REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Honda CR-V 1.6 Diesel 120 KM: absurdalnie ekonomiczna!

Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Honda CR-V jeszcze kilka lat temu należała do ścisłej czołówki pod względem sprzedaży w swoim segmencie. Konkurencja jednak nie próżnowała i dziś , aby odzyskać klientów Honda oferuje ten model z małym acz ekonomicznym silnikiem Diesla. Jakie są nasze wrażenia z jazd Hondą CR-V 1.6 i-DTEC120 KM?

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM

Jeśli rozpatrywać jakość silników jakie opracowują poszczególne koncerny na świecie, to do absolutnej czołówki należą te zaprojektowane przez Hondę. Ich legendarna wręcz trwałość, osiągi oraz wysoka ekonomia zawsze należały do najważniejszych kryteriów decydujących o wyborze auta tej marki. Przez wiele lat Honda nie miała w swojej ofercie własnego silnika wysokoprężnego, ale pod koniec 2003 roku pojawił się motor 2.2 i-CTDI 140 KM czyli pierwszy silnik Diesla japońskiego koncernu. Zachwycił on niespotykaną kulturą pracy, równomiernym rozwijaniem mocy, wysokoobrotową charakterystyką i wzorową trwałością. Moda na downsizing spowodowała jednak, że na rynku pojawiły się konkurencyjne jednostki napędowe o znacznie mniejszej pojemności skokowej. Tym razem odpowiedź Hondy na zapotrzebowanie rynku była znacznie szybsza i w 2013 roku zaprezentowano silnik 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM, który w pierwszej kolejności trafił do Hondy Civic, a dopiero potem do modelu CR-V.

REKLAMA

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: nadwozie

Honda CR-V IV-generacji to typowy przedstawiciel aut klasy SUV. Sylwetka nadwozia została podporządkowana przede wszystkim funkcjonalności kabiny, o czym mogą świadczyć dość proste jej rysy. Najlepsze recenzja zbiera jej przednia część z dynamicznie poprowadzoną linią reflektorów, ciekawie zaprojektowanym przednim zderzakiem oraz potężną atrapą chłodnicy. Patrząc na profil auta dostrzec można płynniej poprowadzoną linię bocznych szyby (zwłaszcza przy słupku C) niż u poprzednika, która optycznie obniża auto, mimo że dach biegnie zupełnie prosto. Lekko opadający tył auta jest nieco zbyt masywny, ale zapowiada ogromną przestrzeń jaka kryje się pod tylną klapą.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: wnętrze

A pojemność bagażnika jest faktycznie duża. 589 l przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy to jeden z lepszych wyników w klasie ( większy niż VW Tiguanie, Mazdzie CX-5, Toyocie Rav4 czy w Volvo XC60). Co więcej za pomocą dźwigni ulokowanych w bagażniku można błyskawicznie i bez użycia siły wygodnie powiększy kubaturę kufra aż do 1669 l. W ogóle jeśli chodzi o przestrzeń, to nowa Honda CR-V jest wyjątkowa w swojej klasie. To auto, w którym wygodnie mogą podróżować osoby o wzroście nawet 2 metrów, a tylna kanapa jest na tyle szeroka, żeby pomieścić trzy wysokie osoby przeciętnej postury. Na dodatek piąty pasażer doceni zupełnie płaską podłogę pod swoimi stopami. Świetne są także miękkie fotele pokryte przyjemnym w dotyku welurem.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: deska rozdzielcza

Z miejsca kierowcy pozytywny obraz Hondy CR-V również nie ulega pogorszeniu. Materiały są porządnej jakości i odporne na zarysowania, lewarek skrzyni biegów dostępny jest tuż pod ręką (świetny pomysł), zegary są bardzo czytelne, a obsługa podstawowych urządzeń łatwa. Także samo siedzisko fotela zapewnia dużą wygodę, a podparcie boczne jest jest wystarczające. Zastrzeżenia budzi wyświetlacza radia, który swoim wyglądem wyraźnie odstaje od rozwiązań konkurencji. Obraz jest niskiej rozdzielczości, a grafika bardzo archaiczna. Dla osób o słabszym wzroku wada ta może jednak zostać przekuta w zaletę. Sama obsługa systemu audio może z początku wydawać się kłopotliwa, ale z czasem okazuje się, że jest ona całkiem logiczna.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: silnik Diesla

Clou testu prezentowanej Hondy CR-V stanowi jednak silnik 1.6 i-DTEC. Lżejszy od swojego protoplasty (2.2 i-DTEC) o 47 kg został wyposażony w nowoczesne rozwiązania, pozwalające nawiązać mu bezpardonową walkę z konkurencją. Aby uzyskać 120 KM mocy i aż 300 Nm momentu obrotowego z tak niewielkiej pojemności skokowej, inżynierowie Hondy zdecydowali się na zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic, która potrafi wytworzyć ciśnienie 1,5 bara (dla porównania 330-konne Volvo T6 dysponuje turbosprężarką generującą 1,8 bara). Dodatkowo zastosowano elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha generujące ciśnienie 1800 barów oraz zmniejszono, aż o 40% w porównaniu do jednostki 2.2 i-DTEC, siły tarcia zachodzące pomiędzy elementami silnika.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: zużycie paliwa

Efektem tych prac jest silnik,który zachwyca wysoką kulturą pracy, bardzo równomiernym rozwijaniem mocy (aż po czerwone pole obrotomierza) i wręcz absurdalnie niskim zużyciem paliwa. Wyraźny spadek osiągów czuć dopiero po przekroczeniu 140 km/h, a dobrze zestopniowana 6-stopniowa skrzynia biegów pozwala przyspieszać nawet na najwyższym przełożeniu (warunek to osiągniecie przez silnik przynajmniej 1900-2000 obr./min). W mieście, pomimo dużej masy pojazdu (ok. 1550kg), wysokiego nadwozia (168,5 cm) i niemałej powierzchni czołowej auta, spalanie można ograniczyć do 6,0 litrów paliwa na każde 100 km. Nawet mocne wciskanie gazu nie spowoduje, że spalanie przekroczy 7,5 l na 100 km. Na trasie wyniki są jeszcze lepsze. Do prędkości ok. 100 km/h zużycie nie przekracza 4,5 l paliwa na 100 km. I to przy wyłączonym trybie ECO, który  w zasadzie tylko niepotrzebnie ogranicza potencjał silnika. Wysokie noty należą się także producentowi za bardzo dobre wyciszenie kabiny.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Hondy CR-V 1.6 i-DTEC ma wyraźnie miękkie nastawy. Przyjemnie tłumi nawet duże nierówności drogi, a w trakcie szybszej jazdy na wprost czuć delikatne uginanie się na przemian to przedniego, to tylnego zawieszenia. Mimo że w zakrętach nadwozie CR-V dość wyraźnie się przechyla, to próby przeprowadzone przez nas na zamkniętym odcinku drogi wykazały, że auto zachowuje zaskakująco wysoką stabilność, nawet przy zupełnie wyłączonym systemie stabilizacji toru jazdy. Jedynym elementem, nad którym inżynierowie powinni popracować to działanie układu kierowniczego. Pracuje on zbyt lekko, zwłaszcza przy wysokich prędkościach, a przekaz informacji pochodzących ze styku opon z nawierzchnią jest mocno zakłócony. Wydaje się, że priorytetem przy budowie przekładni kierowniczej było osiągnięcie jej wysokiej wytrzymałości o czym świadczy duże jej przełożenie (3,16), zmniejszające siły jakie działają na nią w trakcie jazdy w cięższym terenie lub po bardzo nierównej drodze.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: hamulce

Honda CR-V zaskoczyła bardzo pozytywnie wysoką skutecznością hamowania. Mimo dość nietypowej budowy układu hamulcowego - z przodu pracują mniejsze, za to wentylowane, 293-milimetrowe tarcze hamulcowe a z tyłu większe, ale lite 302 mm ich odpowiedniki - siła z jaką auto wytraca prędkość jest przekonująca. Sprawia wrażenie podróżowania autem kompaktowym, a nie ponad 1,5-tonowym SUV-em.

Zobacz też: Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI/177 KM DSG R-Line

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: właściwości terenowe

Pod względem właściwości terenowych CR-V wypada słabo. To typowe auto rodzinne o dużych możliwościach transportowych i zwiększonym prześwicie pozwalającym podjeżdżać pod wysokie krawężniki czy pokonywać leśne dukty bez obawy o uszkodzenie miski olejowej czy elementów układu wydechowego. Brak napędu 4x4 nie pozwala na jazdę nawet na kopnym śniegu.

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: cena i wyposażenie

Wprowadzenie do oferty Hondy silnika Diesla o pojemności poniżej 2-litrów pozwoliło dość wyraźnie ograniczyć cenę także modelu CR-V. Prezentowana wersja Comfort kosztuje 111 400 zł czyli o 20 700 zł mniej niż odmiana 2.2 i-DTEC standardowo wyposażona w napęd 4x4. Wyposażenie prezentowanej odmiany w standardzie obejmuje 6 poduszek powietrznych, dwustrefową automatyczną klimatyzację, systemy ABS, ESP, TC, tempomat, pełną elektrykę szyb i lusterek, 4-głośnikowy system audio, fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego czy 17-calowe felgi aluminiowe. Na tle konkurencji japońska oferta wydaje się być naprawdę dobra zważywszy, że mamy do czynienia z przedstawicielem marki, od lat uznawanej za symbol niezawodności. Dobrym pomysłem byłoby uzupełnienie opcjonalnego wyposażenia o porządny system audio, który mógłby z powodzeniem wykorzystać świetne wyciszenie pojazdu.

Zobacz też: Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC – w stronę podwyższonego kombi

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: opinia

Podróżowanie SUV-em z uwagi na gabaryty i przeciętną widoczność do tyłu bywa męczące, zwłaszcza w mieście. Problemy te nie dotyczą jednak Hondy CR-V. Auto mimo potężnego nadwozia zapewnia wysoką łatwość prowadzenia. Przestronne i wygodne wnętrze pozwala traktować to auto jako prawdziwy pojazd rodzinny. Miękkie zawieszenie dba o komfort podróży, nie próbując jednocześnie robić z CR-V sportowego auta. Do charakteru Hondy pasuje także silnik 1.6 i-DTEC. Ma przyjemny dźwięk pracy, równomierny przyrost mocy i zaskakująco niskie spalanie. Na jednym zbiorniku paliwa można pokonać trasę z Warszawy do Berlina i z powrotem (1100 km). Także hamulce odznaczają się ponad przeciętną skutecznością. Gdyby tylko poprawić działanie układu kierowniczego i unowocześnić nieco interfejs systemów pokładowych to nie było by się do czego przyczepić. W ogólnej ocenie Honda CR-V zasługuje jednak na piątkę z małym minusem. To rozsądne auto z bardzo nowoczesnym silnikiem, dostępne w przyzwoitej jak na ten segment aut cenie.

Dane techniczne Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM

Samochód Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 Comfort
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką Garrett
Kod silnika N16A2
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią
Wtrysk paliwa common rail 1800 bar (elektromagnetyczne)
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1597 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 99/120 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,2 s
Prędkość maksymalna 182 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 4,8/4,3/4,5l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane / 293 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite / 302 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 570/ 1 820/ 1 685 mm
Rozstaw osi 2 630 mm
Masa własna 1541-1600 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 500-559/1669 l
Ładowność 632 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,16
Średnica zawracania 11,8 m (225 mm)
Pojemność baku 58 l
Cena egzemplarza testowego od 111 400 zł 

Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

REKLAMA