REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta ST II wszedł przebojem na rynek, osiągając rewelacyjne wyniki sprzedaży w Europie. Od marca do maja tego roku zamówiono już ponad 3000 sztuk sportowej Fiesty. Czy faktycznie jest tak dobra? A może to wynik skutecznej kampanii reklamowej? Przekonajmy się!

Test Ford Fiesta ST

Auta określane mianem sportowych mają w zamysłach swych twórców rozbudzać w człowieku rządzę prędkości, zawziętość w walce o cenne części sekundy na torze bądź po prostu pasję ich pożądania. Wiele z nich nosi ten przydomek całkowicie niesłusznie, będąc niczym innym jak dobrze wykreowanym produktem nowoczesnego marketingu.

REKLAMA

Ford Fiesta ST: nadwozie

Samochód sportowy powinien wyróżniać się na drodze, a jeszcze lepiej by jego wygląd odwoływał się bezpośrednio do motosportu. Pobieżny rzut oka na nową Fiestę ST skupia myśli wokół jednego – rajdów samochodowych.

Zobacz też: Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Pokaźnych rozmiarów, przyciemnione, 18-calowe alufelgi z pięknym, bo prostym w swej formie wzorem, duży spojler nad tylną klapą, agresywnie stylizowane wloty powietrza w przednim zderzaku, imitacja dyfuzora z tyłu i podwójna końcówka wydechu to ewidentnie cechy, które mają podkreślać wieloletnią przynależność Forda do królewskiej kategorii rajdów jakim są Mistrzostwa Świata WRC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Fiesta ST: wnętrze

Kierowca „czuje” zapach wysokooktanowej benzyny także po zajęciu miejsca za małą, sportową kierownicą Fiesty ST. Pieczołowicie wykonana, odpowiednio gruba, świetnie leży w dłoniach. Smaczku dodaje logo ST umieszczone w dolnej części jej wieńca. Fotele Recaro dokładnie opasają ciało kierowcy, dbając o jego prawidłową pozycję za kółkiem nawet w najciaśniejszych zakrętach i nawrotach. Deska rozdzielcza, pokryta w górnej części matowym i miękkim w dotyku materiałem, przywodzi na myśl flokowane kokpity samochodów rajdowych, a czarna podsufitka odwołuje się do wieloletniej tradycji sportowych aut produkowanych przez koncern Forda. Dźwignia skrzyni biegów jest tuż pod ręką, a sama jej praca jest wzorowa. Typowy dla nowych Fordów układ przycisków na desce rozdzielczej nadal wymaga przyzwyczajenia, ale mnie on przekonuje. Dziwi natomiast archaiczny komputer pokładowy wyposażony w niewygodnie obsługiwane pokrętło.

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Ford Fiesta ST: silnik 1.6 EcoBoost

Znawcy rajdów WRC szybko dostrzegą kolejną analogię, poprzez którą inżynierowie Forda odwołują się do tej niezwykłej dyscypliny motosportu – pojemność skokową silnika. Motor wykonany w technologii EcoBoost ma objętość 1,6 litra i moc aż 182 KM. W jego pracy wspomaga go turbosprężarka o stałej geometrii kierownic, generująca aż 240 Nm momentu obrotowego. Nie dość, że wartość ta jest niezmienna w zakresie od 1600 – 5000 obr./min to dodatkowo może ona chwilowo wzrosnąć do bagatela 290 Nm (tzw. overboost). Na tle poprzednika, wyposażonego w wolnossący silnik 2.0 Duratec-HE 150 KM, nowa Fiesta ST jest nieprawdopodobnie szybka.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Kapitalne parametry silnika na papierze mają bezpośrednie odzwierciedlenie w rzeczywistych osiągach auta. Fiesta ST przyspiesza z ogromnym impetem i porywczością właściwie z każdej prędkości. Wciskanie ciała kierowcy w fotel jest odczuwalne już od 2000 obr./min i nie słabnie aż do granicznych obrotów jednostki napędowej.Rozpędzenie Fiesty 0-100 km/h zajmuje zaledwie 6,9 sekundy (poprzednikowi aż 8,4 s), a maksymalna jej prędkość to 220 km/h (208 km/h). Pasjonującego dramatyzmu w czasie jazdy dodaje specjalny zawór powietrza, który w trakcie gwałtownego przyspieszania wprowadza akustykę silnika na fantastyczny poziom. Dźwięk jest niski i przejmujący, ale słyszalny tylko przy przyspieszaniu, przez co nie męczy w trakcie codziennej eksploatacji.

Ford Fiesta ST: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Forda Fiesty ST stawia ją za wzór samochodu GTI. Choć oparte jest ono z przodu na klasycznych MacPhersonach,a z tyłu na belce skrętnej, to na torze Fiesta zachwyca! Jest ostentacyjnie zwarta i przewidywalna oraz nieprawdopodobnie stabilna nawet w bardzo szybkich zakrętach.  Zaskakuje neutralną charakterystyką pokonywania zakrętów, a podsterowność, jeśli w ogóle się pojawia, jest łatwa do opanowania. Na wyjściu z zakrętu kierowca może dać się ponieść emocjom i mocno wcisnąć gaz w podłogę, bo o prawidłowe przeniesienie momentu obrotowego na poszczególne koła dba system TVC. Praca przekładni kierowniczej jest idealnie skomponowana i zoptymalizowana z zachowaniem zawieszenia. Zarówno na torze jak i w ruchu ulicznym przekonuje jej bezpośrednie przełożenie (2.32 obrotu), łatwość zakładania błyskawicznych kontr oraz świetne przekazywanie informacji o tym co dzieje się w danej chwili na styku opon z nawierzchnią. Zadziwiające, że jest to układ elektryczny.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Fiesta prowadzi się tak dobrze, że jest właściwie jednym z nielicznych aut, które mimo przedniego napędu tak mocno mną zawładnęły. Przyjemność ze sportowej jazdy Fiestą ST jest tak duża, że można jej wybaczyć zbyt niski komfort resorowania na nawierzchniach o naprawdę kiepskiej jakości.

Ford Fiesta ST: hamulce

Układ hamulcowy Fiesty opiera się na zespole tarcz. Z przodu każda z nich jest wentylowana i ma średnicę 278 mm, natomiast z tyłu obie tarcze są lite i nieznacznie mniejsze - 253 mm.Układ zapewnia zdecydowaną siłę hamowania i jest odporny na tzw. fading. Nawet wielokrotne próby ostrego hamownia nie zmniejszają jego skuteczności działania.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Ford Fiesta ST w codziennej eksploatacji

Zapewne wiele osób uważa tego typu pojazd za niezdolny do kooperacji z człowiekiem w trakcie codziennej eksploatacji. Wydawanie takich osądów bez wcześniejszej jazdy Fiestą ST woła jednak o pomstę do nieba.

Po pierwsze, silnik potrafi zadowolić się zaskakująco niewielką ilością paliwa. Przy spokojnej jeździe miejskiej można osiągnąć wynik poniżej 7 litrów na 100 km. Jazda z pedałem gazu regularnie wciskanym w podłogę podniesie ten wynik do 11,5 litrów paliwa na 100 km. Co więcej silnik jest niesamowicie elastyczny, przez co jazda po mieście jest bardzo sprawna i bezpieczna. Przestronność kabiny jest najbardziej zadowalająca z przodu, bowiem z tyłu wysokim osobom może zabraknąć miejsca nad głową i na wysokości kolan. Bagażnik ma podwójną podłogę, niski próg załadunku i oferuje sporą przestrzeń (290 litrów). Wyciszenie kabiny jest bardzo dobre, a rasowy dźwięk silnika słychać tylko przy mocno wciśniętym pedale gazu. Jedynie komfort jazdy na sportowym zawieszeniu i dużych oponach o niskim profilu jest czasem zbyt niski. Jeśli droga jest w kiepskim stanie to kierowca to odczuje.

Ford Fiesta ST: cena i wyposażenie

Przechodzimy teraz do ogromnej zalety Forda Fiesty ST czyli jego ceny. Prezentowana wersja, świetnie wyposażona kosztuje 78 000 zł! Żadne inne auto na rynku nie oferuje tak wysokich osiągów, równie bogatego wyposażenia i jakości wykonania za tak nieduże pieniądze. Sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, ESP, TVC i asystent ruszania pod wzniesienia HSA, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz Sony z sześcioma głośnikami i 4,2" kolorowym ekranem, sportowe fotele Recaro, 18-calowe koła aluminiowe czy system bezkluczykowy to tylko wybrane elementy wyposażenia prezentowanej Fiesty ST2. Co więcej, najtańszą wersję można aktualnie zakupić w promocji już za 70 000 zł!

Ford Fiesta ST: opinia

Fiesta ST II udowodniła, że w pełni zasługuje na miano auta sportowego. Ogromna stabilność w zakrętach, charakterystyka pracy silnika, wysokie osiągi to jej kluczowe atuty. Fiesta ST niskim kosztem przenosi kierowcę do świata dawniej zarezerwowanego tylko dla nielicznych. Potrafi zbudować niespotykaną relację z człowiekiem dając mu więcej niż może się on po niej spodziewać.Na drodze ma charakter prawdziwego wojownika o niezachwianym poczuciu własnej wartości. Na torze sprawia wrażenie niestrudzonej, gdy musi pokonać bardzo szybką kombinację zakrętów. Można by niej tak pisać długo i namiętnie, ale prawda jest taka, że Fiesta ST to po prostu rasowa "ośka", kapitalne auto i świetna alternatywa dla znacznie droższych i wcale nie lepszych sportowych kompaktów.

Dane techniczne Ford Fiesta ST2

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 182 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1600-5000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3975/1709/1456 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1163 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 11,2 m
V-max 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,9/4,8/5,9 l
Pojemność bagażnika 290/974 l
Cena od 73 500 zł (bez promocji i rabatów)
Cena prezentowanej wersji 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 wydech tłumik
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 alufelga 18"
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo na kierownicy
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 fotele kubełkowe
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 Recaro fotel
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 jazda nocą
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA