REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

200-konny Peugeot 308 jest doskonałą propozycją dla kierowców ze sportową żyłką, którzy muszą wybrać samochód bardziej uniwersalny niż dwudrzwiowe coupe. Oprócz mocnego silnika użytkowanie go na co dzień uprzyjemnia wysoki komfort jazdy.

W segmencie kompaktów konkurencja jest bardzo silna, a i odbiorców cała masa. Bo przecież modelowy samochód wspomnianej klasy spełnia wymagania w zasadzie każdego kierowcy na świecie. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych popularnych kompaktów. Tym samym pragmatyczni kierowcy mogą wybrać kombi z dieslem lub małą jednostką benzynową, a Ci ze sportową żyłką tzw. GTi, czyli wersje usportowione. Miłośnicy sportowych emocji mogą nabyć maszyny typu Golf R32, Audi S3, czy Megane RS z mocą znacznie przekraczającą 200 KM natomiast seria GTi wydaje się być rozsądną wypadkową między zadowalającymi osiągami, a umiarkowanymi kosztami eksploatacji.

REKLAMA

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Nadwozie

Jedynymi akcentami dodającymi sylwetce Peugeota 308 GTi zadziorności są – podwójna końcówka wydechu, subtelny spoiler umieszczony nad tylną szybą oraz większe obręcze kół. Poza tym opisywana Trzystaósemka prezentuje się podobnie do słabszych odmian francuskiego hatchbacka.

Wnętrze

Przedział pasażerski wyposażono w sportowe fotele, obszytą skórą kierownicę ze spłaszczonym na dole wieńcem, aluminiowe nakładki na pedały oraz białe tarcze cyferblatów.  Nawet gałka dźwigni biegów ma metalową rękojeść. Wszystko to sprawia, że kierowca czuje we wnętrzu 308 GTi sportowego ducha, a pozytywne odczucia potęguje wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza Trzystaósemki.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l, co zaspokoi potrzeby większości rodzin.

Zobacz też: Test Opel Astra GTC: jak za dawnych lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu najmocniejszej wersji Peugeota 308 zastosowano turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l (znana konstrukcja stworzona przy współpracy z BMW) w wersji 200-konnej. Maksymalna moc jest osiągana przez tę jednostkę przy 5800 obr./min, ale maksymalny moment obrotowy (275 Nm) jest dostępny od 1700 obr./min.

W praktyce wspomniany napęd sprawdza się doskonale. Może nie jest aż tak dynamiczny jak konkurenci (308 GTi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s) ale sprawnie napędza francuskiego kompakta bez względu na to, czy podróżujemy z dużym obciążeniem, czy nie. Silnik jest bardzo elastyczny i żwawy od dolnych zakresów obrotów. W rezultacie do dynamicznego poruszania się w warunkach miejskich nie potrzebujemy używać wyższych obrotów, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i wyższy komfort jazdy (hałas). Jeżeli jednak kierowca, będzie miał ochotę wykorzystać w pełni możliwości francuskiego GTi wystarczy, że przeciągnie wskazówkę obrotomierza na pole powyżej 4,5 tys. obr./min. Wtedy kompaktowy Peugeot wyrywa się do przodu, a do uszu kierowcy dochodzi wyraźny i przyjemny odgłos pracy silnika.

Zawieszenie 308 GTi zostało odpowiednio dobrane do przeznaczenia pojazdu. Z jednej strony jest na tyle sztywne, by kierowca mógł czerpać przyjemność z szybkiej jazdy po łukach, z drugiej na tyle komfortowe by nie dokuczać pasażerom podczas jazdy po nierównościach. Kierowcy ze sportową żyłką docenią także precyzyjny układ kierowniczy. Jedynym mankamentem jest sporadycznie hacząca dźwignia zmiany biegów.

Przedni napęd w samochodzie typu GTI z dość duża mocą oznacza pewne mankamenty, których trudno uniknąć. Podobnie jest w przypadku opisywanego Peugeota. Łatwo nim zerwać przyczepność podczas ruszania na mokrej nawierzchni, samochód wykazuje także tendencję to nadsterowności.
Cieszy zużycie paliwa. Podczas jazdy w ruchu miejskim 308 GTi spalało średnio ok. 10 l/100 km, co jak na 200-konnego kompakta trzeba uznać za wynik zadowalający.

Zobacz też: Test Renault Megane Coupe Monaco GP: Auto dla pewnych siebie

Podsumowanie

Peugeot 308 GTi pozostawił po sobie bardzo dobre wrażenie, którego nie psuje lektura cennika. Na zakup opisywanego modelu trzeba wydać  93 200 zł, co biorąc pod uwagę bogate wyposażenie (w standardzie brakuje jedynie reflektorów ksenonowych, które są dostępne w pakiecie za 4 tys. zł) i ceny u konkurencji wydaje się kwotą rozsądna. Bo w zamian dostaniemy wygodne, w miarę ekonomiczne, praktyczne i komfortowe auto, które nie dość że jest ponadprzeciętnie dynamiczne, to sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień.

Dane techniczne

Peugeot 308 GTi
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 200 KM/5800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 275 Nm/1700 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 430/1398 l
Wymiary (dł./szer.) 427,6/181,5 cm
Rozstaw osi 260,8 cm
V-max 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7
Zużycie paliwa* 9,2/5,5/6,9 l/100 km
Cena od 93 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 308 GTi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - okno dachowe
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - przód
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA