REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Rapid trafiła na polski rynek pod koniec 2012 roku. Przez wielu uważana była z początku jako konkurent dla Octavii II. Sprawdzamy czy Rapid faktycznie jest tak duży i dobry aby uważać go za model lepszy niż Octavia II.

Pierwsze informacje na temat Skody Rapid były obiecujące. Rozstaw osi większy niż w Octavii II, nowa stylizacja wnętrza i karoserii nawiązujące do aut z Ingolstadt, silniki wykonane w duchu dowsizingu, a do tego płyta podłogowa MQB, stanowiąca podstawę takich aut jak Golf VII, Octavia III czy Audi A3. Jak się okazało już na początku, ta ostatnia cecha była nieprawdziwa, ale pozostałe stanowią mocne punkty auta.

REKLAMA

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Skoda Rapid :nadwozie

Stylistyka aut Skody nigdy nie była cechą, która decydowała o ich rynkowym sukcesie. Trzeba jednak być sprawiedliwym w ocenie i oddać czeskiemu producentowi, że na 16-calowych, aluminiowych felgach, w pięknym, krwisto-czerwonym lakierze i z przyciemnionymi szybami Rapid może się podobać. Linia nadwozia jest stonowana, ale podporządkowana konkretnej koncepcji. Widać, ze nie jest to samochód zbudowany w pośpiechu bądź pod wpływem chwilowych skoków uniesienia. Jest „czysto” i elegancko. Widok przechodniów goniących wzrokiem za autem jest chyba najlepszym tego dowodem.

Skoda Rapid : wnętrze

Wnętrze Skody Rapid pozytywnie zaskakuje. W kabinie nie zabraknie miejsca dla czterech wysokich osób. Przy pięciu pasażerach na pokładzie, tylna kanapa będzie przypominała karną ławkę, ze względu na mniejszą niż np. w Octavii II szerokość kabiny. Fotele są bardzo wygodne, a podróż w nich nie męczy nawet na 300-kilometrowych trasach. Ogromny jest także kufer auta – 550 litrów, które można w pełni wykorzystać dzięki regularnym kształtom i unoszonej wraz z szybą klapie to absolutny szczyt w klasie. Pewnym mankamentem jest brak możliwości zdjęcia tylnej półki w celu załadowania np. lodówki, co zostało już poprawione w Octavii III. Wyciszenie kabiny jest dobre, choć powyżej 100 km/h zaczyna robić się już głośno. Na krótkich poprzecznych nierównościach powietrze w kabinie w pada w dziwny rezonans.

Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobre, choć miejscami twarde. Nie wydają jednak z siebie żadnych nieprzyjemnych dźwięków, a kierowca ma wrażenie wysokiej solidności montażu (całkowite przeciwieństwo w stosunku do Peugeota 301). Projekt kokpitu jest poprawny i łatwo odnajdziemy na nim wszystkie przełączniki. Brakuje mu tylko trochę finezji i ciekawszej kolorystyki. Zegary są eleganckie, czytelne, a komputer pokładowy wyświetla nawet temperaturę oleju (prawdziwa rzadkość). Fatalny jest za to system audio. Do błyskawicznej zmiany kwalifikują się wszystkie jego głośniki. Dotykowy ekran systemu multimedialnego działa dobrze, a do jego obsługi można też używać przycisków (brawa dla projektantów Skody). Szkoda, że zabrakło wejścia USB.

Skoda Rapid : silnik1.2 TSI 85KM

Zaledwie 85 koni mocy, 8-zaworowa głowica i pojemność skokowa na poziomie 1,2 litra nie zrobią na nikim wrażenia. Na nikim, kto nie przejechał się tak skonfigurowaną Skodą Rapid! Jednostka wykonana w duchu downsizingu, oparta na turbosprężarce, zmiennych fazach rozrządu i bezpośrednim wtrysku paliwa zaskakuje wysokim momentem obrotowym oraz  jego przebiegiem. Silnik od 2000 obr. /min. tryska wigorem i bez wysiłku, równomiernie rozpędza nielekką przecież Skodę. Werwę traci przy ok. 4000 obr. /min. co w praktyce pozwala jeździć nim prawie jak klasycznym dieslem. Prawie, bo jednak zakres jego użytecznych obrotów jest znacznie szerszy niż w przeciętnym motorze wysokoprężnym. Niska moc i pojemność skokowa odczuwalne są dopiero na trasie. Dynamika auta wyraźnie słabnie przy ok. 110 km/h. Spalanie przy spokojnej jeździe poza miastem można zredukować do 5,0 l na 100 km, a nawet lekko poniżej tej wartości. W mieście trzeba liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 6,8-7,4 l / 100 km. Przy bardzo szybkiej i energicznej jeździe wynik na poziomie 10-12 litrów też nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Kluczem do sukcesu jest umiejętne korzystanie z momentu obrotowego silnika.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Skoda Rapid : zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Skody Rapid i układ kierowniczy to klasyczne produkty Volkswagena. Auto jest sprężyste, zwarte i nieźle spisuje się w zakrętach. Większe nierówności pochłania szybko i raczej bezboleśnie, ale z krótkimi, następującymi raz za raz po sobie radzi sobie gorzej. Układ kierowniczy jest precyzyjny i bezpośredni, ale nie zapewnia tak dużej porcji danych o nawierzchni jak te stosowane w Fordach. Zaskakująco mała jest średnica zawracania – 10,2 m. Dzięki niej auto jest zwrotne i łatwe w manewrowaniu w ciasnych uliczkach.

Skoda Rapid : układ hamulcowy

Układ hamulcowy jest niezły, ale spodziewałem się większej siły hamowania. Hamulec mógłby reagować też nieco szybciej i w sposób bardziej zdecydowany na polecenie kierowcy.

Zobacz też: Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Skoda Rapid : cena i wyposażenie

Testowana Skoda Rapid posiadała wyposażenie wersji Elegance wzbogacone m.in. o podgrzewane przednie fotele, 16-calowe alufelgi, system nawigacji Amundsen+  czy klimatyzację Climatronic. Jej cena opiewała na kwotę 69 560 zł. Podstawowa wersja Rapida w odmianie Elegance to koszt 62 450 zł. Jest to zatem kwota wysoka jeśli uwzględnimy ceny konkurencyjnych aut m.in. Peugeota 301 czy Chevroleta Aveo sedan. Trzeba jednak zauważyć, że Skoda, mimo wyższej ceny oferuje rozwiązania niedostępne w obu autach, takie jak nawigację czy automatyczną klimatyzację. Poza tym jako jedyna posiada silniki wykonane w duchu downsizingu.

Podsumowanie

Skoda Rapid okazuje się autem prawie idealnym dla czteroosobowej rodziny. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, dysponuje ogromnym bagażnikiem, a jej benzynowy silnik pozwala na dynamiczną jazdę. Mankamentem jest wyposażenie, które nie należy do najtańszych, kiepski system audio oraz trochę za wysokie spalanie przy energicznej jeździe (przydałaby się 6-biegowa skrzynia). W łącznym rozrachunku Rapid wydaje się być sensowną propozycją, bowiem prezentuje jakość znacznie wyższą od większości klasowych rywali, a do tego jest nad wyraz funkcjonalny. A tego należy oczekiwać od rodzinnego auta.

Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 TSI 85 KM Elegance

Skoda Rapid 1.2 TSI 85Elegance
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 85 KM/4800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm/1500-3500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna 1080 kg
Maksymalna ładowność 535 kg
Średnica zawracania 10,2 m
V-max 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa* 6,9/4,6/5,4 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 550/(1048)l
Cena od 52 450 zł (1.2 TSI 85KM Active)
Cena prezentowanej wersji 69 560 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Tylna klapa unosi się razem z szybą.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid ma proporcjonalną bryłę nadwozia. Nie jest to sedan a liftback.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid na drodze prezentuje się naprawdę dobrze.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid przód
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid tył
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid zegary wskaźnik oleju
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid fotel
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid fotele kanapa
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid klimatyzacja
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid posiada wskaźnik temperatury oleju
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid reflektor
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid - tablica przyrządów
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA