REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima 2.0 DOHC: Komfort przede wszystkim

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kia Optima to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Tym razem, podczas testu sprawdziliśmy, jak jeździ koreańska piękność napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy maksymalnej 165 KM.

Kia Optima to jeden z tych samochodów, który prezentuje się świetnie w każdym kolorze ale widoczna na fotografiach krwista czerwień podkreśla wyszukaną linię nadwozia, czyniąc samochód jeszcze bardziej atrakcyjnym.

REKLAMA

Optima prezentuje się godnie. W żywszej kolorystyce przybiera mniej formalny charakter, dla wielu kierowców odpowiedniejszy na co dzień, z drugiej strony w ciemniejszych barwach staje się bardziej dostojna.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Kia Optima test - wnętrze

Przebogate wyposażenie Kii Optimy jasno sugeruje, że kierowca tego samochodu powinien bez skrępowania czuć się w komfortowych wnętrzach, ale jednocześnie potrafić przymknąć oko na pewne niedociągnięcia. Prosto zaprojektowany i przejrzysty kokpit przywodzi na myśl samochody rodem zza Oceanu. Nam taki design odpowiada, jest niebanalny i funkcjonalny. Interesująco wygląda zwłaszcza umieszczony wysoko na kanciastej konsoli centralnej kolorowy wyświetlacz nawigacji. Oko cieszy również kolorowy wyświetlacz umieszczony pomiędzy „zegarami”.

Wykończenie przedziału pasażerskiego jest dokładne, ale miejscami jakość tworzyw mogłaby być wyższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Za to Kia Optima rozpieszcza kierowcę i pasażerów obszernością wnętrza i wygodą foteli oraz tylnej kanapy. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest na tyle szeroki, że zarówno bardzo wysocy, jak i niscy pasażerowie znajdą odpowiednią dla siebie pozycję.

Widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona w w tylnej części i ma to znaczenie podczas manewrów. Dlatego w przypadku zakupu podstawowej wersji wyposażeniowej warto do Optimy dokupić czujniki parkingowe.

Przedział bagażowy ma objętość  505 l, co jest wynikiem w pełni zadowalającym.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Kia Optima test - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Wolnossący czterocylindrowy silnik benzynowy czyni z Kii Optimy samochód o bardziej amerykańskim niż europejskim charakterze. W czym rzecz? Jednostka napędowa rozwijająca moc maksymalną 165 KM i moment obrotowy 196 Nm od 4800 obr./min. nie zachęca do dynamicznej jazdy po krótkich odcinkach. Silnik najlepiej „czuje się” w dolnym zakresie obrotów. Wtedy pracuje cicho i zużywa paliwo w akceptowalnych ilościach (ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim). Wkręcanie jednostki napędowej Optimy na wysokie obroty nie poprawia dynamiki jazdy (według danych producenta samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,5 s.) na tyle, by było to warte z jednej strony wyższego o około 1 l/100 km zużycia paliwa i wyraźnie zwiększonego hałasu we wnętrzu.

Optima, mimo że została wyposażona w manualną, sześciobiegową przekładnię, a nie automat rozleniwia kierowcę. Silnik zakładając dynamikę wystarczającą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim jest na tyle elastyczny, że kierowca nie musi często sięgać do lewarka zmiany biegów (nawiasem pisząc dźwignia działa w sposób zaskakująco precyzyjny).

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Poza tym układ kierowniczy, działający stosunkowo lekko, nie zachęca do szybkiej jazdy, mimo że podczas slalomu daje kierowcy poczucie kontroli nad autem.

Z kolei zawieszenie Kii Optimy komfortowo tłumi nierówności nawierzchni (czasami dzieje się to trochę za głośno) ale podczas szybkiej jazdy po łukach woli równe nawierzchnie.

Podobną charakterystykę zawieszenia miał kilka lat temu Saab. Podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach na równej jak stół drodze wszystko było w porządku, gorzej auto zachowywało się podczas jazdy po łukach na nawierzchniach dalekich od idealnej gładkości. Gdy pędzimy Kią po nierównym łuku auto ma tendencję nawet do nadsterowności, ale jednocześnie jest przewidywalne w swoim zachowaniu i nie zaskakuje kierowcy.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Kia Optima test - podsumowanie

Podstawowa odmiana Kii Optimy z benzynowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 165 KM jest dostępna od 82 900 zł. Z kolei najbogatsza odmiana wyposażeniowa z tym samym silnikiem kosztuje 107 900 zł. To nadal przyzwoita cena, jak za spory samochód wyposażony m.in. w reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, pakiet Navi Sound System z kamerą cofania, osiemnastocalowe felgi ze stopów lekkich, czy hydrofobowe szyby. O automatycznej dwustrefowej klimatyzacji nie wspominając.

Zobacz też: Test Hyundai i40 Wagon: z europejskim paszportem

Kia Optima - dane techniczne:

Kia Optima 2.0 DOHC 165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 165 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 196 Nm/4800 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/145,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s.
Zużycie paliwa* 9,3/5,6/7,0 l/100 km
Cena od 82 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
KIA
Kia Optima - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - koło
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA