| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

Suzuki Grand Vitara to jedno z nielicznych aut typu SUV zdolne pokonać naprawdę trudny teren. Tam gdzie konkurencja wymięka, Grand Vitara pewnie brnie do przodu. A jak sprawuje się w codziennej eksploatacji?

Suzuki Grand Vitara: napęd 4x4

Cały swój potencjał Grand Vitara kryje w układzie przeniesienia napędu i to on stanowi oręż w walce z innymi kompaktowymi SUV-ami. Choć wnętrze auta nie przekonuje finezyjnymi kształtami, a silnikowi brakuje nieco „pary”, to sposób w jaki Grand Vitara pokonuje piaszczyste wydmy czy błotniste knieje robi niesamowite wrażenie. Żadnym innym autem tej klasy nie próbowałbym wjechać tam, gdzie Grand Vitarą. Jest to zasługa prawdziwego napędu na cztery koła, a nie „zabawki” opartej na sprzęgle typu Haldex. Różnica w pracy takiego napędu jest gigantyczna i nie ma się tu co oszukiwać.

Za pomocą wygodnego w obsłudze pokrętła umieszczonego w centralnej części kokpitu, kierowca może zmieniać charakterystykę pracy układu napędowego. Dostępne są trzy tryby pracy:

  • zakres 4H – przeznaczony do jazdy na co dzień, w którym moc przekazywana jest na oś przednią i tylną w proporcji 47:53;
  • zakres 4H Lock – uruchamia blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego (centralny dyferencjał) dzięki czemu moc i moment obrotowy przekazywane są stale na obie osie w niezmiennej proporcji 50:50, tryb ten pozwala skutecznie pokonywać tereny błotniste i kopny śnieg;
  • zakres 4L Lock – w którym włączona jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego i dodatkowo moment obrotowy jest przekazywany przez przełożenie redukcyjne (reduktor), które w sposób zdecydowany skraca długość poszczególnych przełożeń.

Kapitalnie sprawuje się zwłaszcza ostatni tryb – 4L Lock – który potrafi wyciągnąć Grand Vitarę z najtrudniejszego terenu. Uważać trzeba tylko, aby nie przegrzać sprzęgła międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Pewnym mankamentem jest belka znajdującą pod autem, która ogranicza nieco prześwit auta. Większe przeszkody na drodze mogą ją uszkodzić.

Suzuki Grand Vitara: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze z układem napędowym współpracuje niezależne zawieszenie pojazdu. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy. W rezultacie auto bardzo płynnie wybiera większe nierówności i pozwala skutecznie i bez hałasu atakować nie tylko miejskie krawężniki, ale i leśne dukty bogate w liczne korzenie i wyrwy. Wygoda jest naprawdę wysoka. Na drodze asfaltowej zaskakuje pozytywna skłonność Grand Vitary do zacieśniania zakrętu. Układ kierowniczy, który nie jest zbyt bezpośredni, w szybkim zakręcie pozwala zaskakująco precyzyjnie prowadzić auto. Minus należy się za wyłącznie pionową regulację położenia kolumny kierowniczej.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013. Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013. Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »