego moc maksymalną 100 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przy czym moc systemowa całego układu to 204 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm.

Umożliwia to rozpędzenie ważącej 1540 kg hybrydy od 0 do 100 km/h w 7,6 s.

Co więcej, producent deklaruje że samochód jest w stanie przejechać dystans do 50 km z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej. Może się też poruszać bez uruchamiania silnika spalinowego z prędkością do 130 km/h.

Rzeczywiście kompaktowe Audi to jedna z niewielu hybryd dostępnych na rynku, w których można się cieszyć z komfortu jazdy z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego w ruchu miejskim. Ustawiając tryb jazdy EV, jeżeli stopień naładowania baterii na to pozwoli, bez względu na to jak mocno wciśniemy pedał przyspieszania, auto będzie mknęło bezszelestnie do 130 km/h.

Niestety, przejechanie dystansu 50 km „na prądzie” w normalnej, miejskiej eksploatacji wydaje się nierealne. Byliśmy blisko deklarowanego zasięgu, ale przejechaliśmy 45 km.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

Gdy bateria zostanie rozładowana możemy ją naładować z gniazdka elektrycznego – trwa to od ok. 2 godzin w przypadku gdy użyjemy stacji ładowania bądź sieci przemysłowej lub do ok. 4 godzin, gdy używamy sieci domowej.

Możemy też przełączyć samochód w tryb Hybrid Charge i użyć silnika spalinowego do napędu pojazdu oraz jako generatora ładującego baterię. Akumulator będzie ładowany również z wykorzystaniem energii kinetycznej. Niestety w tym przypadku, zużycie paliwa znacząco wzrasta, co w zestawieniu ze zbiornikiem paliwa o pojemności 50 l, skutkuje znacznym ograniczeniem zasięgu. Według informacji producenta należy przejechać w tym trybie ok. 80 km (w trasie), by naładować w pełni rozładowany akumulator.

Pozostałe dwa tryby jazdy to Hybrid Auto, w którym komputer automatycznie steruje pracą układu wykorzystując cały potencjał napędu hybrydowego, oraz tryb Hybrid Hold - oszczędności energii elektrycznej, w którym komputer sterujący wykorzystuje silnik spalinowy, ale nie obciąża go ładowaniem akumulatora. Po prostu oszczędza zmagazynowaną energię do wykorzystania np. podczas przejazdu przez miasto.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Test Audi A3 Sportback e-tron - 1,5 l na 100 km? To nie mrzonki

A jak Audi A3 e-tron radzi sobie na drodze? Jak na pojazd hybrydowy świetnie. Precyzyjny układ kierowniczy i tradycyjna przekładnia (zamiast bezstopniowej) sprawiają, że kierowca ma sporo frajdy. Zabawę za kierownicą poprawia dość sztywne zawieszenie. Ale na nierównej drodze nie jest już tak różowo. Hybryda jest cięższa o 180 kg od A3 z benzynowym silnikiem o mocy 180 KM, co przekłada się negatywnie na komfort tłumienia nierówności.

Ale to nie wszystko. Zwiększona masa i przesunięty środek ciężkości rodzą konsekwencje w postaci podsterowności podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Hybrydowe Audi jeździ co prawda lepiej niż niejedno auto kompaktowe z tradycyjnym napędem, ale gorzej niż klasyczne odmiany A3.

Okazuje się, że deklarowane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 1,5 l na 100 km jest możliwe do osiągnięcia. Jednak na krótkich, kilkunastokilometrowych odcinkach miejskich, na których w większości będziemy korzystać z w pełni naładowanego akumulatora. Z pewnością z tak niskiego zużycia paliwa będą się mogły cieszyć osoby, które mają możliwość ładowania samochodu z gniazdka także w miejscu pracy.

Pozostali użytkownicy, którzy będą korzystać z trybu automatycznego, będą się musieli liczyć ze zużyciem paliwa w ruchu miejskim na poziomie 5,8 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie „Spalanie” wzrasta do około 6,3 l na 100 km.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Test Audi A3 Sportback e-tron - podsumowanie

Audi A3 e-tron to oszczędne i dynamiczne auto. Jest świetnie wykończone, doskonale wygląda i jest bogato wyposażone. Ale, żeby w pełni efektywnie wykorzystać możliwości jego napędu (chodzi głównie o jazdę z wykorzystaniem silnika elektrycznego) trzeba mieć dostęp do odpowiedniej infrastruktury. Choćby miejsce do doładowania baterii w miejscu pracy. W Polskich warunkach to wciąż przywilej garstki pracujących.

A w przypadku, gdy nie będziemy mogli korzystać w pełni z potencjału niemieckiej hybrydy, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - na co łatwiej nam wydać pieniądze. Czy przeznaczyć 172 300 zł na wersję e-tron, czy może 134 000 zł na A3 z silnikiem 1.8 TFSI/180 KM z napędem quattro, zautomatyzowaną przekładnią S-tronic, które od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 s i ma o 100 l większy bagażnik?

Audi A3 Sportback e-tron - dane techniczne

Audi A3 Sportback e-tron 204 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 150 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3500 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 100 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-biegń
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 431/178,5/142,5 cm
Rozstaw osi 263,6 cm
V-max 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Zużycie paliwa* 1,5 l/100 km
Cena od 172 300 zł
*średnie
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Audi A3 Sportback e-tron komputer
Audi
Audi A3 Sportback e-tron wnętrze
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa online, objazdy. Które drogi i skrzyżowania będą nieprzejezdne? [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu. Utrudnienia na drogach pojawiają się już 19 marca.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA