REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.

Tomasz Korniejew
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Seat Leon ST bez kompleksów wkracza do walki o portfele kierowców szukających kompaktowego kombi. A w wersji ze 105-konnym silnikiem Diesla i manualną pięciobiegową (!) przekładnią dodatkowo rozbraja znikomym zużyciem paliwa i niespodziewanie sprawnym układem napędowym.

Większość osób, choć trochę zorientowanych w rynku motoryzacyjnym ze zdziwieniem spogląda w dane techniczne Seata Leona ST, który trafił do redakcyjnej recenzji. Faktycznie, silnik Diesla o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM w połączeniu z pięciobiegową skrzynią nie wydaje się zestawem, który cechuje z jednej strony niskie zużycie paliwa, z drugiej – dobre wyciszenie przy wyższych prędkościach.

REKLAMA

A biorąc pod uwagę fakt, że kompaktowe kombi pełni najczęściej rolę pojazdu rodzinnego, który jest stosunkowo często wykorzystywany do podróżowania, wprowadzenie do oferty pięciobiegowej skrzyni tym bardziej wywołało u nas konsternację.

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – nadwozie

Najnowszy Seat Leon ST, czyli kombi wygląda odrobinę gorzej od pięcio i trzydrzwiowej wersji hatchback, ale wciąż jest to jeden z najładniejszych modeli w klasie.

W zależności od wersji wyposażenia nadwozie Leona ST mogą dodatkowo ozdobić nowatorskie reflektory LED i atrakcyjne felgi ze stopów lekkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie hiszpańskiego kombi ma długość 453,5 cm a rozstaw osi wynosi 262 cm.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – wnętrze

Wnętrze Seata Leona ST sprzyja długim podróżom. Narysowana ostrą linią tablica przyrządów jest rozplanowana ergonomicznie i spasowana z dokładnością. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości.

REKLAMA

Fotele są obszerne i odpowiednio wyprofilowane. Zakres regulacji fotela kierowcy ułatwia znalezienie optymalnej pozycji. Bardzo atrakcyjnie wyglądają „zegary” ale ich stylizacja sprawia, że odczytywanie prędkości powyżej 100 km/h wymaga skupienia. W górnej części prędkościomierza zmienia się podziałka i osobom do tego nieprzyzwyczajonym może być trudno szybko odczytać wskazywaną wartość.

Powodów do narzekań nie mają pasażerowie tylnej kanapy. Siedzisko zapewnia odpowiedni komfort i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na ciasnotę. Choć należy pamiętać, że trójce dorosłych osób będzie tam ciasno.

Przedział bagażowy Leona ST ma regularny kształt i objętość aż 587 l.

Zobacz też: Test Toyota Auris Touring Sports (kombi) Hybrid: najlepsza w mieście

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – napęd/układ jezdny

Pod maską recenzowanego Seata Leona ST pracuje wysokoprężny czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 105 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale od 1750 do 2750 obr./min.

Silnik pracuje cicho i z werwą napędza Seata od dolnych zakresów obrotów. Co ciekawe Leon zwycięsko wychodzi z prób autostradowych. Okazuje się, że Seatowi udało się doskonale dobrać zestopniowanie pięciobiegowej, manualnej przekładni nie tylko do jazdy w ruchu miejskim, ale także do jazdy w trasie. W rezultacie poruszając się hiszpańskim kombi z prędkością 140 km/h na piątym biegu, wskazówka obrotomierza zatrzymuje się przy ok. 2400 obr./min. Dlatego podczas jazdy z prędkością autostradową we wnętrzu jest cicho, a samochód zużywa około 6 l oleju napędowego na 100 km.

Z kolei w ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie o około 0,5 l na 100 km.

Zawieszenie Leona ST w wersji z silnikiem wysokoprężnym zostało zestrojone dość miękko. Układ kierowniczy działa lekko, co nie każdemu przypadnie do gustu. Niemniej nawet niewprawieni kierowcy nie będą mieć problemu z odpowiednim wyczuciem auta.

Zobacz też: Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana

 Test Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man. – podsumowanie

Wysokoprężny Leon z pięciobiegową, manualną przekładnią zaskakuje sprawnością układu napędowego. Hiszpański kompakt przekonuje do siebie przestronnym i dobrze rozplanowanym wnętrzem, dużym bagażnikiem i wysokim komfortem jazdy.
Podstawowa odmiana Leona ST kosztuje napędzana przez silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 86 KM kosztuje 58 tys. zł. Podstawowa wersja wyposażeniowa z opisanym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM kosztuje 76 800 zł. To prawie 20 tys. zł drożej, choć Leon ST z silnikiem Diesla jest lepiej wyposażony od podstawowej odmiany z jednostką benzynową.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.- dane techniczne

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 105 KM/3000-4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1750-2750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 587 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 453,5/181,6/145,1 cm
Rozstaw osi 262 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Zużycie paliwa* 5,2/3,5/4,1 l/100 km
Cena od 76 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon ST 1.6 TDI 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA