REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto III generacji doczekał się kolejnej modernizacji. W porównaniu do odmiany Evo, wersja 2012 ma wyróżniać się przede wszystkim zastosowaniem nowatorskiej jednostki napędowej TwinAir, dysponującej zaledwie dwoma cylindrami. I właśnie dokładnie taka jednostka pracuje w prezentowanym egzemplarzu.

Fiat Punto TwinAir: nadwozie

Niewiele jest aut, które potrafią przyciągać uwagę po 8 latach od rynkowego debiutu. Punto należy jednak do tych wybrańców, co potwierdza tym samym rangę i umiejętności włoskich stylistów pracujących dla Fiata. Wznosząca się ku górze, pełna dynamiki, boczna linia nadwozia, przyciemnione tylne klosze wysoko umieszczonych reflektorów oraz delikatny acz rasowo prezentujący się tylny spoiler, nadają sportowego ducha małemu Fiatowi. Jeśli dodamy do tego intrygujący, zielony kolor nadwozia zarezerwowany tylko dla wersji TwinAir (podobnie jak ciemne klosze przednich reflektorów), lakierowany na czarno dach Punto, wyraziste progi oraz srebrne lusterka boczne to okaże się, że nawet poważny wiek auta, nie jest przeszkodą w zdobyciu sympatii na drodze.

REKLAMA

Zobacz też: Test Kia Rio 1.4 CRDi 90 KM

Fiat Punto TwinAir: wnętrze

REKLAMA

O tym, że Fiat Punto ma już kilka ładnych wiosen za sobą, przypomina za to jego wnętrze. I nie mam tu na myśli materiałów użytych do jego wykończenia (są przeciętnej jakości ale wyglądają ładnie) jego design’u (jest nowoczesny) czy jakiś braków w jego wyposażeniu. Po prostu przestronność kabiny, zwłaszcza w tylnym rzędzie siedzeń nie zadowoli wysokich pasażerów. Poza tym przednie fotele okazują się mało wygodne w trakcie dłuższej jazdy. Brakuje solidnego podparcia na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Kłopoty sprawia też tylny słupek, który wyraźnie ogranicza widoczność w trakcie parkowania. Jeśli jednak rodzinne wyjazdy poza miasto będą nam raczej obce, a Punto będzie miał służyć głównie eksploracji miejskich terenów, to warto zwrócić na niego baczną uwagę.

Projekt deski rozdzielczej jest nowoczesny a rozmieszczenie poszczególnych przycisków przejrzyste i czytelne. System Blue&Me wyposażony w przenośną nawigację TomTom ma aktualne mapy i świetnie współpracuje ze smartphonami opartymi na systemie Android. System audio całkiem nieźle radzi sobie z uprzyjemnianiem podróży pasażerom. Bagażnik pomieści 275 litrów co jest wynikiem akceptowalnym.

Fiat Punto TwinAir: silnik z systemem MultiAir

Absolutną rewelacją, technicznym majstersztykiem i głównym powodem, dla którego warto rozważyć zakup Fiata Punto jest jego niespełna litrowy silnik TwinAir o mocy 85KM. Choć posiada zaledwie dwa cylindry i  875 cm3 pojemności skokowej, to dzięki turbosprężarce i wysoce zaawansowanemu systemowi  sterowania zaworami ssącymi MultiAir, potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Jego rasowy dźwięk, niosący w sobie nutkę dawnego Fiata 126p, jest zaskakująco elastyczny i mocny. Katalogowe dane na temat przyspieszenia wydają się być błędne. Zarówno w mieście jak na trasie, małemu Fiatowi nigdy nie brakuje „pary”! Skrzynia biegów o bardzo krótkich przełożeniach pozwala na sprawne wyprzedzanie nawet na 6-tym biegu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat Punto TwinAir: spalanie

REKLAMA

Co więcej, charakterystyczny warkot turbodoładowanej jednostki napędowej zachęca kierowcę do jak najczęstszego korzystania z jej ogromnego wigoru, bez obawy o nadmierne zużycie paliwa. Dynamiczna jazda na trasie, bogata w liczne manewry wyprzedzania nie będzie nas kosztować więcej jak 6,8 litra paliwa na 100km. Po włączeniu przycisku ECO, znajdującego się na panelu centralnym, moc Punto wyraźnie osłabia się, co przekłada się zarówno na spadek momentu obrotowego (ze 145 Nm przy 2000 obr/min do 110 Nm przy 2500 obr./min) jak i spalania. W trakcie testu, jadąc na trasie w trybie ECO z prędkością 90km/h Punto spaliło 3,9 litra benzyny na 100 km. Tak rewelacyjny wynik każe zatem zadać pytanie: po co kupować diesla?

Nie sposób także pominąć ogromnej łatwości z jaką silnik wkręca się na obroty. Gdyby nie ogranicznik obrotów, silnik można by „przekręcić” w oka mgnieniu. To co jednak osobiście mnie zaciekawiło to masa tego silnika. Według inżynierów Fiata, jest ona niższa od silnika 4-cylindrowego o zaledwie 10%. Być może, użyte do jego wykończenia materiały wpłyną pozytywnie na jego trwałość. Czas pokaże.

Fiat Punto TwinAir: skrzynia biegów

Odnośnie wspomnianej wcześniej skrzyni biegów, to oprócz bardzo dynamicznego jej zestopniowania podkreślić należy także niezłą precyzję jej działania. Mankamentem wydaje się być tylko trochę za krótkie przełożenie pierwszego biegu (maksymalnie ok. 35km/h).

Zobacz też: Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Fiat Punto TwinAir: zawieszenie i układ kierowniczy

Właściwości trakcyjne Punto są akceptowalne, ale pojazd, zważywszy na wręcz sportowy charakter silnika i krótkie zestopniowanie skrzyni biegów, za bardzo się przechyla w zakrętach. Choć pojazd nie traci kontaktu z podłożem, to przydałyby się krótsze sprężyny w jego zawieszeniu. Tym bardziej, że skoro w wersji TwinAir i wyrazistym zielonym lakierze wygląda jak małe GTI, to mógłby się też jak ono prowadzić. Układ kierowniczy ma krótkie przełożenie (2,5 obrotu), ale osobiście brakuje mi w nim większej bezpośredniości znanej z aut Forda. Pomocnym patentem dla kobiet jest system Dualdrive zwiększający siłę wspomagania kierownicy np. w trakcie manewrowania na parkingu.

Fiat Punto TwinAir: cena i wyposażenie

Przechodząc do ceny  Punto, wkraczamy ponownie na obszar jego zalet. Podstawowy egzemplarz Punto z 5-drzwiowym nadwoziem i silnikiem 0.9 TwinAir kosztował w 2012 roku 52 490 zł bez wyposażenia opcjonalnego. Modele promocyjne z ubiegłego roku są obecnie wycenione na 45 490 zł. Taka kwota, za dobrze wyposażony pojazd ( z m.in. kompletem poduszek powietrznych, systemem audio, skórzaną kierownicą i lewarkiem skrzyni biegów, klimatyzacją manualną) z bardzo oszczędnym, a zarazem mocnym silnikiem jest bardzo kuszącą propozycją. W ofercie na 2013 jest też jeszcze tańsza odmiana Easy za 43 990 zł.

Zobacz też: Miejskie auto z turbodoładowanym silnikiem. Poradnik kupującego

Fiat Punto TwinAir: werdykt

Włosi po raz kolejny udowodnili, że potrafią zaskoczyć. Nowoczesna technologia jakiej użyli do zaprojektowania nowego silnika przyniosła rewelacyjne efekty. Fiat Punto z silnikiem TwinAir przeżywa swoją drugą młodość. I mimo że pod pewnymi względami nie nadąża za konkurencją, to dzięki tej małolitrażowej jednostce napędowe ma szansę przekonać do siebie wielu klientów. A mnie osobiście na zawsze zapadną dwie jego niespotykane cechy - zadziorny charakter silnika i zadziwiające niskie spalanie jak na turbodoładowną "benzynę". Nowe Punto TwinAir to po prostu "mały Szogun".

Punto TwinAir 7 z przodu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir z tyłu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir skórzana kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tył
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir przednie reflektory
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tylna lampa
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lusterko boczne
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir system Blue&Me
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lewarek skrzyni biegów
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir nawiew
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir panel klimatyzacji
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA