REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM

Porsche Macan Turbo 2014
Porsche Macan Turbo 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Macan Turbo to 400-konny, kompaktowy SUV za którego kierownicą można podobno poczuć magię prawdziwego Porsche. Czy jest tak faktycznie?

Test Porsche Macan Turbo

W trakcie jazd testowych przeprowadzonych w ramach Autotestu organizowanego przez Wojciecha Sierpowskiego, jurora Car of the Year, mieliśmy okazję sprawdzić możliwości najnowszego modelu Porsche - Macana. Smaku całej prezentacji dodawał fakt, że egzemplarz jaki użyczono nam do jazd był wyposażony w najmocniejszy, 400-konny silnik benzynowy. Choć test trwał niespełna godzinę, to wrażenia jakich dostarczył w tym czasie najnowszy model Porsche przerosły nasze oczekiwania.

REKLAMA

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

Zobacz też: Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic

Sylwetka Macana nie rzuca na kolana. To SUV, w którego liniach nietrudno dostrzec motywy znane z modelu 911. W wersji Turbo wrażenie robią jednak potężne wloty powietrza w przednim zderzaku wyposażone w podwójne listwy, szeroko zachodząca na błotniki maska silnika oraz tylny zderzak wyposażony w dyfuzor powietrza i cztery końcówki wydechu. Prawdziwe Porsche dostrzec można w pełni zasiadając za kierownicą Macana.

Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM: wnętrze

Rewelacyjna jest nie tylko jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza czy ich spasowanie (można mówić wręcz o perfekcji), ale przede wszystkim pozycja za kierownicą. Kierowca dosłownie leży w wysoko umieszczonym nad ziemią fotelu. Wrażenie jest niespotykane, a dodatkowo potęguje je perfekcyjnie ustawiona i świetnie leżąca w dłoniach kierownica, niezwykle podobna do tej stosowanej w Porsche 918. Tunel środkowy, choć sprawia wrażenie nieco przeładowanego przyciskami, w gruncie rzeczy okazuje się całkiem ergonomicznie rozplanowany. Bardzo łatwo odnaleźć na nim można podstawowe narzędzia służące np. zmianie charakterystyki tłumienia amortyzatorów, reakcji silnika na gaz czy regulacji działania klimatyzacji. Klasycznie dla Porsche stacyjka znajduje się po lewej stronie kierownicy. Szkoda tylko, że obsługujemy ją dedykowanym pokrętłem, cały czas trzymając kluczyk od auta w swojej kieszeni (system bezkluczykowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test BMW X5 xDrive30d 258 KM F15 : jakość limuzyny ukryta w nadwoziu SUV-a

Choć zewnętrzna bryła auta, z wyraźnie opadająca w tylnej części auta linią dachu, na to nie wskazuje, Macan okazuje się w pełni 4-osobowym samochodem. Nawet jeśli na fotelu kierowcy siedzi osoba o wzroście ok. 185 cm to na kanapie za nim spokojnie zmieści się równie wysoki pasażer. Zaskakująco przestronny jest także bagażnik Macana. 500 litrów pojemności w zupełności wystarczy, aby przewieźć naprawdę spory bagaż.

Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM: silnik

Emocje rozpoczynają się jednak wraz z uruchomieniem silnika. Podwójnie doładowana jednostka napędowa V6 o pojemności 3,6 l dzięki potężnemu wydechowi wyraźnie oznajmia światu swoje przebudzenie. Basowy pomruk silnika słychać jednak niestety głównie poza kabiną, ale z drugiej strony nawet jazda z wysokimi prędkościami nie wpływa negatywnie na komfort podróży. Wyciszenie Macana Turbo jest tak skuteczne, że wręcz niemożliwym zdaje się być trafna ocena realnej prędkości z jaką porusza się auto. Zadanie to jest tym trudniejsze, że 400-konny motor wręcz od niechcenia nabiera prędkości. Choć najlepiej czuje się dopiero powyżej 4 tys. obr./min to wystarczającego wigoru nabiera od 2,5 tys. obr./min a wskazówka centralnie umieszczonego obrotomierza niestrudzenie pędzi aż do 7000 obr./min. Ten prawie 2-tonowy kolos rozpędza się 0-100 km/h w 4,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość sięga 266 km/h! Co więcej przy 160-170 km/h w kabinie jest tak cicho i spokojnie jakby auto nie przekroczyło nawet 100 km/h!

Zobacz też: Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: absurdalnie ekonomiczna!

Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM: zawieszenie

Efekt ten jest o tyle niezwykły, że w przypadku konkurencyjnych SUV-ów, o wysokiej prędkości z jaką porusza się pojazd przypomina zachowanie się jego nadwozia. W Porsche Macan zawieszenie jest tak wyrafinowane, że stale utrzymuje stabilność auta, zachowując jednocześnie wysoką jakość tłumienia nierówności. W trybie Normal bardzo miękko wybiera ono nierówności, nie przenosząc żadnych drgań ani dźwięków do kabiny pojazdu. Co więcej, nawet aktywacja trybu Sport nie wpływa na wyraźne pogorszenie jakości amortyzacji nierówności. Zawieszenie nie dobija i nie hałasuje. Zapewnia autu za to niespotykaną w klasie stabilność nawet w trakcie gwałtownego wymijania przeszkody czy szybkiego wejścia w zakręt. Biorąc pod uwagę masę 2 ton oraz wysokość nadwozia jest to ogromne zaskoczenie!

Warto także napomnieć o dwusprzęgłowej skrzyni biegów PDK. Jest po prostu niesamowita! Szybkością działania przyćmiewa ona wszystkie inne konstrukcje jakie do tej pory miałem przyjemność testować, na czele z volkswagenowską DSG. PDK zachwyca zdolnością błyskawicznej redukcji oraz dobrze dobraną długością poszczególnych przełożeń.Działa szybko i bez zawahania.

Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM: układ hamulcowy

Czy zatem Porsche Macan prowadzi się równie dobrze jak Cayman czy 911, oferując dodatkowo obszerną kabinę? Niezupełnie. Wyżej położony środek ciężkości i duża masa pojazdu jest wyczuwalna w trakcie dynamicznych prób w slalomie. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że nawet w tak trudnych warunkach jazdy Porsche Macan jest niewiarygodnie pewny w prowadzeniu i zostawia w tyle konkurencyjne auta BMW i Audi. Co więcej pod względem skuteczności hamowania niemiecki SUV przewyższa nawet niektóre sportowe samochody dostępne na rynku. Potężne, 360-milimetrowe przednie i 299-milimetrowe tylne tarcze hamulcowe w połączeniu z ogromnym oponami skutecznie wytracają prędkość pojazdu. Osoby zainteresowane jazdą torową mogą skusić się dodatkowo na ceramiczny układ hamulcowy z jeszcze potężniejszymi tarczami (396 mm z przodu, 370 mm z tyłu!) ozdobionymi żółtymi zaciskami hamulcowymi.

Porsche Macan Turbo 3.6 V6 400 KM: opinia

Porsche Macan to auto niezwykle dopracowane. Ten kompaktowy SUV zachwyca nie tylko wysokimi osiągami w trakcie jazdy na wprost, ale i pewnym zachowaniem nawet w ciasnych zakrętach. Układ hamulcowy daje poczucie zaufania, a precyzja z jaką pracuje przekładnia kierownicza może stanowić wzór nawet dla aut BMW. Wersja Turbo choć droga (cena podstawowa to 354 600 zł) wydaje się być najlepszym wyborem do tego auta. Jest dynamiczna, pięknie brzmi (choć warto zamówić aktywny układ wydechowy aby cieszyć się dźwiękiem motoru także w kabinie) i ma niezwykle szeroki zakres użytecznych obrotów. Co więcej świetnie współpracuje z niezwykle szybką skrzynią biegów PDK. W kabinie panuje klimat typowy dla Porsche. Półleżąca pozycja za kierownicą, rewelacyjne wykończenie i świetne fotele pozwalają napawać się przyjemnością z jazdy. W klasie aut typu SUV jest nowy, zdecydowany lider. Era Macana właśnie się rozpoczęła!

Porsche Macan Turbo 2014 deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014 maska silnika
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014 dyfuzor
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014
Kamil Fraszkiewicz
Porsche Macan Turbo 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA