REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C4 Cactus to auto o zaskakującym wyglądzie, wnętrzu wyposażonym w sufitową poduszkę bezpieczeństwa i fotelach przypominających domową sofę. Jak jeździ ta zaskakująca mieszanka? Czy silnik o mocy 82 KM da sobie radę z autem przypominającym terenówkę?

Test Citroen C4 Cactus: nadwozie

Niecodzienna, odważna, a może dziwaczna? Trudno jednoznacznie ocenić sylwetkę nowego Citroena C4 Cactusa. Z jednej strony wzbudza on ogromne zaciekawienie, a z drugiej spotyka się ze ścianą ostrej krytyki. Jego jednoznaczna chęć wyróżnienia się spośród gąszczu innych aut jest jednak na tyle przekonująca i autentyczna, że obserwator mimowolnie poddaje się jej sile i zaczyna zwracać uwagę na liczne detale nadwozia.

REKLAMA

Interesująca jest zwłaszcza boczna strona Cactusa z charakterystycznymi Airbumpami czyli nakładkami wykonanymi z tworzywa sztucznego wypełnionego powietrzem. Choć stanowią wyraźny element stylizacyjny pojazdu, to okazują się także szalenie funkcjonalne, bowiem minimalizują ryzyko uszkodzenia drzwi na skutek kontaktu z innymi obiektami. Niesztampowy jest także dach pojazdu, który wydaje się być oddzielony od reszty karoserii oraz  relingi dachowe z ostro zakończonymi końcówkami.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe kontrowersje wzbudza jednak przedni pas Cactusa, wyposażony w trzy rzędy świateł (dzienne, mijania, halogenowe). Ich charakterystyczny układ przypomina nieco głowę owada. I choć spektrum skojarzeń jakie wzbudza Cactus jest szerokie, to trzeba przyznać, że trudno znaleźć osobę, która przeszłaby obojętnie obok tego samochodu. Co więcej, Cactus świetnie wpisuje się w dzisiejsze wymagania rynku - wygląda jak auto terenowe, ma bardzo duży prześwit (aż 21 cm), a przy tym jest niski (1 480 mm) i krótki (4 157 mm), przez co łatwo dla niego o miejsce parkingowe nawet w podziemnych garażach.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: wnetrze

We wnętrzu Citroen C4 Cactus jest co najmniej równie ciekawy co na zewnątrz. Jego deska rozdzielcza jest niemożliwa do pomylenia z jakąkolwiek inną. Schowek pasażera przypominający markową walizkę (poduszka powietrzna została przeniesiona na sufit), dwubarwna kolorystyka kokpitu, ciekawa faktura plastików i nisko umieszczone nawiewy to tylko część nietuzinkowych rozwiązań. Zmiany dotknęły także wskaźniki. Analogowe zegary ustąpiły miejsca cyfrowemu wyświetlaczowi o przekątnej 7 cali, którego charakteryzują dwie cechy : bardzo wysoka jakość podświetlenia oraz brak ważnych urządzeń pomiarowych jak obrotomierz czy wskaźnik temperatury silnika. Do sterowania klimatyzacją, systemem multimedialnym i komputerem pokładowym służy z kolei centralny ekran dotykowy, o przekątnej 8 cali. Ma dobrą rozdzielczość i żywą kolorystykę, ale jego obsługa jest zbyt czasochłonna. Brakuje przede wszystkim analogowych przycisków i pokręteł do obsługi radia i klimatyzacji. Bardzo dobrze prezentuje się za to jakość prezentowanych map.

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

Z punktu widzenia kierowcy dobrze ocenić należy miękki niczym sofa fotel z wyjątkowo nisko umieszczonym punktem podparcia bioder (na długich trasach może on jednak nieco męczyć), dobrą widoczność do przodu i na boki, oraz wykończone miękkim materiałem boczki drzwi. Te ostatnie, wyposażono w materiałowe uchwyty zamiast plastikowych rączek.Imponująca jest także przestronność kabiny nowego Citroena C4 Cactusa. Bez większych wyrzeczeń pomieści ona 4 osoby o wzroście ok. 180 cm, a niższy komfort jazdy, z uwagi na specyficzne wyprofilowanie podłogi, może jedynie odczuwać pasażer siedzący tuż przy kierowcy. Bagażnik jest duży (358 l), ale przeszkadzać może jego dość wysoki próg załadunkowy oraz składane tylko w całości oparcie kanapy.

Słabiej ocenić należy za to panoramiczny szklany dach pozbawiony rolety, uchylne szyby w tylnych drzwiach, brak podświetlenia przycisków służących sterowaniu lusterkami oraz zbyt nisko poprowadzoną górną krawędź przedniej szyby, która ogranicza widoczność sygnalizatorów na skrzyżowaniu.Także materiały użyte do budowy kokpitu to w większości twarde plastiki.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: prowadzenie

Citroen C4 Cactus nie jest autem, które zachęca do dynamicznej jazdy. Jego zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej ma wyraźnie miękkie nastawy i dobrze radzi sobie z pokonywaniem poprzecznych nierówności, ale w zakrętach pozwala karoserii na wyraźne przechyły. Także większe studzienki nie ujdą uwadze pasażerów. Miękkie zawieszenie w połączeniu z wysokim prześwitem (aż 21 cm) pozwalają jednak bezstresowo wjeżdżać na wysokie krawężniki, pokonywać na przełaj piaszczyste dukty czy brukowane jezdnie. Brak napędu na wszystkie koła (nawet w opcji) uniemożliwia jednak traktowanie Cactusa jako auta do jazdy w trudniejszym terenie.

W trakcie jazdy po krętej drodze szybko okazuje się, że Cactus stworzony został do komfortowej eksploracji nowych miejsc, a nie błyskawicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Przekonuje o tym nie tylko miękko zestrojone zawieszenie, ale przede wszystkim układ kierowniczy, który pracuje ospale i powolnie. Choć siła wspomagania jest duża, to brak mu bezpośredniości w działaniu.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: silnik i skrzynia biegów

Do możliwości układu jezdnego Cactusa dobrze dopasowano podstawowy silnik 1.2 16V o mocy 82 KM. Konstrukcja identyczna jak w przypadku Peugeota 301 nie zachwyca osiągami, ale w ruchu miejskim jest wystarczająco dynamiczna (dobrze "zbiera się" z niskich obrotów) i odznacza się niskim zapotrzebowaniem na paliwośrednio ok. 7,1 l benzyny na 100 km. Na trasie przy prędkości 100 km/h spalanie spada do zaledwie 4,8 l/100 km. Charakterystyczny warkot 3-cylindrowego silnika jest przyjemny dla ucha, a kabina Cactusa jest nieźle wyciszona nawet przy jeździe z prędkością 140 km/h.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Bardzo słabe noty należą się za to 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów (także z Peugeota 301). Jest nieprecyzyjna, a jej lewarek porusza się zbyt swobodnie, sprawiając wrażenie jakby mechanizm przekładni uległ zużyciu. Z czasem można do niej przywyknąć, ale pierwsze wrażenie jest bardzo kiepskie.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na 266-milimetrowych tarczach, a z tyłu na 8-calowych bębnach prezentuje się mało okazale na papierze, ale dzięki bardzo niskiej masie pojazdu (zaledwie 965 kg!) jest wystarczająco wydajny. Wyżej położony środek ciężkości, w połączeniu z miękkim zawieszeniem powoduje, że auto odczuwalnie nurkuje w trakcie hamowania. Bardzo sprawnie pracuje pedał hamulca - działa zdecydowanie i szybko.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: cena i wyposażenie

Citroen C4 Cactus nie jest drogim autem jeśli uwzględnimy rodzaj pojazdu, jego wyposażenie i kubaturę wnętrza. Najtańszy Cactus kosztuje 51 900 zł. Prezentowany egzemplarz posiada najbogatszą wersję wyposażenia Shine Edition (za 68 400 zł bez promocji) i kilka opcji dodatkowych jak np. 17-calowe alufelgi przez co cena poszybowała do 72 500 zł (obecnie egzemplarz taki dostępny jest nawet za 67 500 zł). W cenie tej auto posiada już nawigację GPS, lepszą tapicerkę siedzeń, panoramiczny dach, podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania z czujnikami, tempomat, 6 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa itd. Trudno o równie bogato wyposażonego konkurenta tego segmentu w takiej cenie.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: opinia

Długo nie mogłem się przekonać do nowego Citroena C4 Cactusa. Niesztampowa sylwetka była aż nadto odważna i nowatorska. Okazało się jednak, że w tym przypadku forma nie przerosła treści. Cactus wzbudza ciekawość i sympatię. Wnętrze jest przestronne, bagażnik duży, a przednie fotele przypominają swoją wygodą miękką sofę. I choć osiągi Citroena C4 Cactusa z silnikiem 1.2 PT 82 KM są słabe, reakcja na ruch kierownicy zbyt powolna, a zawieszenie nieco za miękkie w zakrętach, to Cactus daje się lubić w codziennej eksploatacji. Nie zachęca do dynamicznej jazdy, pozwalając się odprężyć i wygodnie rozsiąść za kierownicą. Przyjemnie amortyzuje nierówności, dobrze radząc sobie z wysokimi krawężnikami czy głębokimi studzienkami, jest przestronny i zaskakująco dobrze wyposażony. I choć pod pewnymi względami czuć, że auto było tworzone niskim kosztem, to efekt końcowy pozwala kierowcy poczuć się modnie, stylowo i nowocześnie. I o to chyba chodziło!

Dane techniczne Citroen C4 Cactus 1.2 12V PureTech 82 KM

Samochód Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika HMZ
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 3
Pojemność skokowa 1199 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 60/82 kW/KM przy 5750 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 118Nm przy 2750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 12,9 s
Prędkość maksymalna 167 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 5,6/4,0/4,6 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 157 /1 729/1 480 mm
Rozstaw osi 2 595 mm
Masa własna 965 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 358 l
Ładowność 535 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,02
Średnica zawracania 10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena od 51 900 zł

Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA