REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia w wersji kombi to auto cieszące się ogromnym zainteresowaniem na polskim rynku. Samochód z pogranicza segmentów C i D, łączy przestronność pojazdów klasy średniej z ceną aut kompaktowych. Ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i obszerna paleta silników to najważniejsze walory czeskiego kombi. Jakiś czas temu dołączył do nich nowy atrybut – napęd na cztery koła.

Skoda Octavia z napędem 4x4

Skoda Octavia kombi w wersji z napędem koła nie różni się w sposób widoczny od innych odmian. Spoglądając na jej nadwozie, nie dostrzeżemy zatem żadnych plastikowych listew ochronnych na zderzakach, imitacji osłony podwozia czy poszerzonych nadkoli. Nawet prześwit auta nie uległ zwiększeniu (ma on 139 mm). Jedynie logo 4x4 umieszczone po prawej stronie klapy bagażnik pozwala odróżnić  wersję z napędem wszystkich kół od innych odmian.

REKLAMA

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM

Skoda Octavia z napędem 4x4 i silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM

Skoda

Istotniejszych zmian nie dostrzeżemy także we wnętrzu. Skoda Octavia 4x4 to ta sama Octavia do jakich przyzwyczaił nas czeski producent – wystarczająca przestronna by w obu rzędach siedzeń wygodnie podróżowali pasażerowie o wzroście nawet 190 cm, z pokaźnych rozmiarów, 610-litrowym bagażnikiem (który może zostać wyposażony w specjalną gumową wykładzinę ułatwiającą czyszczenie kufra), przejrzystym kokpitem wykonanym z miękkich i przyjemnych w dotyku plastików oraz szeregiem nowoczesnych gadżetów. Imponuje przede wszystkim ogromny, świetnie reagujący na dotyk 8-calowy ekran systemu nawigacyjnego COLUMBUS, który nie dość, że prezentuje wysokiej rozdzielczości grafiki, to na dodatek reaguje na ruchy ręki kiedy ta zbliża się do ekranu. W czasie korzystania np. z nawigacji na ekranie nie ma niczego poza mapą, a odpowiednie okno menu do zarządzania nią albo innymi funkcjami systemu pojawia się dopiero, gdy zbliżymy rękę do ekranu. Dzięki temu obraz jest większy i bardziej czytelny.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

REKLAMA

Przyjemne wrażenia z jazdy zapewnia także opcjonalny system audio marki Canton o mocy 570 Wat. Prezentuje dobrej jakości dźwięk, a przy tym wymaga relatywnie niskiej dopłaty – zaledwie 1900 zł. System muzyczny może ukazać swoje wszystkie walory także dzięki temu, że auto jest dobrze wyciszone i nawet w czasie jazdy z autostradowymi prędkościami szumy powietrza opływającego auto są niewielkie.

Jedną z ciekawszych funkcji jaką oferuje Skoda Octavia jest wybór profilu jazdy. Dostępne są cztery tryby (ECO, Normal, Sport i Individual), które wpływają na siłę wspomagania kierownicy oraz reakcję silnika na gaz. A żywiołowość tego ostatniego jest faktycznie mocno uzależniona od wybranego profilu. Najmniejszą ochotę do jazdy motor prezentuje w trybie ECO. Auto niezwykle spokojnie nabiera prędkości i trudno uwierzyć kierowcy, że pod maską Skody pracuje 2-litrowy silnik z serii TDI o mocy 140 KM. Kosztem osiągów można jednak uzyskać spalanie w mieście na poziomie 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Dopiero w trybie Normal i Sport jednostka napędowa pracuje tak jak ma przykazane. Spontanicznie reaguje na gaz już od 1800 obr./min by pokazać pełnię swych możliwości przy 2500 obr./min. Nawet z kompletem 4 osób i ich bagażem, Octavia rozpędza się bardzo energicznie. Spalanie w mieście wzrasta do ok. 7,0 litrów na 100 km, co nadal jest dobrym wynikiem jak na kombi z napędem 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wysoka dynamika jazdy, nawet na mokrej nawierzchni, jest zasługą m.in. nowego systemu napędu na cztery koła. Octavia III 4x4 otrzymała bowiem najnowsze sprzęgło Haldex piątej generacji. W porównaniu do Haldexa 4 na którym bazowała poprzednia Octavia 4x4, nowy układ jest lżejszy o 1,4 kg i choć pozbawiony jest akumulatora ciśnienia, to jeszcze szybciej przenosi moment obrotowy na koła. Z tego powodu nie ma problemu aby nowa Skoda Octavia kombi 4x4 rozpędziła się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy. Bardzo dobre osiągi to również efekt niskiej masy pojazdu (1380 kg), dobrze zestopniowanej i niezwykle precyzyjnie działającej skrzyni biegów oraz seryjnej, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Zawieszenie Octavii 4x4 zestrojono pod kątem komfortu, dlatego auto całkiem sprawnie radzi sobie z pokonywaniem miejskich studzienek i drobnych poprzecznych nierówności. Dźwięk pracującego zawieszenia jest przyjemnie wytłumiony, a drgania i wstrząsy są niwelowane do akceptowalnych wartości. Na ostrych zakrętach auto ma tendencję do odczuwalnych przechyłów, które dodatkowo są potęgowane przez nieduże opony o wysokim jak na dzisiejsze standardy profilu (205/55 R16). Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym, lekkim oporem, a przy tym całkiem nieźle przekazuje informacje o poziomie przyczepności przednich kół do drogi.

Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy

Pod względem ceny Octavia III generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjnie jak na europejskie warunki płacowe. Podstawowa wersja kombi z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 65 250 zł i w standardzie posiada 6 poduszek powietrznych, komplet systemów stabilizacji toru jazdy, manualną klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane przednie szyby, relingi dachowe, światła do jazdy dziennej czy halogeny. Niestety, najtańsza odmiana Octavii kombi z napędem 4x4 kosztuje aż 94 600 zł, bowiem dostępna jest w wyższym pakiecie wyposażenia i łączona jest z mocniejszym 105-konnym silnikiem diesla 1.6 TDI. Prezentowany egzemplarz to wersja Elegance z najmocniejszym silnikiem Diesla. Doposażona w liczne dodatki jak m.in. w nawigację, system automatycznego parkowania, reflektory bi-ksenowe, radio Canton kosztuje aż 130 700 zł.

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    REKLAMA

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    REKLAMA

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    REKLAMA