REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
BMW 435i 2014
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

BMW 435i ma wszelkie zadatki by stać się kultowe. Tylny napęd, rzędowy silnik o mocy 306 KM i przepiękne nadwozie coupe wzbogacone rasowymi akcentami. Czy faktycznie nowe BMW 435i jeździ równie dobrze jak wygląda?

BMW 435i czyli piątkowa bawarka

Piątkowy poranek z racji zbliżającego się weekendu jak co tydzień napawa mnie żywym optymizmem. Piękna pogoda, wysoka temperatura i zaplanowana już wcześniej odległa podróż nie pozwalają skupić się na redakcyjnych obowiązkach. Zachowanie to potęguje na dodatek fakt, że na podziemnym parkingu od ładnych kilku godzin czeka na mnie jedno z najmocniejszych coupe dostępnych na rynku. Rzędowy silnik, tylny napęd i bak zalany pod korek wysokooktanowym paliwem. Po godzinie 10-tej moja cierpliwość kończy się, a wraz z nią także mój dzień pracy. Szybkim krokiem udaję się na podziemny parking, gdzie dostrzegam długo wyczekiwane BMW 435i.

REKLAMA

BMW 435i : pakiet M jest niezbędny

Muszę przyznać, że mój pierwszy kontakt z serią 4 przyniósł pewien niedosyt. O ile pod względem osiągów i prowadzenia BMW 428i xDrive spisało się rewelacyjnie, o tyle zabrakło mi w niej trzech rzeczy – tylnego napędu, rzędowego silnika o sześciu cylindrach i bardziej sportowego image'u. Stojąc przed niebieską BMW 435i wyposażoną w sportowy pakiet M odnajduję w niej wszystko, czym jawić się powinno rasowe coupe.

Zobacz też: Test BMW 428i xDrive - utalentowany debiutant

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potężny przedni zderzak z trzema masywnymi wlotami powietrza, długa maska silnika, przepiękne, 19-calowe aluminiowe felgi skrywające ogromne tarcze hamulcowe, podwójny układ wydechowy i lakier Estoril Blue, podkreślający każde, nawet najdrobniejsze ale jakże istotne dla całościowego efektu, przetłoczenie. Do tego zadziorne przednie reflektory, obniżone zawieszenie oraz charakterystyczna płetwa rekina na dachu. Seria 4 nareszcie odnalazła swój właściwy styl.


BMW 435i : pakiet M czyli brakujące ogniwo

Widok tej maszyny rozbudza fantazje, które człowiek po prostu pragnie wcielić w życie. Pospiesznie otwieram zatem masywne drzwi BMW 435i pozbawione ramek i już chcę zająć miejsce w sportowym fotelu, gdy moim oczom ukazuje się nieco dezorientujący widok. Otóż zamiast sportowych kubełków i nieco ascetycznej prostoty ukazuję się wnętrze przywołujące na myśl bardziej luksusową limuzynę aniżeli sportowe coupe. Kremowa skóra, automatyczna skrzynia biegów, elektrycznie sterowane fotele czy automatyczny podajnik pasów… Charakter wnętrza nieco odbiega od wyobrażeń o rasowej maszynie na tor, ale wystarczy zasiąść na pewnie otulającym ciało fotelu by szybko poczuć sportową atmosferę.

Rewelacyjna, półleżąca pozycja, potężne manetki sportowej skrzyni biegów umieszczone tuż przy kierownicy, masywna dźwignia hamulca ręcznego usytuowana tuż pod ręką i fenomenalna kierownica wchodzącą w skład pakietu M. Ta ostatnia, choć może nieco za duża (37 cm), jest świetnie wykonana i zapewnia wręcz książkowy chwyt. Odnalezienie tych kilku elementów uspokaja mnie i pozwala na nowo rozpatrywać 435i w kategorii auta sportowego. Wciśnięciem przycisku odpalam silnik, który delikatnie wkręcając się na obroty przyjemnie wypełnia redakcyjny parking echem swej pracy. Na przedniej szybie pojawia się obraz systemu HUD, a ja za pomocą chyba najdoskonalszej dźwigni, jakiej użyto do sterowania automatyczną skrzynią biegów, wybieram tryb Drive i ruszam autem w drogę.

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

BMW 435i : aktywne zawieszenie czyli bat na wiecznych malkontentów

Pierwsze kilometry pokonane w korku przez BMW 435i nie pozwalają ocenić potencjału jaki skrywa jego 3-litrowy6-cylindrowy silnik z serii N55. Potomek legendarnych "szóstek" z Bawarii, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa HPI i turbosprężarkę twin scroll po prostu dusi się w zastygłym mieście. Siedząc w wygodnym fotelu przemieszczam się zatem po zatłoczonej stolicy w tempie do jakiego przyzwyczaiły mnie niedzielne spacery. Szybko odkrywam jednak pierwszą zaskakującą cechę modelu 435i. Zawieszenie nadspodziewanie skutecznie pochłania większość nierówności na drodze.

Tylna oś zbudowana łącznie z 10-wahaczy, wspierana amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia wydaje się pracować zdecydowanie bardziej delikatnie niż w wersji 428i. Nawet w trybie Sport, auto zachowuje się niezwykle kulturalnie i komfortowo, mimo że opiera się o asfalt na 19-calowych kołach, obutych w opony w rozmiarze 225/40 z przodu  i 255/35 z tyłu! Tylko naprawdę duże wyrwy potrafią wstrząsnąć kabiną. Szczerze mówiąc fakt ten szybko nakreślił w mojej głowie obraz 435i bardziej jako przedstawiciela aut klasy Gran Turismo aniżeli sztywnego i zwartego konkurenta dla Porsche 911.


BMW 435i : legendarny 6-cylindrowiec czyli N55

Kilka minut później ruch na drodze się zmniejsza, a silnik osiąga optymalną temperaturę pracy. Wjeżdżając na autostradę, postanawiam raz jeszcze zawierzyć w wyniesioną przez wielu do rangi kultu jakość prowadzenia aut BMW. Pokonując ostatni łuk drogi kierujący pojazdy bezpośrednio na autostradę, ustawiam tryb jazdy na Sport+ i wyłączam system DTC (Dynamic Traction Control). W ten sposób pozbawiam się jakiejkolwiek pomocy ze strony elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Na wyjściu z wirażu mocno wciskam gaz a do moich uszu najpierw dobiega przyjemny tętent 306 koni mechanicznych, a po chwili dźwięk piszczących tylnych opon. Mimo ogromnej, 255-milimetrowej szerokości poddają się one ogromnej mocy turbodoładowanej jednostki. Później okaże się, że w dużej mierze o ich trakcji decyduje stopień ich rozgrzania.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

W chwili gdy auto delikatnie zarzuca tylną osią na łuku drogi, cały swój potencjał odkrywa porządne zawieszenie, idealny rozkład mas pomiędzy osiami (50:50) i bezpośredni układ kierowniczy. Nawet z wyłączoną kontrolą trakcji, tylnonapędowe BMW 435i pozwala nad sobą niezwykle łatwo zapanować. Auto błyskawicznie osiąga autostradową prędkość i zachwyca nie tylko wciskającym w fotele przyspieszeniem (lepszym aniżeli w przypadku BMW M3 e46), ale i wysoką precyzją kierowania w trakcie wymijania wolniej jadących pojazdów. Dziwi za to nieco spowolniona reakcja na ruch kierownicy w jej neutralnym położeniu (najprawdopodobniej wynika ona z zastosowania elektromechanicznego wspomagania), ale pewne i zdecydowane operowanie "fajerą", odwdzięcza się niezwykle bezpośrednią reakcją auta. Na tle poprzednika czuć nieco większą tendencję do podsterowności.

BMW 435i : układ hamulcowy

Kilka kilometrów dalej potężna ciężarówka wymusza pierwszeństwo i zajeżdżając mi drogę zmusza do gwałtownego zredukowania prędkości. W tym momencie swoje walory odkrywa opcjonalny, sportowy układ hamulcowy wyposażony z przodu w 370-, a z tylu w 345-milimetrowe tarcze hamulcowe. BMW 435i ani na moment nie zbacza z obranego wcześniej kierunku poruszania się, a ugięcie amortyzatorów jest ledwo wyczuwalne. Ogromna siła hamownia jaką zapewnia M-pakietowy układ hamulcowy, pozwala uniknąć niebezpieczeństwa, potwierdzając jednocześnie zasadność przeznaczenia na niego każdej wymaganej złotówki.

Gdy ruch na autostradzie się wzmaga, zjeżdżam na prawy pas i zmieniając ustawienia auta, koncentruje się na osiągnięciu jak największej wygody podróżowania. Tryb Comfort modyfikuje nastawy amortyzatorów czyniąc je bardziej miękkimi, a skrzynia biegów płynnie, wręcz niezauważalnie, wybiera najwyższe, 8-me przełożenie. W tym momencie dostrzegam, że 3-litrowy silnik pracuje ze zdecydowanie mniejszym obciążeniem niż jego mniejszy, 2-litrowy brat z wersji 428i. Przy 140 km/h motor ma zaledwie 2400 obr./min. To aż o 700 obrotów wału napędowego na minutę mniej niż w przypadku słabszej wersji, również wyposażonej w 8-stopniową skrzynię.

Co ciekawe dłuższe przełożenia skrzyni biegów w 435i wpływają korzystnie nie tylko na spalanie (przy ok. 150 km/h zużycie paliwa kształtuje się na poziomie ok. 8,5 l na 100 km) ale przede wszystkim na poziom hałasu w kabinie. Kierowca może albo delektować się ciszą jaka wypełnia wnętrze BMW, albo docenić jakość dźwięku sączącego się z głośników pokładowego systemu audio marki HarmanKardon. W trakcie spokojnej jazdy jest to ogromna zaleta, ale kierowca oczekujący stricte sportowych wrażeń może czuć się nader odizolowany od wydarzeń jakie rozgrywają się poza kabiną BMW.


BMW 435i : wnętrze

Chwila wytchnienia pozwala zauważyć jak bardzo dopracowane jest wnętrze nowego BMW serii 4. Wystarczająco wygodne dla czwórki średniego wzrostu pasażerów, wykonane z bardzo dobrej jakości materiałów, skupione jest wokół deski rozdzielczej, żywcem przejętej z BMW serii 3. Centralna cześć kokpitu, lekko nachylona w stronę kierowcy, ozdobiona jest tylko najważniejszymi przyciskami i pokrętłami. Pozostałe funkcje zgrupowano w systemie iDrive obsługiwanym za pomocą specjalnego pokrętła. Wymaga on jednak pewnego obycia, bowiem niektóre zadania realizowane są w sposób zbyt skomplikowany. Zdefiniowanie np. sześciu ulubionych stacji radiowych zajęło mi nieco dłuższą niż zwykle chwilę. Porządnie dopracowano system nawigacyjny wyposażając go w pieczołowicie odwzorowanei mapy Polski. Po raz kolejny zachwycił mnie także moduł Connected Drive pozwalający m.in. na bezpłatną konsultację ze specjalistami z BMW w sprawie doboru najlepszej trasy dojazdu czy odnalezienia rozsądnego cenowo hotelu. Nie jest dla nich także problemem sprawdzenie wyników ostatnich meczy ligowych czy prognozowanej na najbliższe dni pogody. Zachowują spokój i profesjonalizm nawet przy analizowania repertuaru kinowego.

Zobacz też: Test BMW X5 xDrive30d 258 KM F15 : jakość limuzyny ukryta w nadwoziu SUV-a

BMW 435i : zużycie paliwa potrafi zaskoczyć - pozytywnie

Po niecałej godzinie jazdy, autostrada kończy swój bieg, a ja wraz z BMW 435i rozpoczynam eksplorację wyjątkowo krętych odcinków dróg gminnych. W trybie Comfort automatyczna przekładnia ZF żongluje biegami bardzo sprawnie, bez szarpnięć, pozostając cały czas czujna na ewentualną potrzebę nagłego przyspieszenia. Niestety ciągłe rozpędzanie i hamowanie wpływa niekorzystnie na wyniki spalania. Z bardzo rozsądnych autostradowych 9 litrów na 100 km podniosły się one w okolice 13 litrów. Próbując je skorygować aktywuję tryb ECO PRO oraz posiłkuję się gdzie tylko mogę tempomatem. Rezultaty są przygniatające. Komputer zdecydowanie delikatniej operuje przepustnicą gazu dzięki czemu przy jednostajnej jeździe spalanie oscyluje w granicy 5,5-6,0 litrów, co pozwala na obniżenie średniej do ok. 11 l na 100 km. I to w aucie, które w każdej chwili potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w czasie 5,4 sekundy.

BMW 435i : idealny start czyli procedura Launch Control

Na pozbawionym życia odcinku drogi rezygnuję z walki o cenne litry paliwa i postanawiam sprawdzić możliwości tzw. procedury startu czyli Launch Control. Ponownie dezaktywuje systemy bezpieczeństwa, wybieram tryb Sport+, hamulec i gaz wciskam do podłogi. Tylne koła zaczynają tańczyć w miejscu, po czym zwalniam hamulec. Pod wpływem gwałtownie narastającego przyspieszenia, moje ciało wbija się w oparcie fotela, a dłonie odruchowo zaciskają się na grubym wieńcu kierownicy. Rozgrzane opony sprawnie przenoszą 400 Nm momentu obrotowego na koła, a skrzynia biegów z impetem wbija poszczególne biegi, czyniąc to tym razem w sposób zdecydowanie mniej wysublimowany. Po około 5 sekundach wskazówka licznika przekracza psychologiczną barierę 100 km/h.

Zobacz też: Test Lexus GS300h – ciekawa alternatywa

Całemu widowisku dramaturgi dodaje fakt, że w trybie Sport/Sport+ aktywny układ wydechowy rozbrzmiewa bardzo niskim, wręcz ochrypłym dźwiękiem wspieranym dodatkowo hukiem wystrzałów dopalającego się w tłumiku paliwa. Szkoda, że w kabinie dźwięk ten jest mniej spektakularny niż na zewnątrz pojazdu. Z uwagi na ryzyko przegrzania elementów przenoszących moc poprzez skrzynię biegów na koła w wyniku korzystania z procedury startowej, muszę nieco sfolgować, aby newralgiczne części układu przeniesienia napędu mogły się schłodzić.



BMW 435i : zadziwiająco funkcjonalne

Gdy dzień zmierza ku końcowi, a pomarańczowa łuna na niebie ustępuje miejsca czarnej czeluści nocy, swoje możliwości odsłaniają w pełni LED-owe, adaptacyjne reflektory. Pozwalają one na ciągłą pracę w trybie świateł drogowych (długich), bez ryzyka oślepienia kierowców poruszających się przed naszym autem. Za pomocą systemu kamer i procesorów wiązka światła omija inne pojazdy, skupiając się na poboczach oraz strefie przed autem. System działa bardzo precyzyjnie i skutecznie, ale trzeba pamiętać, że nie rozpoznaje idących poboczem ludzi. W rezultacie mogą zostać oni chwilowo oślepieni.

Dojeżdżając do celu podróży doceniam porządnej jakości kamerę cofania, która dobrze spisuje się nawet po zapadnięciu zmroku, pomagając tym samym w manewrowaniu na ciasnym parkingu. Jednocześnie żałuję, że w aucie za ponad 345 tys. zł zabrakło układu prezentującego obraz wokół całego auta. Wypakowując bagaże z ponad 445-litrowego bagażnika podziwiam wysokie walory użytkowe pojazdu, który w odpowiednich rękach pokonałby zapewne legendarną pętle toru Nurburgring w czasie około 8 minut. Siatki zabezpieczające ładunek przed przesuwaniem, składane za pomocą dźwigni oparcia tylnej kanapy i wiele schowków na drobne przedmioty to rozwiązania niespotykane zbyt często w tego typu samochodach.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

BMW 435i : kolejne Gran Turismo?

Tuż przed snem postanawiam jeszcze przejrzeć specyfikację dostarczonego do testu BMW 435i. Sportowe zawieszenie, sportowe hamulce, sportowa skrzynia biegów...mimo wielu rozwiązań nacechowanych bezkompromisowym charakterem, ogólny obraz auta jawi się dwuznacznie. Z jednej strony auto dysponuje osiągami potrafiącymi skutecznie zakłócić działanie ludzkiego błędnika i wprowadzić w stan żywej ekscytacji z jazdy, a z drugiej zapewnia komfort nieustępujący autom średniej klasy. W całym gąszczu nowoczesnej technologii chyba najbardziej zadziwia mnie jego zawieszenie. Zadziwiająco miękkie na nierównościach i wystarczająco sztywne na zakrętach. BMW 435i nawet w mniej wprawnych rękach staje się niezwykle skuteczną maszyną do szybkiego rozprawiania się z dużymi dystansami. Choć jego projektanci mocno się starali aby stworzyć typowe Gran Turismo stanowiące alternatywę dla nowe M4, to nadal czuć w nim zapał i pasję garstki osób ceniących jeszcze autentyczną radość z jazdy. Choć mniej bezkompromisowe niż poprzednicy, BMW 435i nadal jest mistrzem w swojej klasie.

Serdecznie dziękuję Pani Katarzynie Goc, koordynatorowi Pałacu Chojnata, za pomoc przy realizacji sesji zdjęciowej BMW 435i.

Dane techniczne BMW 435i

Samochód BMW 435i M pakiet
Rodzaj silnika benzynowy z turbosprężarką typu twin scroll
Kod silnika N55
Położenie silnika wzdłużnie
Wtrysk paliwa bezpośredni
Liczba cylindrów 6
Pojemność skokowa 2979 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 225/306 kW/KM w zakresie 5800-6000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1200-5000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,30
Napęd  tylny
Skrzynia biegów automatyczna 8. biegowa (jednosprzęgłowa) z manetkami przy kierownicy
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 5,4 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 10,2 / 5,5 / 7,2 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: 5-wahaczowe (przy każdym kole)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 370 mm (pakiet M)
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 345 mm (pakiet M)
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 638/ 1 825/ 1 377 mm
Rozstaw osi 2 810 mm
Masa własna 1525 kg (dowód rejestracyjny)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 445 l
Ładowność 520 kg
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 11,3 m (11,8 m z xDrive)
Pojemność baku 60 l
Cena od 230 900 zł (podstawowa wersja BMW 435i)
Cena egzemplarza testowego 345 596 zł

BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014 kokpit
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014 sportowa kierownica pakiet M
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014 skrzynia biegów ZF
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014
Kamil Fraszkiewicz
BMW 435i 2014 tarcza hamulcowa przednia
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA