REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

200-konny Peugeot 308 jest doskonałą propozycją dla kierowców ze sportową żyłką, którzy muszą wybrać samochód bardziej uniwersalny niż dwudrzwiowe coupe. Oprócz mocnego silnika użytkowanie go na co dzień uprzyjemnia wysoki komfort jazdy.

W segmencie kompaktów konkurencja jest bardzo silna, a i odbiorców cała masa. Bo przecież modelowy samochód wspomnianej klasy spełnia wymagania w zasadzie każdego kierowcy na świecie. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych popularnych kompaktów. Tym samym pragmatyczni kierowcy mogą wybrać kombi z dieslem lub małą jednostką benzynową, a Ci ze sportową żyłką tzw. GTi, czyli wersje usportowione. Miłośnicy sportowych emocji mogą nabyć maszyny typu Golf R32, Audi S3, czy Megane RS z mocą znacznie przekraczającą 200 KM natomiast seria GTi wydaje się być rozsądną wypadkową między zadowalającymi osiągami, a umiarkowanymi kosztami eksploatacji.

REKLAMA

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Nadwozie

Jedynymi akcentami dodającymi sylwetce Peugeota 308 GTi zadziorności są – podwójna końcówka wydechu, subtelny spoiler umieszczony nad tylną szybą oraz większe obręcze kół. Poza tym opisywana Trzystaósemka prezentuje się podobnie do słabszych odmian francuskiego hatchbacka.

Wnętrze

Przedział pasażerski wyposażono w sportowe fotele, obszytą skórą kierownicę ze spłaszczonym na dole wieńcem, aluminiowe nakładki na pedały oraz białe tarcze cyferblatów.  Nawet gałka dźwigni biegów ma metalową rękojeść. Wszystko to sprawia, że kierowca czuje we wnętrzu 308 GTi sportowego ducha, a pozytywne odczucia potęguje wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza Trzystaósemki.
Przedział bagażowy ma objętość 430 l, co zaspokoi potrzeby większości rodzin.

Zobacz też: Test Opel Astra GTC: jak za dawnych lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu najmocniejszej wersji Peugeota 308 zastosowano turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l (znana konstrukcja stworzona przy współpracy z BMW) w wersji 200-konnej. Maksymalna moc jest osiągana przez tę jednostkę przy 5800 obr./min, ale maksymalny moment obrotowy (275 Nm) jest dostępny od 1700 obr./min.

W praktyce wspomniany napęd sprawdza się doskonale. Może nie jest aż tak dynamiczny jak konkurenci (308 GTi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s) ale sprawnie napędza francuskiego kompakta bez względu na to, czy podróżujemy z dużym obciążeniem, czy nie. Silnik jest bardzo elastyczny i żwawy od dolnych zakresów obrotów. W rezultacie do dynamicznego poruszania się w warunkach miejskich nie potrzebujemy używać wyższych obrotów, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i wyższy komfort jazdy (hałas). Jeżeli jednak kierowca, będzie miał ochotę wykorzystać w pełni możliwości francuskiego GTi wystarczy, że przeciągnie wskazówkę obrotomierza na pole powyżej 4,5 tys. obr./min. Wtedy kompaktowy Peugeot wyrywa się do przodu, a do uszu kierowcy dochodzi wyraźny i przyjemny odgłos pracy silnika.

Zawieszenie 308 GTi zostało odpowiednio dobrane do przeznaczenia pojazdu. Z jednej strony jest na tyle sztywne, by kierowca mógł czerpać przyjemność z szybkiej jazdy po łukach, z drugiej na tyle komfortowe by nie dokuczać pasażerom podczas jazdy po nierównościach. Kierowcy ze sportową żyłką docenią także precyzyjny układ kierowniczy. Jedynym mankamentem jest sporadycznie hacząca dźwignia zmiany biegów.

Przedni napęd w samochodzie typu GTI z dość duża mocą oznacza pewne mankamenty, których trudno uniknąć. Podobnie jest w przypadku opisywanego Peugeota. Łatwo nim zerwać przyczepność podczas ruszania na mokrej nawierzchni, samochód wykazuje także tendencję to nadsterowności.
Cieszy zużycie paliwa. Podczas jazdy w ruchu miejskim 308 GTi spalało średnio ok. 10 l/100 km, co jak na 200-konnego kompakta trzeba uznać za wynik zadowalający.

Zobacz też: Test Renault Megane Coupe Monaco GP: Auto dla pewnych siebie

Podsumowanie

Peugeot 308 GTi pozostawił po sobie bardzo dobre wrażenie, którego nie psuje lektura cennika. Na zakup opisywanego modelu trzeba wydać  93 200 zł, co biorąc pod uwagę bogate wyposażenie (w standardzie brakuje jedynie reflektorów ksenonowych, które są dostępne w pakiecie za 4 tys. zł) i ceny u konkurencji wydaje się kwotą rozsądna. Bo w zamian dostaniemy wygodne, w miarę ekonomiczne, praktyczne i komfortowe auto, które nie dość że jest ponadprzeciętnie dynamiczne, to sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień.

Dane techniczne

Peugeot 308 GTi
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 200 KM/5800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 275 Nm/1700 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 430/1398 l
Wymiary (dł./szer.) 427,6/181,5 cm
Rozstaw osi 260,8 cm
V-max 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7
Zużycie paliwa* 9,2/5,5/6,9 l/100 km
Cena od 93 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 308 GTi - fotel kierowcy
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - okno dachowe
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - przód
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTi - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA