REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdziliśmy, czy odmłodzony Ford Fiesta napędzany przez nowoczesny silnik 1.0 Ecoboost, który rozwija moc maksymalną 125 KM jest jeszcze w stanie przyciągnąć klientów z taką samą siłą, jak wtedy gdy był nowością rynkową?

Lepsze jest wrogiem dobrego. Zdaje się, że to motto przyświeca szefom Forda, gdy zastanawiają się nad rozwojem projektu Fiesta. Choć obecna generacja modelu została zaprezentowana w 2008 r., producent wciąż nie wprowadził do oferty następcy. Ostatnio przeprowadzono modernizację, przy okazji której odświeżono m.in. wygląd nadwozia i wprowadzono do oferty nowe jednostki napędowe.

REKLAMA

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – nadwozie

Trzeba przyznać, że niedawno przeprowadzony lifting znacznie odmłodził nadwozie małego Forda. Sylwetka, co ciekawe z przodu przypominająca Astona Martina, nie odbiega stylizacją od aktualnych trendów. Proporcjonalna bryła wciąż „cieszy oko”, a zmiana palety barw nadwozia, nowe wzory dostępnych obręczy kół, czy reflektory ze listwami LED uatrakcyjniły wygląd Fiesty.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – wnętrze

Dostęp do przedziału pasażerskiego pięciodrzwiowej Fiesty ułatwiają szeroko uchylane drzwi. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a szeroka regulacja kolumny kierowniczej ułatwia znalezienie optymalnej pozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kokpit Forda został zaprojektowany efektownie i jest wykonany z materiałów dobrej jakości. Odpowiednia jest również jakość montażu poszczególnych elementów.

Ale choć tablica przyrządów prezentuje się interesująco, wiele osób narzeka na mnogość przycisków rozmieszczonych na środkowej konsoli. Co więcej kiepskie noty zbiera intuicyjność obsługi komputera pokładowego.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Poza tym – pozycja za kierownicą, widoczność, uchwyt kierownicy i czytelność „zegarów” zbierają pochwały od użytkowników i dziennikarzy.

Bagażnik Forda Fiesty ma objętość  281 l. Nie jest to wynik imponujący, ale biorąc pod uwagę możliwość powiększenia przedziału bagażowego poprzez złożenie części oparcia tylnej kanapy, czy demontaż tylnej półki dla większości użytkowników „kufer” jest wystarczający.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – napęd/układ jezdny

REKLAMA

 Najmocniejszą stroną Forda Fiesty są układy napędowy oraz jezdny. Pod maską opisywanego egzemplarza pracował trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, rozwijający maksymalną moc 125 KM przy 6000 obr./min. Turbodoładowana jednostka rozwija imponujący jak na jej wielkość, maksymalny moment obrotowy – 200 Nm dostępny w przedziale od 1400 do 4500 obr./min.

Jeszcze nie tak dawno czterocylindrowe wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1,8 l rozwijały maksymalny moment obrotowy 120 Nm, a dziś trzycylindrowy silnik samochodu segmentu B dysponuje momentem obrotowym o 80 Nm wyższym.

Po uruchomieniu jednostki napędowej do uszu podróżujących Fiestą dochodzi ledwie słyszalny szmer trzycylindrowego silnika. Po włączeniu biegu i zdecydowanym wciśnięciu gazu od razu czuć werwę z jaką silnik rozpędza ważące 1026 kg auto, a szmer silnika zmienia się w całkiem rasowy warkot.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

REKLAMA

Samochód rozpędza się stosunkowo jednostajnie mniej więcej do ok. 4800 obr./min. Gdy wskazówka obrotomierza minie tę wartość następuje gwałtowny skok dynamiki, który jest wyczuwalny aż do momentu, w którym silnik zacznie się „kręcić” z prędkością ok. 6000 obr./min.

Ale 125-konna Fiesta ma w sobie dwie natury. Fani dynamicznej jazdy będą z radością wkręcać silnik na najwyższe obroty i zmieniać poszczególne biegi tuż przed odcięciem dopływu paliwa, tym bardziej że dźwignia manualnej przekładni ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia. Z kolei kierowcy o spokojniejszej naturze poczują się usatysfakcjonowani dużą elastycznością małego silnika Fiesty. Maksymalny moment obrotowy dostępny od 1400 obr./min sprawia, że auto pewnie przyspiesza także na wyższych biegach przy użyciu niższych obrotów. W efekcie jeżdżąc Fiestą łatwo oszczędzać paliwo.

Poruszając się bez przesadnego zwracania uwagi na zasady oszczędnej jazdy w ruchu miejskim, ale utrzymując niższe obroty silnika można osiągnąć wynik zużycia paliwa w granicach 6,7 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej „spalanie” wzrośnie o około 2-3 l/100 km. Nieźle.

Laury należą się Fieście za doskonale skonstruowany układ kierowniczy. Auto prowadzi się lepiej niż nie jeden model z wyższej klasy. Zawieszenie jest sprężyste i jednocześnie dobrze radzi sobie z pochłanianiem nierówności polskich dróg. Na szybko pokonywanych łukach małego Forda trudno wyprowadzić z równowagi, chyba że w zakręcie wpadniemy na nierówności. W takim przypadku auto staje się lekko podsterowne ale cały czas zachowuje się przewidywalnie.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – podsumowanie

Mimo, że aktualna generacja Fiesty jest dostępna na rynku od kilku lat, odświeżenie modelu znacznie uatrakcyjniło ofertę Forda. Największymi zaletami modelu są doskonała jednostka napędowa, przestronne wnętrze, precyzyjny układ kierowniczy i świetne zawieszenie. Właściwości jezdne Fiesty wydają się być niedoścignionym wzorem dla konkurentów. Nie licząc trochę zbyt skomplikowanej obsługi kokpitu i komputera pokładowego największą wadą opisywanej odmiany jest wysoka cena zakupu.

Podstawowa odmiana pięciodrzwiowej Fiesty z silnikiem 1.0/125 KM kosztuje według cennika 62 250 zł. Jak na auto segmentu B to drogo, ale wspomniana wersja silnikowa jest dostępna jedynie w bogato wyposażonej odmianie Titanium. Atrakcyjniejsze pod względem ceny zakupu są odmiany Fiesty wyposażone w starszej generacji silniki benzynowe. Co prawda nie zapewnią tak przyjemnej dynamiki jak jednostki Ecoboost, ale właściwości jezdne w słabszych Fiestach pozostają na zbliżonym poziomie.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

 Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – dane techniczne

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 125 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1400-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 281/965 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 396,9/172,2/149,5 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l/100 km
Cena od (5d) 62 250 zł (55 650 zł promocja)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Nadwozie Forda Fiesty mimo upływu lat wciąż prezentuje się atrakcyjnie.
Redakcja
Przy okazji modernizacji Forda Fiesty zmodyfikowano wygląd tylnych lamp.
Redakcja
Bagażnik Forda Fiesty ma objętość 281 l, ale piąte drzwi i dzielona tylna kanapa podnoszą praktyczność przedziału bagażowego.
Redakcja
Tablica przyrządów Forda Fiesty jest ładna. Mnogość przycisków na konsoli centralnej nie każdemu przypadnie do gustu.
Ford
Przednia część nadwozia Forda Fiesty przypomina Astona Martina.
Redakcja
Ford Fiesta - przód
Ford
Ford Fiesta - wnętrze
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Przy okazji modernizacji przednie lampy wyposażono w światła do jazdy dziennej LED.
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA