REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana

KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

KIA Optima to ogromne auto o wyjątkowo pięknej linii nadwozia. Pod koniec 2013 roku zostało poddane modernizacji. Jak sprawuje się jej nowa wersja?

Nowa KIA Optima 2014

Marzenia o posiadaniu luksusowej limuzyny, jednoznacznie kojarzonej ze splendorem i przepychem kłębią się w głowach wielu osób. Tego typu samochody potrafią jednak równie skutecznie zachwycać co rozczarowywać. Wysokie koszty eksploatacji, drogie naprawy i przede wszystkim zaporowe ceny skutecznie  zawężają grono osób, snujących radosne wizje o posiadaniu takiego pojazdu. KIA nie została obojętna na tego typu klientów i zaproponowała im limuzynę klasy średniej, w której czuć wysokie aspiracje koreańskiego producenta. Co więcej koszty jej eksploatacji nie powinny przerażać, podobnie jak jej cena. Na dodatek pod koniec 2013 roku auto zostało poddane modernizacji i usprawnieniom, które w zdecydowanej większości ocenić należy pozytywnie.

REKLAMA

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nadwozie

Nowa KIA Optima to przede wszystkim nienaganny styl idący w parze z nowoczesną technologią i funkcjonalnością. Przekonstruowane przednie reflektory, w które wkomponowano LED-owe światła do jazdy dziennej zapewniają naprawdę rewelacyjną widoczność po zmierzchu (poprzednie były naprawdę słabe), a nadwozie o opływowych kształtach cechuje niski współczynnik oporu powietrza (Cx=0,29). Modernizacja Optimy objęła także przednie światła halogenowe, tylną klapę bagażnika oraz wzory felg aluminiowych. Tylne lampy na wzór aut klasy premium wyposażono w charakterystyczną "aureolę". W rezultacie powstało auto, które pod względem wyglądu może śmiało rywalizować nawet ze znacznie droższymi autami z klasy premium. Na dodatek ogromne, prawie 5-metrowe nadwozie wzbudza respekt na drodze.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: wnętrze wersja L

Także we wnętrzu nowej Optimy nie brakuje elementów budzących uznanie. Kierowca ma wrażenie obcowania z samochodem o sportowym charakterze. Świetnie spasowana deska rozdzielcza, delikatnie nachylona w stronę kierowcy, została nieco przeprojektowana i usprawniona. Na konsoli centralnej pojawiło się jedno nowe pokrętło, a układ przycisków służący sterowaniu klimatyzacją został przebudowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 508 RXH 2.0 HYbrid4 200 KM

Kierowca doceni także słoneczniki regulowane na długość (!!!), niezwykle wygodny, na nowo zaprojektowany fotel o dłuższym siedzisku i lepszym trzymaniu bocznym (jeden z najlepszych foteli na jakim siedziałem), nową kierownicę z przymocowanymi do niej manetkami czy rewelacyjnie brzmiący system audio marki Infinity (8 głośników i moc 550 W). Dobrym pomysłem jest także komputer pokładowy raportujący przejechany dystans i zużycie paliwa po każdej jeździe.

Do poprawy kwalifikują się za to zbyt wąskie uchwyty na butelki w drzwiach, w których nie mieszczą się 1,5-litrowe butelki z napojem oraz zbyt słabe wyciszenie silnika przy jego wyższych obrotach. Bardziej zdecydowanie mogłoby też działać podgrzewanie foteli i lusterek bocznych.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: przestronność kabiny

Wyjątkowo mocną stroną KII Optimy jest przestronność kabiny pasażerskiej. W samochodzie jednocześnie mogą podróżować cztery osoby o wzroście ok. 185 cm i żadnej z nich nie będzie brakować miejsca nad głową czy na wysokości kolan lub barków! W drugim rzędzie siedzeń miejsca jak tak wiele, że można wręcz pokusić się o założenie nogi na nogę!

Zobacz też: Test Volkswagen Passat 2.0 TDI 177 KM Highline Limousine

Także półleżąca pozycja za kierownicą Optimy przywodzi na myśl auta z segmentu premium. Fotel umieszczony jest nisko, a szeroki podłokietnik pozwala wygodnie podeprzeć rękę. Bagażnik KII Optimy jest bardzo duży (505 litrów), ale nie zakryta blacha i odsłonięte przewody głośników systemu audio nie pasują do charakteru auta. Przydałyby się także siatki mocujące bagaż.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej Optimy zagościł silnik Diesla 1.7 CRDi o mocy 136 KM. Jednostka charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym (325 Nm) dostępnym od 2 do 2,5 tys. obr./min. O ile silnik mimo niedużej mocy całkiem sprawnie radzi sobie z napędzaniem tego 1,5-tonowego auta, o tyle jego potencjał marnowany jest przez wyraźnie ospałą skrzynię automatyczną. W trakcie ruszania czy dynamicznego przyspieszania irytuje przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna i słyszalna praca jej konwertera.

Sytuację próbują ratować manetki przy kierownicy służące ręcznej zmianie przełożeń skrzyni, ale także i one reagują ze sporym opóźnieniem na sygnały przekazywane przez kierowcę. Na całe szczęście wysoki moment obrotowy pozwala rozpędzac auto nawet na wysokich przełożeniach dzięki czemu na trasie konwerter jest rzadziej wykorzystywany. Wersja ze skrzynią manualną jest jednak zdecydowanie bardziej dynamiczna i przyjemniejsza w eksploatacji.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zużycie paliwa

Skrzynia automatyczna ma także swój negatywny wkład w podwyższone zużycie paliwa. W mieście silnik potrzebuje od 8,2 do 9,9 litrów ropy na 100 km. Poza miastem kształtuje się ono na poziomie 5,5-7,3 l / 100 km. Zaletą Optimy jest dobre wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach. Przy 140 km/h silnik ma tylko 2400 obr./min (na 6-biegu) a opływające auto powietrze nie zakłóca rozmowy.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: hamulce

Fantastyczny jest za to nowy układ hamulcowy KII Optimy. Z przodu pracują 320 mm, wentylowane tarcze hamulcowe (przy 17" kołach: 300 mm), z kolei z tylu 284 mm lite ich odpowiedniki. O ile pedał hamulca ma całkiem duży skok pozwalający płynnie dozować siłę hamowania, o tyle mocne dociśnięcie pedału do podłogi uwalnia ogromną siłę hamowania.

Łatwość i stabilność z jaką auto wytraca prędkość jest po prostu zaskakująca! Efekt jest tym bardziej spektakularny, że układ hamulcowy wyposażono w porządny korektor hamowania utrzymujący auto w prostej linii nawet wtedy, gdy jedno z kół porusza się na mniej przyczepnej nawierzchni.

Zobacz też: Test Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nowy układ kierowniczy

Kia Optima po faceliftingu wyposażona została w nowy układ kierowniczy z regulacją siły jego wspomagania. Kierowca może wybierać pomiędzy trybem ECO, Comfort, Sport. Oprócz zmian w działaniu przekładni kierowniczej wybór jednego z programów wpływa na działanie silnika czy skrzyni biegów (mniej lub bardziej dynamiczna praca).

Niestety układowi kierowniczemu brakuje bezpośredniości. Auto reaguje powolnie na ruchy kierownicą niezależnie od wybranego trybu . Nawet po aktywacja opcji Sport działanie przekładni nie ulega poprawie, za to kręcenie kierownicą wymaga wtedy włożenia przesadnie dużej siły.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zawieszenie

Zawieszenie KII Optimy także zostało nieco przeprojektowane (głównie pod kątem wyciszenia jego pracy). Amortyzatory miękko tłumią nierówności, ale na poprzecznych nierównościach przeszkadzają nieco zbyt sztywne opony o nisku profilu. Sytuację poprawiłyby amortyzatory o nieco mniejszym skoku i twardszych nastawach. Zawsze można zdecydować się także na opony o nieco większym profilu. Na dobrych jakościowo drogach trudno mieć jednak jakiekolwiek uwagi do zachowania Optimy. Auto po prostu "płynie" po asfalcie. KIA Optima to auto idealne do pokonywania długich dystansów. Nawet 700-kilometrowa trasa nie stanowi wyzwania dla jego kierowcy.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: cena i wyposażenie

Dynamiczna sylwetka, bogate wyposażenie (m.in. nawigacja, podgrzewane fotele, dach panoramiczny, system audio marki Infinity czy układ automatycznego parkowania), silnik Diesla i ogromne gabaryty auta sugerują cenę auta bliską 160-170 tys. zł. Okazuję się jednak, że cena KII Optimy jest naprawdę uczciwie skalkulowana. Prezentowany egzemplarz posiadający praktycznie wszystkie opcje poza pakietem stylizacyjnym Touring kosztuje 131 400 zł. Dla porównania VW Passat Highline 2.0 TDI 177 KM użyczony naszej redakcji do testów został wyceniony na 175 250 zł. Różnica przekracza zatem 40 000 zł!

Zobacz też: Test Opel Insignia 2.0 BiTurbo 195 KM

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: opinia

KIA Optima po faceliftingu to jedna z najładniejszych limuzyn w klasie średniej. Pod pięknym nadwoziem skryto niezwykle przestronne i dobrze wyciszone wnętrze. Pozycja za kierownicą i oraz fotel kierowcy należą do najlepszych w klasie. Pod tym względem auto może śmiało rywalizować z samochodami z segmentu Premium. Bardzo wysoko ocenić należy także wyjątkowo mocne hamulce. Do najlepszych brakuje jej przede wszystkim lepszego wyciszenia silnika w trakcie dynamicznego przyspieszania i bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Skrzynia automatyczna jest ospała i powinna zadowolić osoby o spokojnym usposobieniu. Do charakteru auta lepiej pasuje manualna przekładnia, która potrafi wyciągnąć ogromny potencjał z silnika KII. W samochodzie nie brakuje nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a przyjemność z jazdy poprawia rewelacyjny system audio marki Infinity oraz miękko zestrojone zawieszenie. Mimo niskiej ceny KIA Optima, jak mało które auto klasy średniej, potrafi stworzyć klimat zarezerwowany dla samochodów wyższej klasy. I to jest jej ogromny atut!

Dane techniczne: KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014

Samochód KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014'
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VTG
Kod silnika -
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1685 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 100/136 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 325 Nm w zakresie 2000-2500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,29
Napęd  przedni
Skrzynia biegów automatyczna 6-biegowa (z konwerterem)
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 197 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 7,9/ 4,9/ 6,0 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 300 mm (320 mm dla felg 18")
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 284 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 845/1 830/1 455 mm
Rozstaw osi 2795 mm
Masa własna 1506 kg
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 505/ - l
Ładowność 544 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,94 (3 tryby pracy)
Średnica zawracania 10,9 m
Prześwit 135 mm
Pojemność baku 70 l
Cena od 92 900 zł

KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting - system automatycznego parkowania
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 posiada niebywale wygodny i świetnie podpierające ciało fotel kierowcy
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 dysponuje obszerną kanapą z charakterystycznym dla aut klasy premium nachylonym siedziskiem
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA