| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Smart Fortwo ED

Test Smart Fortwo ED

Czy zakup elektrycznego samochodu w poslkich warunkach ma sens? Odpowiedzi na to pytanie szukamy testując Smarta z silnikiem elektrycznym.

Prosta tablica przyrządów jest rozplanowana intuicyjnie, a widoczność z miejsca kierowcy jest wręcz wzorowa.
Jedynymi różnicami w kokpicie w stosunku do tradycyjnej odmiany Smarta jest to, że w Smarcie elektrycznym w miejscu obrotomierza jest umieszczony wskaźnik który informuje kierowcę o tym, czy bateria jest doładowywana, czy pobierany jest z niej prąd, drugą jest to że w miejscy wskaźnika poziomu paliwa widoczny jest wskaźnik stopnia naładowania akumulatora (w procentach). Nie ma wskaźnika, który informuje o tym, jaki dystans można jeszcze przejechać, niemniej można orientacyjnie przyjąć, że na 1% baterii można przejechać ok. 1200 m. Kompletnie naładowany akumulator starcza na przejechanie 125 km.

Po przekręceniu kluczyka teoretycznie nic się nie dzieje, bo we wnętrzu zalega kompletna cisza. Dopiero po wrzuceniu biegu wstecznego lub biegu służącego do jazdy do przodu i ruszeniu z miejsca zaczynamy słyszeć z jednej strony odgłos toczenia, z drugiej delikatny świst elektrycznego silnika.
To, co w pierwszej chwili zaskakuje to werwa z jaką elektryczny Smart wyrywa do przodu. Według danych producenta, silnik rozwija moc 75 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości 125 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 11,5 s.
Jazda elektrycznym Smartem jest komfortowa. Z jednej strony to zasługa wygodnej pozycji za kierownicą i wszechogarniającej kierowcę ciszy, ale z drugiej sprawnego zawieszenia, które jak na tak ekstremalnie krótki rozstaw osi bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności nawierzchni.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Kierowca dojeżdżający na co dzień do pracy potrzebuje od samochodu wystarczającego zasięgu oraz – w przypadku, gdy korzysta np. z obwodnicy miasta – możliwości rozpędzenia się do stosownej prędkości. Oba te warunki spełnia elektryczny Fortwo. Poruszając się w ruchu miejskim zasięg okazał się wystarczający, nawet dla osób mieszkających na przedmieściach, a i dojazd autostradą do miasta nie był dla kierowcy Smarta ED problematyczny.
Problemem w polskich warunkach okazuje się możliwość ładowania baterii.
W krajach rozwiniętych nie ma problemu ze znalezieniem wtyczki, z której moglibyśmy podładować samochód. W Polsce taki problem istnieje. Jeżeli ktoś nie dysponuje miejscem parkingowym z dostępnym gniazdkiem (jakimkolwiek, do którego można podpiąć czajnik elektryczny), eksploatacja Smarta okaże się kłopotliwa. Całkowite naładowanie baterii do pełna to koszt około 6 zł, ale trwa to aż 8 godzin. Dopiero dokupując dodatkową wtyczkę możemy skrócić ten czas do godziny.
Przy czym możemy auto podłączyć w miejscu nie zadaszonym. Gdy uzbroimy alarm samochodowy, system również będzie reagował na przypadki, gdy ktoś będzie próbował ukraść kabel zasilający.
Brak dostępności gniazd elektrycznych w przestrzeni publicznej w Polsce ogranicza użyteczność Smarta, bo trudno jest zaplanować Smartem dalszą przejażdżkę.

Zobacz też: Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Smart ForTwo ED tył
Smart ForTwo ED tył

Smart ForTwo ED przód
Smart ForTwo ED przód

Kierowca Smarta ForTwo nie ma problemu ze znalezieniem miejsca do parkowania.
Kierowca Smarta ForTwo nie ma problemu ze znalezieniem miejsca do parkowania.

Smart ForTwo ED
Smart ForTwo ED

W bagażniku Smarta ForTwo ED zmieszczą się nawet większe zakupy. My zapakowaliśmy do niego świeże i chrupiące bagietki.
W bagażniku Smarta ForTwo ED zmieszczą się nawet większe zakupy. My zapakowaliśmy do niego świeże i chrupiące bagietki.

Pełne ładowanie Smarta ForTwo ED w warunkach domowych zajmuje około 8 godzin.
Pełne ładowanie Smarta ForTwo ED w warunkach domowych zajmuje około 8 godzin.

Smart ForTwo nie tylko w wersji elektrycznej doskonale komponuje się z architekturą europejskich miast. Także polskich.
Smart ForTwo nie tylko w wersji elektrycznej doskonale komponuje się z architekturą europejskich miast. Także polskich.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »